وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

مصوبه ستاد ملی کرونا برای مستأجرین

مصوبه ستاد ملی کرونا برای مستأجرین , در سال ۱۴۰۰ و در خلال درگیری با ویروس مرگبار کرونا ، ستاد ملی کرونا با هدف حمایت از خانوار های مستأجر ، مراتبی را در خصوص تمدید اجاره نامه املاک مسکونی و اعطای تسهیلات وام ودیعه مسکن پیش بینی نموده است که مستأجران واجد شرایط می‌توانند از این امکانات بهره مند شوند.

چگونگی اجاره املاک مسکونی با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا

در زمینه اجاره املاک مسکونی شرایطی در مصوبه فوق الذکر اتخاذ گردیده است که به شرح ذیل قابل ملاحظه می باشد :

میزان افزایش مبلغ اجاره بها

حداکثر افزایش مبلغ اجاره بها یا رهن املاک مسکونی در شهر های متفاوت ، میزان قابل قبول گوناگونی دارد ؛ این افزایش بها در کلان شهر تهران تا سقف ۲۵ درصد ، سایر کلان شهرها تا سقف ۲۰ درصد و برای سایر مناطق شهری کشور تا سقف ۱۵ درصد مجاز اعلام شده است.

تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن

مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریور ماه معین گردیده و پرداخت تسهیلات بانک‌ها و مؤسسات اعتباری حداکثر تا پایان آذرماه سال ۱۴۰۰ صورت میگیرد .
سقف مبلغ این تسهیلات برای کلان شهر تهران ۷۰ میلیون و سایر کلان شهرها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان برآورد شده است.

مهلت اعتبار قراردادهای اجاره

کلیه قراردادهای اجاره مربوط به املاک مسکونی استیجاری که از تاریخ ابلاغ این مصوبه تا پایان سال ۱۴۰۰ مدت زمان اعتبار آن‌ها به اتمام می‌رسد و در صورت عدم توافق طرفین و تمایل مستاجرین، این قراردادها به صورت خودکار به مدت یک سال تمدید میگردد.

آیا موارد فوق الذکر به صورت مطلق در تمامی قرارداد های استیجاری کاربرد دارد؟

بدون شک برای تمامی تسهیلات پیش بینی شده در جهت کاهش مشکلات خانوارهای مستأجر شرایطی وجود دارد که فقدان هریک از آن ها منجر به محرومیت از برخورداری آن شرایط خواهد شد.

برخی از استثنائات مصوبه ستاد ملی کرونا

شرایط ذیل مانع از برخورداری از سه موردی که برای مستأجرین در راستای چگونگی افزایش مبلغ اجاره بها ، اعطای تسهیلات وام ودیعه مسکن و تمدید قرارداد اجاره پیش بینی شده ، می گردد؛
_ اخذ پروانه ساختمانی یا پروانه تعمیرات اساسی توسط مالک، به منظور تخریب واحد مسکونی، احداث ساختمان جدید و یا تعمیرات اساسی واحد مسکونی.

_ عدم پرداخت ما به التفاوت مال الاجاره توسط مستأجر تا یک ماه پس از تمدید قرارداد اجاره جدید، بر اساس مستندات مثبته و به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده.

_ املاک معامله شده به شکل رسمی و قطعی که قبلاً یا در مدت تمدید قرارداد و تخلیه و تحویل مستأجر ظرف مدت دو ماه از تاریخ انتقال سند رسمی.

_ عدم موافقت مستأجر با افزایش مبلغ اجاره با نرخ‌های فوق‌الذکر و به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده.

_ عدم انجام تعهدات مستأجرانی که در دوره قرارداد اجاره بر اساس این مجوز، به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده و موارد ایجاد تضییع حقوق موجر.

_ موجر و افراد تحت تکفل وی صرفاً مالک همین واحد مسکونی مورد اجاره بوده و نیاز (مالک و افراد تحت تکفل) موجر به ملک مسکونی مورد اجاره برای سکونت و احراز آن توسط مرجع صالح رسیدگی کننده.

_ مستأجر رفتاری خلاف عرف عمل نموده و باعث شکایت سایر ساکنین واحدهای مسکونی باشد و احراز مرجع صالح رسیدگی کننده.

_ کاربری خلاف تعهدات مقرر در اجاره‌نامه مستأجر در دوران استفاده از واحد مسکونی.

_ عدم ایفای تعهدات(پرداخت به موقع اجاره‌بها، هزینه شارژ و …) و ایجاد ضرر و زیان قابل ملاحظه موجر به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده.

چگونگی تمدید قرارداد اجاره

اصل بر تمدید قرارداد اجاره است و در صورتی که مستأجر ۲۵ درصد را پرداخت نماید و مؤجر هم شکایتی نکند، به محض واریز مبلغ مذکور، قرارداد تمدید خواهد شد.

اما چنانچه مستأجر دارای موارد مستثنی شده باشد، مؤجر میتواند با مراجعه به شورای حل اختلاف دعوی تخلیه را مطرح نماید تا دادگاه شورا رأی صادر نماید؛ در صورت اثبات ادعای مؤجر، مستأجر باید خانه را تخلیه کند و اگر اثبات نشد تمدید اجاره صورت میگیرد.

  • ۰۰/۰۷/۰۳
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی