قانون جدید چک برای سال 1400
قانون جدید چک برای سال 1400 ،چک از جمله ابزارهای بسیار رایج در ایران جهت تسهیل معاملات نسیه ای می باشد؛در توضیح اینگونه معاملات باید گفت که کسب و کارهای مختلف به دلیل نداشتن نقدینگی در مبادلات تجاری خود از خریدو فروش مدت دار و اصطلاحاً نسیه ای استفاده می کنند. علی رغم اینکه قوانین و مقررات مربوط به چک در دفعات و مقاطع زمانی مختلفی اصلاح و بازنگری شده است،مجدد مشکلاتی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است که نیازمند اعمال تغییراتی شده است.
تغییرات اعمال شده در قانون چک
در ۱۳ آبان سال ۱۳۹۷ «قانون اصلاح قانون صدور چک» در ۱۱ ماده توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در ۲۳ آبان همان سال به تأیید شورای نگهبان قانون اساسی رسید. پس از تقریباً دو سال از تصویب قانون جدید چک ، بانک مرکزی در بخشنامهای صدور چک بانکی در وجه حامل، پشتنویسی و ظهرنویسی چک را بر اساس قانون جدید چک از ۲۱ آذر ۹۹ ممنوع اعلام و بیان کرد که هر گونه نقل و انتقال چک باید در سیستم یکپارچه بانک مرکزی (سامانه صیاد) به ثبت برسد. همچنین، از ۲۰ دی ۱۳۹۸ صادرکنندگان و دریافت کنندگان میتوانند به صورت اختیاری فرایندهای ثبت، تأیید و انتقال چک را در سامانه صیاد از طریق اپلیکیشنهای موبایل مورد تأیید بانک مرکزی انجام دهند.
چک های جدید صیاد
رنگ چکهای قدیمی سبز و صورتی است، اما چکهای جدید زمینه بنفش و صورتی دارند. یک ویژگی دیگر این است که روی این چکها عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» چاپ شده است.
فرآیند صدور
برای تخصیص دسته چکهای جدید، فرد متقاضی نباید چک برگشتی، احکام قضایی مانند ورشکستگی و بدهی و غیره داشته باشد. پس از اطمینان از این موارد، شخص متقاضی باید با مراجعه به شعبه بانک، اقدام به ثبت اولیه درخواست صدور دستهچک جدید کند و در صورت تأیید از سوی رئیس شعبه، درخواست او برای استعلام، به سامانه صیاد بانک مرکزی فرستاده میشود. اگر فرد متقاضی واجد شرایط دریافت دسته چک باشد، درخواست او از سامانه صیاد به گروه صدور دسته چک برای شخصیسازی و چاپ چک ارسال میشود و دسته چک جدید او صادر خواهد شد.
تاریخ اعتبار
طبق قانون جدید چک تاریخ سررسید چکها نمیتواند از ۳ سال از زمان دریافت دستهچک بیشتر باشد. مثلاً اگر دستهچکی را در سال ۱۴۰۰ از بانک دریافت کردهاید، تاریخ سررسید چکهایی که در آن مینویسید، نمیتواند بیشتر از سال ۱۴۰۳ باشد و بیشتر از این تاریخ، چک اعتباری ندارد و در سامانه هم ثبت نمیشود.
سامانه صیاد
کلمه صیاد مخفف عبارت «صدور یکپارچه الکترونیکی چک» است. سامانه صیاد در حال حاضر قسمتی از سایت بانک مرکزی است که در آن ثبت، تأیید و استعلام چک انجام میشود. با راهاندازی سامانه صیاد، نظارت بر فرایند صدور چک افزایش مییابد و امکان پیگیری هر برگ چک به صورت مجزا فراهم شده است. همچنین، قدرت شعب در صدور دسته چک حذف شده و بانک اطلاعاتی یکپارچهای از وضعیت دسته چکهای موجود در کشور ایجاد شده است.
ثبت چک در سامانه صیاد
بانک مرکزی اعلام کرده است که از ابتدای سال 1400 چک های جدید باید در سامانه صیاد ثبت بشوند؛مسلماً بانک مرکزی بازه زمانی مشخصی را برای جایگزین کردن چک های قدیمی اعلام خواهد نمود .صادر کننده چک باید چک را در سامانه صیاد ثبت نماید؛اما چگونه؟
نحوة ثبت چک در سامانه صیاد
طبق قانون جدید چک ، ابتدا باید برای بانکی که در آن حساب دارید احراز هویت شده باشید. معمولاً احراز هویت با معرفی شماره سیمکارت به اسم خودتان و دریافت رمز پویا و دستهچک از بانک انجام شده است. شما چه صادرکننده چک باشید و چه دریافتکننده چک، باید اطلاعات را در سامانه ثبت کنید.گیرنده چک یا شخص ذی نفع نیز باید ثبت چک در سامانه را تأیید نماید.
نکته
1)اگر بانک اپلیکیشن نداشته باشد،می توان از اپلیکیشن های پرداخت عمومی استفاده نمود که فهرست آن در سایت شاپرک قابل ملاحظه است.
2)افرادی که برای ثبت چک به اینترنت دسترسی ندارند،میتوانند با مراجعه به شعبه بانک کار خود را انجام دهند.
3)باوجود ثبت در سامانه صیاد،وجود چک به صورت فیزیکی لازم است تا در زمان وصول چک،مشخصات چک با موارد ثبت شده در سامانه تطبیق داده شود.
4)چک های جدید صرفا باید در وجه شخص ذی نفع صادر بشوند و نه در وجه حامل.
5)امکان استفاده از چک های جدید برای ضمانت وجود دارد به شرطی که در سامانه ثبت بشود.
6)اگر چک جدید در سامانه صیاد ثبت نشود، مشمول ساز و کارهای قانون صدور چک نخواهد بود و تنها برگهای است که نشان میدهد گیرنده از صادرکننده طلب دارد.
مزایای ثبت چک در سامانه
1)صدور چک بلامحل کاهش می یابد.
2)آمار چک های برگشتی کاهش می یابد و اعتبار و جایگاه چک ارتقاء خواهد یافت.
3)با ثبت چک در سامانه صیاد،اعتبار چک صرفاً به لاشه آن وابسته نیست و از اموری مانند جعل چک،نگرانی از سرقت،از بین رفتن و ... لاشه چک جلوگیری خواهد شد.
4)در گذشته محدودیتی برای صدور چک جدید برای دارندة چک برگشتی وجود نداشت،حتی تا آخرین برگ از دسته چک؛اما وفق قانون چدید و ثبت چک در سامانه،محدودیت افراد دارای چک برگشتی بیشتر خواهد شد.
5)زمان رسیدگی قضایی به چک های برگشتی کاهش می یابد.
وظایف صادر کننده چک
شخص صادرکننده چک، پس از آنکه اطلاعات لازم را در چک درج کرد، باید اطلاعات چک و همچنین شخص ذینفع (گیرنده چک) را در سامانه صیاد ثبت کند. بدین منظور، شخص صادرکننده چک، باید مراحل زیر را طی نماید:
1)مراجعه به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد
2)انجام احراز هویت خود در سامانه صیاد از طریق اپلیکیشن بانک یا اینترنت بانک،اپلیکیشن های عمومی غیر بانکی که نیازمند اطلاعات کارت همان بانکی می باشد که دسته چک را صادر کرده،همچنین برای احراز هویت می توان به شعب بانک های عامل نیز مراجعه کرد.
3)وارد کردن مندرجات چک در سامانه و پرکردن فیلد « بابت »
4)بعد از طی کردن این مراحل،تأیید و ثبت اولیه چک به انجام می رسد.
وظایف گیرنده چک
بعد از آنکه ثبت اولیه چک توسط صادرکننده آن در سامانه صیاد انجام شد، گیرنده چک باید ثبت نهایی آن را انجام دهد. در واقع، گیرنده چک باید مراحل زیر را انجام دهد:
1)مراجعه به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد؛لزومی ندارد که ابزار مورد استفاده صادرکننده و تأیید کننده چک یکسان باشد.
2)انجام احراز هویت
3)استعلام مندرجات برگ چک شامل تاریخ سررسید،مبلغ چک و اطلاعات هویتی فرد ذی نفع .
4)پس از دریافت نتیجه استعلام چک تأیید یا رد می شود؛تأیید چک به معنای ثبت نهایی است و در سررسید می توان آن را نقد کرد.اگر چک رد شود نیز ذی نفع باید با انتخاب یکی از دلایل موجود در سامانه چک را به صادرکننده عودت دهد.
اعتبار چک های قدیمی
این دسته از چک ها هنوز دارای اعتبار هستند و تابع قانون زمان صدور هستند. البته برای آشنایی با سامانه صیاد میتوان آنها را به صورت اختیاری در این سامانه ثبت کرد. برنامه بانک مرکزی این است که چکهای موجود را با چکهای جدید جایگزین کند و بدین منظور، زمانی کافی را در اختیار مشتریان قرار خواهد داد.
انتقال چک
پشت نویسی چکهای قدیمی برای انتقال، طبق روال گذشته ادامه دارد، اما انتقال چکهای جدید حتماً باید در سامانه صیاد انجام شود. طبق قانون جدید چک ، در زمان صدور چک، اطلاعات اساسی گیرنده شامل هویت، مبلغ و تاریخ مندرج در چک برای شناسه یکتای برگه چک باید توسط صادرکننده چک در سامانه صیاد ثبت شود. حال اگر دریافتکننده چک بخواهد چک را به شخص دیگری انتقال دهد، او نیز برای انتقال، ملزم به ثبت هویت شخص جدید برای همان شناسه یکتا است. اگر انتقال چک در سامانه ثبت نشود، اساساً انتقالی صورت نگرفته است.
نکته
در صورت انتقال چک در سامانه صیاد، نیازی به تغییر مشخصات برگه چک نیست. در واقع، ثبت انتقال در سامانه، همان حکم پشتنویسی سابق را دارد.
دفتروکالت وکیل الرعایا
موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:
دعاوی حقوقی شامل: دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج انجام دهد.
- ۰۰/۰۱/۱۴