وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

وصیت نامه

وصیت نامه

وصیت نامه ،افراد به دو منظور وصیت نامه تنظیم می کنند؛ هنگامی که قصد داشته باشند پس از مرگ خود مال یا منفعتی را به دیگران واگذار نمایند که در این  راستا بایستی وصیت نامه تملیکی تنظیم شود. هم چنین اگر شخصی بخواهد دیگری پس از مرگش مأموریتی را برایش انجام بدهد، اقدام به تنظیم وصیت نامه عهدی می نماید.

رد وصیت عهدی

کسی که مأمور به اجرای مأموریتی در وصیت عهدی شده، می تواند در زمان زنده بودن وصیت کننده وصیت عهدی موردنظر را رد نماید و چنانچه آن را رد نکند و وصیت کننده فوت نماید، آنگاه دیگر محق در رد وصیت نیست و بایستی آن چه را که برعهده دارد به انجام برساند.

روش های تنظیم 

می توان به سه روش تنظیم کرد که عبارتند از وصیت نامه رسمی، خود نوشت و سری.

 رسمی

افراد می توانند برای تعیین تکلیف در خصوص اموال خود آن هم پس از فوت کردن، به وکلای متخصص در این زمینه مراجعه نمایند و با اخذ مشورت مناسب متن مربوط به را تدوین نمایند و سپس به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند تا را به صورت سند رسمی ثبت کنند.

 خودنوشت

این حتما باید به دستخط وصیت کننده نوشته شده باشد و مواردی از قبیل روز، ماه ، سال و امضاء در آن درج شود. این وصیت نامه در حد اسناد عادی اعتبار دارد بدین معنا که اصالت  آن می تواند از سوی ورثه مورد اعتراض قرار بگیرد. بهتر است برای اعتبار بخشیدن به وصیت نامه عادی دو شخص عاقل و بالغ به عنوان شاهد زیر برگه را امضاء نمایند.

وصیت نامه سری

افراد می توانند با نوشتن متن مربوط به خود، آن را در پاکتی مهر و موم شده قرار بدهند و تحویل اداره ثبت محل زندگی خود نمایند. این روش از تنظیم وصیت نامه نیازی به شاهد و ثبت در دفتر اسناد رسمی ندارد و صرفا امضای وصیت کننده برای اعتبار آن کافی می باشد.امروزه روش مذکور مرسوم نمی باشد.

وصیت شفاهی

چناچه فردی قبل از  فوت به عنوان مثال در حضور فرزندان خود به عنوان شاهد در خصوص نحوة تقسیم اموالش تعیین تکلیف نماید، این وصیت نامة شفاهی معتبر نیست مگر اینکه سایر ورثه بیان و اعلام کنندکه شفاهی را می پذیرند و اعتراضی نسبت به آن ندارند.

ابطال

وصیت نامه تا زمانی قابلیت رجوع دارد که شخص وصیت کننده در حیات باشد. وی می تواند با مراجعه به دفتر اسناد رسمی وصیت نامه رسمی خود را باطل نماید یا خود نوشت خود را از بین ببرد.

وصیت کننده باید مالک مورد وصیت باشد؛

اشخاص صرفاً در خصوص بخشی از اموال خود می توانند وصیت نامه تنظیم کنند که مالکیت آن را داشته باشند؛ یعنی تنظیم وصیت در خصوص اموال دیگر نافذ و دارای اثر نیست جتی اگر مالک واقعی اعلام رضایت نماید.

وصیت نامه فقط تا یک سوم اموال قابلیت اجرا دارد؛

شخص وصیت کننده نمی تواند وراث را از تمام ارث خود محروم نماید.چنانچه تصمیم داشته باشد فردی از بین ورثه خود را مالک تمامی ارث خود کند یا اینکه شخصی  را محروم از ارث سازد، سایر وراث می توانند به این وصیت نامه اعتراض کنند.

وصیت نامه باید مشروع باشد؛

تنها می توان نسبت به امور مشروع، قانونی و عقلانی وصیت نمود. در غیر اینصورت وصیت نامه باطل تلقی می شود و قابل استناد نیست.

وصیت به نفع جنین

شرط مالکیت جنین زنده متولد شدن اوست؛ بنابراین چنانچه شخصی به طرفیت جنینی که هنوز متولد نشده وصیتی نماید، اگر جنین زنده متولد نشود آن  باطل است.

سقط جنین

اگر جنین بواسطة تحقق جرمی سقط شود، اموالی که در حق او وصیت شده به ورث جنین منتقل می شود.

اما اگر والدین منجر به سقط جنین شوند، وصیت نامه باطل است و اموال مربوطه به ارث نخواهد رسید.

شخصی که به نفع وی وصیت شده،

می تواند تمام آنچه  را که به او ارث رسیده است قبول نکند و در این صورت آن مقداری که مورد پذیرش وی قرار نگرفته به سایر وراث منتقل می شود.

وصیت نسبت به مالی که اکنون موجود نیست:

اشخاص می توانند نسبت به اموالی که وجود ندارند هم وصیت کنند البته به شرطی که مالی که در حال حاضر موجود نیست، در آینده به وجود آید.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۰۰/۰۳/۰۱
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی