وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

نصب دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته , گاهی افراد برای افزایش نظارت بر امنیت در محل کار یا زندگی خود تصمیم میگیرند دوربین مداربسته نصب نمایند و در وهله ی اول با این پرسش مواجه می شوند که آیا چنین اقدامی جرم است؟ در این مقاله قصد داریم به این پرسش بر اساس قانون و رویه ی موجود پاسخ بدهیم.

آیا نصب دوربین جرم است؟

اساساً نصب دوربین نه تنها اقدامی مجرمانه دانسته نمی شود ؛ بلکه قانوناً مورد تأیید نیز می باشد ، زیرا عاملی بازدارنده برای کاهش جرایم بزهکاران می باشد واز این جهت برای جامعه بشری بسیار مفید است. اما لازم است بدانید که نصب دوربین مداربسته در برخی موارد نیازمند مجوز هایی خاص می باشد و از این رو افراد در این موقعیت ها با محدودیت هایی روبرو هستند که در صورت عدم رعایت این شرایط محدودکننده ، مرتکب اقدامی مجرمانه می شوند.

محدودیت اماکن عمومی

امروزه در سطح شهر و خیابان ها و همچنین اماکن عمومی همچون مراکز خرید ، نصب دوربین های مداربسته بسیار رایج است؛ به نظر نمی رسد که در خصوص نصب این دوربین ها در محیط های عمومی محدودیت قانونی وجود داشته باشد ؛ مگراینکه این امکان در مجاورت محیط های حساس و نیازمند مراقبت شدید همچون پادگان ها و پایگاه های هوایی و … قرار گرفته باشند.

نصب دوربین مخفی در اماکن خصوصی

یکی از مواردی که نصب دوربین های مداربسته نیازمند اخذ مجوز های رسمی می باشد ، نصب این دوربین ها در محیط های خصوصی و مرتبط با حریم شخصی افراد همچون فضای داخلی خانه می باشد. اخذ مجوز های رسمی در این خصوص الزامی است و نصب دوربین بدون داشتن مجوز دارای اشکال بوده و امری مجرمانه تلقی می شود.

محدودیت مشاعات

برای نصب دوربین های در مشاعات و محیط هایی همچون پارکینگ ساختمان ، راه پله ، حیاط و …. اخذ رضایت کتبی از اعضای مجمع ساختمان ضروری است و چنانچه اعضای مجمع ساختمان راضی باشند اما سایر افراد ساختمان که اقلیت را تشکیل می دهند ناراضی ، آنگاه نصب دوربین های مداربسته دارای اشکال نیست. در صورت وجود مشکل در مسیر دریافت تائید مجمع اعضای ساختمان می توانند از طریق دریافت مجوز کتبی اقدام به نصب دوربین در محیط های مشاعات کنند.

اقدام مخفیانه در نصب دوربین 

جالب است بدانید که برخی افراد اقدام به نصب دوربین مداربسته مخفی می نمایند و چنین اقدامی به خصوص در محیط های مشاع و خصوصی نیازمند اخذ مجوز می باشد و افرادی که با این مسئله مواجه باشند می توانند در مراجع ذی صلاح شکایت نمایند و ضمانت اجرای این امر تعقیب قضایی و پرداخت جریمه های سنگین می باشد.

چگونگی اخذ مجوز برای نصب دوربین های مخفی

برای دریافت مجوز نصب دوربین مخفی یا نصب دوربین در اماکن غیر مجاز باید شکایتی به واسطه تخریب اموال, تهدیدات امنیتی و یا ضروری بودن نصب این تجهیزات تنظیم نموده و به نیروی انتظامی یا مراجع قضایی ارائه دهیم و برای اخذ مجوز به طور رسمی اقدام نماییم.

  • ۰۰/۰۶/۱۳
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی