کمیسیون ماده پنج
کمیسیون ماده پنج و یا شهرداری می تواند برای کوچه ها و معابر خاص تعریض و عقب نشینی تعیین کند ؟
پاسخ :
به رای عمومی دیوان عدالت اداری توجه کنید
موضوع رأی: ابطال تبصره 2 ماده 1-1-1-4 ضوابط و مقررات شهرسازی کمیسیون ماده 5 مسکن و شهرسازی استان اردبیل در خصوص تعیین عرض معبر
شاکی: ................
بسم الله الرحمن الرحیم
تاریخ دادنامه: ........
دادنامه
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال تبصره 2 ماده 1-1-1-4 ضوابط و مقررات شهرسازی کمیسیون ماده (5) مسکن و شهرسازی استان .... در خصوص تعیین عرض معبر، را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کرده است که:
" هیأت عمومی محترم دیوان عدالت اداری
احتراماً، با تحصیل و اجازه حاصل از ماده 13 قانون دیوان عدالت اداری در خصوص صداقت آن مرجع در رسیدگی به استمداد و احقاق حق مظلومین و ستمدیدگان دادخواست تقدیمی به این شرح است که اینجانب ............ مالک ملک پلاک ثبتی ...... واقع در بخش ........ اخیراً جهت اخذ پروانه ساختمانی به شهرداری ......... مراجعه کردم که پس از سیر مراحل قانونی و انجام تشریفات مامورین محترم فنی اذعان داشتند که ملک شما از حد شرقی مقدار 60/1 از عرض و 10 متر طول مشمول عقب نشینی گذر است در حالی که حد شرقی ملک بنده طبق سند مالکیت رسمی به کوچه بن بست خاص اصابت می نماید که عرض کوچه موجود 5/3 متر و طول آن 16 متر می باشد مستند است
شهرداری در اعمال عقب نشینی را مصوبه کمیسیون ماده 5 مسکن و شهرسازی ........ موضوع ماده 4 بند 1-1-1-4 تبصره 2 به تاریخ سال 1384 به ثبت و تصویب رسیده اعلام می دارد که در مصوبه مزبور کمیسیون ماده پنج آمده است کلیه معابر اختصاصی اشخاص که بیشتر از 2 پلاک به آن دسترسی داشته باشد به عنوان کوچه عام تلقی خواهد شد در حالی که کمیسیون ماده 5 می بایستی در حدود وظایف و اختیارات خود که صلاحیت دارد باید اتخاذ تصمیم نماید آن هم در خصوص کوچه ها و معابرهایی که عمومی هستند و نمی توانند در خصوص معابرهای اختصاصی که در مالکیت اختصاصی اشخاص می باشند اتخاذ تصمیم نمایند که این عمل کمیسیون ماده 5 و شهرداری با توجه به اعتبار اصل تسلیط و مالکیت مشروع اشخاص نسبت به اموال منقول و غیر منقول مغایرت دارد.
علی هذا
با توجه به موارد مطروحه خود نظر بر این که وضع قاعده خاص مبنی بر اعمال عقب نشینی و اتخاذ تصمیم در مالکیت خصوصی اشخاص خلاف اصل تسلیط و مالکیت مشروع اشخاص خارج از حدود اختیارات قانونی در کمیسیون ماده 5 بوده و این که اقدامات شهرداری و مصوبه کمیسیون ماده 5 موجب تضییع حقوق حقه قانونی بنده شده در نتیجه با لحاظ نمودن رأی وحدت رویه شماره 78/210- 2/10/1380 به شماره دادنامه 259 در پرونده کلاسه 78/210 هیأت عمومی دیوان تقاضای ابطال مصوبه کمیسیون ماده 5 مورد استدعاست. "
متن تبصره مورد اعتراض به قرار زیر است: " 1-1-1-4 تعیین عرض معابر که برای آنها عرض تعیین نشده است این معابر برحسب نقشه منطقه ای که در آن قرار دارند (نقشه منطقه بندی شهر ویژه عرض معابر و تفکیک) عرضهایی به شرح جدول زیر خواهند داشت. جدول تعیین عرض معابری که در نقشه شبکه معابر وجود دارند، ولی عرض آنها بر روی نقشه نوشته نشده است
منطقه استقرار معبر
طول معبر بن باز بن بست
1 تا 50 متر با دسترسی سواره 6 6
2 بیش از 50 تا 100 متر با دسترسی سواره 10 8
3 بیش از 100 تا 150متر با دسترسی سواره 12 10
4 بیش از 150 متر با دسترسی سواره 12 ممنوع
تبصره 1: حداقل عرض گذر 6 متر می باشد.
تبصره 2: کلیه معابر اختصاصی که بیش از 2 پلاک به آن دسترسی داشته باشند به عنوان کوچه عام تلقی می شود. "
همچنین آقای ........ پیرو دادخواست تقدیمی اعلام کرده است که:
" اینجانب نسبت به خلاف شرع بودن تبصره مذکور ادعائی نداشته و صرفاً خواستار رسیدگی به ابطال تبصره مذکور و خروج از حدود اختیارات می باشم. "
در پاسخ به شکایت مذکور، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان ...... ، به موجب لایحه شماره ........
توضیح داده است که: " ریاست محترم شعبه .... دیوان عدالت اداری
موضوع:
لایحه دفاعیه در پرونده کلاسه .......... (شماره بایگانی شعبه ...... )
سلام علیکم:
با احترام، در خصوص شکایت آقای ....... علیه کمیسیون ماده 5 شورای شهرسازی و معماری استان ...... ، به خواسته « ابطال تبصره 2 ماده 1-1-1-4 ضوابط و مقررات شهرسازی در خصوص تعیین عرض ...» به کلاسه فوق تحت رسیدگی است، مشروحه زیر در راستای رد شکایت شاکی جهت ملاحظه و امعان نظر به حضور تقدیم است.نظر به این که با مداقه در تصویر انضمامی طرح تفصیلی ...... ، به عنوان ضمیمه دوم شکایت مطروحه ملاحظهمی شود، ضوابط مذکور مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به عنوان طرح تفصیلی شهر ....... می باشد.
حتی در ذیل تصویر ضوابط مذکور عبارت « طرح تفصیلی شهر ........ » قید شده است، لذا این تصمیم بعدی کمیسیون ماده 5 قانون تاسیس شورای شهرسازی و معماری استان ...... نیست که تا ادعای خلاف مقررات آن مطرح شود به بیان بهتر، ضوابط مورد شکایت، مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است کهدر کل کشور و در تاریخ تصویب (12/4/1384) از جمله در شهر ...... اجرا و قسمتی از طرح تفصیلی آن است و مصوبه کمیسیون ماده 5 استان نیست که بعداً تغییر و یا تصویب شود،
بلکه از زمان طرح تفصیلی ..... مورد اجرا بوده و به عنوان یک ضابطه شهرسازی ملاک عمل شهرداریهای کل کشور است، مع الوصف نظر به عدم تصویب تبصره 2 ماده مورد شکایت توسط کمیسیون ماده 5 استان ........ ، طرح دعوا توجهی به کمیسیون مذکور نداشته و چه این که شاکی به خاطر استفاده بیشتر از ملک خود معترض حقوق عمومی است از سویی این ضابطه نیز نافی حقوق … ویا تحدید آن می شود، بنابراین به استناد بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم به ابطال اطلاق مصوبه مورد شکایت به شرح فوق الاشعار نسبت به مواردی که شامل معابر اختصاصی می گردد صادر و اعلام می شود.
ارتباط با ما
شماره تماس : 09129724226 – 02634457718
آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4
آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه 7 ، واحد
آدرس وبسایت : vakiloroaya.com
آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com
آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_
وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (در کرج) و رضا شریفی اردانی (در تهران)
منبع : وکیل الرعایا
- ۹۹/۰۴/۰۸