وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

انتقال اموال توسط مدیون

انتقال اموال توسط مدیون , بسیار پیش می آید که اشخاص با هدف فرار از ادای دین یا بدهی خود ، اموال خود را به صورت صوری به فرد دیگری منتقل می کنند. در چنین شرایطی فرد مدیون مرتکب جرم معامله صوری به قصد فرار از دین شده است که بواسطه این عمل تحت تعقیب مراجع قضایی مربوطه قرار میگیرد .

نقش هدف در معاملات

بر اساس قانون مدنی ، لازم نیست هدف از معامله در عقد قرارداد قید شود ولی اگر در معامله‌ای هدف و انگیزه و جهت معامله قید شد باید آن هدف قانونی باشد، واگرنه آن معامله باطل است. همچنین اگر در معامله‌ای مشخص شود که شخص با قصد فرار از دین و به طور صوری معامله را انجام داده، آن معامله باطل است. به عبارت دیگر، در معاملات صوری بین فروشنده و خریدار هیچ پولی رد و بدل نمی‌شود.

علت بطلان معامله صوری

در بسیاری از موارد ، در معامله صوری به قصد فرار از دین اموال به اقوام درجه یک شخص مدیون انتقال می یابند ، و یا تاریخ انعقاد معامله نزدیک به زمان طرح دعوا در دادگاه و مقدم بر نقطه نزاع بوده یا مبلغ معامله مبادله نمی گردد؛ که تمام این موارد میتواند دال بر آن باشد که دادگاه چنین معامله ای را باطل اعلام نماید .

مجازات انعقاد معامله به قصد فرار از دین

پس از اینکه دادگاه معامله را باطل اعلام نماید ، در صورتی که شخص ذی نفع شکایت خود را تقدیم مرجع صالح کند ، آنگاه فرد به دلیل فرار از دین به ۴ماه تا ۲سال حبس محکوم می شود.همچنین اگر شخص انتقال گیرنده نیز از این موضوع آگاه باشد، شریک جرم محسوب می‌شود و باید برای پرداخت دین، عین آن اموال و یا قیمت آن اموال پرداخت شود.

مرجع صالح جهت رسیدگی

به دلیل اینکه این جرم کیفری است، دادسرای عمومی که در محل وقوع جرم قرار دارد باید به عنوان مرجع صالح انتخاب شود. منظور از محل وقوع جرم، همان جایی است که معامله‌ به قصد فرار از دین در آن انجام شده است.

جلوگیری از انتقال اموال

وفق آنچه در قانون مدنی مقرر گردیده است ، هر گاه طلبکار به دادگاه دادخواست داده، دلایل اقامه نماید که مدیون برای فرار از دین ، قصد فروش اموال خود را دارد، دادگاه می‌تواند قرار توقیف اموال وی را به میزان بدهی او صادر نماید که در این صورت بدون اجازه دادگاه حق فروش اموال را نخواهد داشت.

شروط لازم برای تحقق جرم

برای اینکه شخصی به دلیل انعقاد معامله صوری به قصد فرار از دین مجرم محسوب شود و تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد ، لازم است شروطی به شرح ذیل محقق گردد؛

۱)وجود دین یا محکومیت مالی : اثبات تعهد مالی یا دینی شخص انتقال دهنده به شخص ثالث

۲)انتقال مال توسط مدیون: انتقال حقوقی مالی به قصد فرار از دین توسط شخص مدیون

۳) آگاهی شخص انتقال گیرنده :اگر شخص انتقال گیرنده به موضوع فرار از دین آگاه باشد، شریک جرم تلقی می‌شود. بنابراین طبق قانون عین مالی که در اختیار انتقال گیرنده قرار گرفته است یا قیمت و مثل آن از اموال انتقال گیرنده، بابت پرداخت دین گرفته خواهد شد. ولی اگر شخص انتقال گیرنده به این موضوع آگاه نباشد، هنوز در قانون جرمی برای آن در نظر گرفته نشده است.

۴)معاملات بایستی مالی باشند و معاملات دارای جنبه غیرمالی موضوع بحث فرار از دین قرار نمیگیرند.

۵) قصد فرار :
قصد شخص مدیون از انعقاد معامله بایستی امتناع از ادای بدهی خود به شخص طلبکار باشد .

  • ۰۰/۰۶/۲۷
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی