وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

وکیل متخصص

وکیل متخصص

وکیل متخصص کیست ؟ میدانیم که همه ی افراد در زندگی خود با انواع متفاوتی از مشکلات مواجه می شوند که رسیدگی به برخی از این امور از توان شخصی افراد خارج است و لازم می باشد فردی دیگر که دارای تخصص و تجربه کافی می باشد ، رسیدگی به این امور را برعهده بگیرد.

وکیل نماینده اشخاص است؛

وکیل

وکیل شخصی می باشد که عهده دار رسیدگی به برخی امور فردی است که اصطلاحا موکل نام دارد و به موجب قرارداد وکالت که حدود اختیارات وکیل را تعیین می نماید، موکل شخص وکیل را نماینده خود می سازد تا به جای پیگیری شخصی ، وکیل امور اورا پیگیری نماید.

امور مجاز در اعطای وکالت

هر فردی می تواند در راستای انجام هر یک از امور و مسائل خود ، شخصی را به عنوان وکیل انتخاب نماید و شخص وکیل هم قادر است در حدود اختیارات اعطا شده ، جهت پیگیری امور اقدام نماید. اما چند حالت استثنایی نیز وجود دارد که اشخاص قادر به انتخاب وکیل نیستند:

_ زمانی که امری قانونا قابل واگذاری به غیر نیست.

_ زمانی که مسئله ای ذاتا قابلیت این را ندارد که توسط وکیل پیگیری شود.

_ و زمانی که خود شخص به موجب یک قرارداد متعهد شده است تا اختیار نصب وکیل را از خود سلب نماید.

وکیل دادگستری

وکیل دادگستری شخصی است که پروانه وکالت دادگستری به وی اعطاء شده است و با توجه به پروانه وکالت می تواند از طرف موکل خود در تمام مراجع قضایی حاضر شده و در چهارچوب قانون از موکل خود دفاع نماید.

پروانه وکالت دادگستری

پروانه وکالت دادگستریوکلا برای انجام وظایف خود از قبیل اقدام در کلیه امور حقوقی، مشاوره حقوقی،تنظیم دادخواست و لایحه برای موکلین خود نیاز دارند تا دارای پروانه وکالت دادگستری باشند.اعطاکننده این پروانه مراجع ذی صلاح قانونی می باشند که در دو قالب به متقاضیان چنین پروانه ای را اعطا می نمایند؛

1.پروانه وکالت دادگستری پایه یک

2.پروانه وکالت دادگستری پایه دو

تفاوت وکیل پایه یک  با وکیل پایه دو در چیست؟

وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری هردو این اجازه را دارند که در زمینه انجام وکالت در امور حقوقی فعالیت نمایند ولی در  بعضی امور با یکدیگر تفاوت دارند از جمله اینکه وکیل پایه یک دادگستری این اجازه را دارد که بدون هیچ محدودیتی در تمامی محاکم حقوقی یا کیفری کل کشور فعالیت حقوقی کنند.اما وکیل پایه دو فقط حق شرکت در آن دسته محاکم کیفری را دارد که به جرایم تعزیری حبس کمتر از ۱۰ سال، شلاق و جزای نقدی و همچنین در محاکم حقوقی پرونده های مالی کمتر از ۵۰ میلیون تومان و خواسته‌های غیر مالی به جز اصل نکاح و طلاق و اثبات نسب و نفی نسب، را دارد.

وکیل مدنی

وکیل پایه یک دادگستریهر شخصی که پروانه وکالت دادگستری نداشته باشد و شما طی قرارداد وکالت انجام اموری را به وی واگذار نمایید وکیل مدنی نامیده می شود.به موجب قانون وکلای مدنی نمی تواند در دادگاهها و مراجع قضایی دخالت نماید و در دادگاهها وکالت فقط از وکلای دادگستری پذیرفته می شود.

حدود اختیارات وکیل

قرارداد وکالت تعیین کننده حدود اختیارات یک وکیل می باشد ؛ به عبارت دیگر هرگاه شخصی قصد وکیل گرفتن داشته باشد ، وکیل مدنظر برای قبول موکل خود ، قراردادی را تنظیم می نماید که در آن حدود اختیارات وکیل و میزان توانایی او در دخالت در امور مشخص می گردد و چنانچه وکیل فراتر از اختیارات خود اقدامی نماید ، آن عمل فضولی می باشد و نیازمند تأیید شخص موکل است. اگر موکل اقدام فضولی وکیل را تأیید نکند ، آن اقدام نافذ نیست و مسئولیت آن به طور کلی برعهده وکیل می باشد.

حق الزحمه یک وکیل

ممکن است در خصوص میزان حق الزحمه وکیل توافقاتی فی مابین طرفین عقد وکالت صورت گرفته باشد که در این شرایط مطابق با همان توافقات حق الزحمه وکیل پرداخت می شود. اگر توافقی صورت نگرفته باشد ، موکل موظف است مطابق با نوع اقدام وکیل و زمانی که برای انجام آن صرف کرده است ، حق الزحمه او را بپردازد.اگر قراردادی نباشد حق الزحمه مطابق تعرفه قانونی که از طرف قوه قضاییه تصویب شده است می باشد و موکل باید حق الزحمه را بر مبنای آن پرداخت نماید.

 نتیجه گیری

یک وکیل متخصص موظف به رعایت غبطه موکل خود می باشد ؛ یک وکیل در کنار دانش و تخصصی که دارد و باید به هنگام رویارویی با مسائل حقوقی و کیفری نهایت تلاش خود را در بهره‌مندی از آن صرف نماید، موظف است در انجام مورد وکالت ملاحظه تمامی شرایط عرفی ، قانونی ، شرعی و اخلاقی را نماید. وکیل مطابق قانون باید حساب دوره وکالت خود را به موکل ارائه نماید. یعنی باید تمام اقداماتی را که از طرف موکل خود انجام داده به موکل گزارش دهد.

برای سپردن امور خود به وکلا ، در وهله اول نیاز است که با اصول کار وکالت آشنا شوید و در خصوص سپردن مشکلات خود به آنان اطمینان کامل داشته باشید. برای آگاهی بیشتر از لازمه های کار وکالت ، با گروه حقوقی وکیل الرعایا همراه باشید.

  • ۰۰/۰۶/۰۹
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی