وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

۱۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

طلاق چیست؟

طلاق چیست؟

طلاق چیست؟ ،طلاق که در اصل اطلاق است:(۱) به معنای گشودن گره و رها کردن است.(۲) همچنین طلاق از نظر لغوی در معنای ترک کردن نیز آمده است.طلاق مصدر است و به‌ معنى رهاشدن آمده و در اصطلاح عبارت از پایان‌ دادن زناشوئى به‌وسیله یکى از زن یا شوهر است.
به دیگر بیان معنای اصطلاحی طلاق نیز با معنای لغوی آن متناسب و به معنای جدا شدن زن از قید نکاح و فسخ کردن عقد نکاح است.
همچنین در برخی منابع، طلاق عبارت است از انحلال نکاح دائم با شرایط و تشریفات خاص از جانب زوج یا نماینده قانونی.
(۳)  طلاق مخصوص عقد دائم است و زن در منقطعه با انقضاء مدت یا بذل آن از طرف شوهر از زوجیت خارج می‌شود.
 

ماهیت طلاق

طلاق چیست؟  (توضیح کاملی در ادامه خواهیم  داد )ارکان طلاق عبارت است از:
طلاق‌دهنده، زنی که طلاق داده می‌شود، صیغه طلاق و اشهاد دو شاهد عادل
 
رکن اول:
1)شرایط طلاق‌دهنده:
حق طلاق  با شوهر است و آن یکى از حقوق مدنى است و «هر انسان متمتع از حقوق مدنى خواهد بود لیکن هیچ‌کس نمی‌‌تواند حقوق خود را اعمال و اجرا کند؛ مگر این که براى این امر اهلیت قانونى داشته باشد.» پس «طلاق‌دهنده باید بالغ و عاقل و قاصد و مختار باشد.»
 
2)بلوغ:
 
منظور از بلوغ چنانکه گذشت، رسیدن به سنى است که قانون فرض کرده است .
 
3)عقل:
شرط دیگر براى طلاق‌دهنده  عقل است. بنابراین مجنون به اعتبار اختلال اعصاب دماغى، نمی‌تواند رهائى زن را از قید زوجیت تصور کند و آن را موضوع قصد خود قرار دهد. بدین جهت قانون براى عبارات مجنون، ارزشى نشناخته است. در این امر فرقى نمی‌کند که مجنون دائمى باشد یا ادوارى؛ هرگاه طلاق در زمان جنون واقع شود، ولى هرگاه شوهر در زمان افاقه زن خود را طلاق دهد، طلاق او صحیح است.
 
4)وکالت در طلاق:
 
شوهر به هر کس بخواهد وکالت می‌‌دهد که زن او را طلاق دهد، همچنان‌که می‌‌تواند زن را وکیل کند که مستقیماً و یا به توکیل غیر در مدت معینى خود را طلاق بدهد و هیچ اشکال حقوقى در آن متصور نیست  وکالت شوهر در طلاق ممکن است مطلق باشد.

رکن دوم:

شرایط مطلقه:
در مطلقه بلوغ و عقل، شرط صحت طلاق نیست، زیرا طلاق ایقاع است و زن مطلقه هیچ‌گونه مداخله در تحقق آن ندارد. بنابراین شوهر می‌تواند زنى را که کمتر از ۱۶ سال دارد و در اثر معافیت از شرط سن ازدواج کرده است، طلاق دهد؛ همچنان‌که می‌تواند زن مجنونه خود را طلاق دهد. قانون مدنى براى جلوگیرى از ازدیاد طلاق و معلوم بودن وضعیت زن از حیث حمل، رعایت شرایطى را در زن در زمان طلاق لازم دانسته است.
رکن سوم:
شرایط معتبر در صیغه طلاق:
طلاق زمانى موجب انحلال نکاح می‌‌گردد که داراى شرایط زیر باشد:
 
۱- طلاق‌دهنده داراى قصد باشد.
۲- مورد قصد رهائى، باید زن معین باشد.
۳- طلاق‌دهنده باید داراى رضا باشد.
۴- طلاق باید به صیغه طلاق باشد.
۵- انشاء طلاق باید منجز باشد.
۶- تعیین زن در صیغه طلاق.
رکن چهارم:
حضور دو شاهد:
طلاق باید به صیغه طلاق و در حضور لااقل دو نفر مرد عادل، که طلاق را بشنوند واقع گردد. براى جلوگیرى از کثرت طلاق، قانون، تحقق آن را مشروط به تشریفاتى قرار داده که بدون آن طلاق محقق نمی‌گردد. طلاق تنها سند قضائى است که صحت آن منوط به تشریفات است که با فقدان آن طلاق باطل است. علت این امر آنست که هرگاه بدون تشریفات طلاق واقع گردد، ممکن است شوهر در اثر عصبانیت هر زمان بتواند زن خود را طلاق دهد و این امر موجب سستى خانواده که هسته اولیه اجتماع است، می‌گردد.
 
الف- اجراى صیغه طلاق در حضور دو شاهد
ب- مرد بودن دو شاهد
ج- عادل بودن دو شاهد
د- دو شاهد باید زن و شوهر را بشناسند.

طلاق رجعی:

مراد از طلاق رجعی، طلاقی است که در زمان عده، زوج حق رجوع به زوجه و از سرگرفتن زندگی مشترک را بدون نیاز به عقد نکاح مجدد دارد.
طلاق بائن:
طلاق چیست؟ بحثی جداست و اینکه طلاق بائن در مقابل رجعی قرار دارد؛ یعنی در زمان عده زوج حق رجوع به زوجه را ندارد، و چنان‌چه خواستار زندگی مجدد با زوجه مطلقه‌اش باشد، باید تا انقضای مدت عده صبر کرده و بعد از آن با عقد نکاج مجدد او را به همسری درآورد. بائن از بیونیت به معنی جدائی است و اینگونه طلاق را از آن رو بائن گفته‌اند که در آن حق رجوع برای شوهر شناخته نشده است و با وقوع طلاق رابطه نکاح به طور قطعی منحل می‌شود .
آثار طلاق بائن:
قطع کامل رابطه زوجیت: اگر طلاق بائن باشد، رابطه نکاح از تاریخ وقوع آن منحل می‌شود. بر اثر طلاق بائن، زن و شوهر از قید زناشویی آزاد می‌شوند؛ شوهر پس از طلاق می‌تواند بدون اشکال ازدواج کند، اما زوجه، اگر از آن دسته از زنان نباشد که عده طلاق ندارد، باید عده نگه دارد و نمی‌تواند در ایام عده با دیگری ازدواج کند و این تنها اثری است که بعد از طلاق بائن در ایام عده از ازدواج سابق باقی می‌ماند. بنابراین با وقوع طلاق بائن، حقوق و تکالیفی که زن و شوهر نسبت به یکدیگر داشتند ساقط می‌گردد. اقامتگاه زن دیگر تابع شوهر نیست، بقاء نام خانوادگی شوهر برای زن منوط به اجازه شوهر است. زنی که در عده طلاق بائن است، مستحق نفقه ایام عده نیست، مگر آنکه آبستن باشد.
آثار طلاق رجعی:
بقاء آثار زوجیت: در مواردی که طلاق، برابر قانون مدنی بائن نباشد رجعی است. در طلاق رجعی، تا موقعی‌که عده زن منقضی نشده است، رابطه نکاح کاملاً قطع نشده است. بنابراین در ایام عده رجعیه، حقوق و تکالیف زوجیت تا آن‌جاکه با ماهیت طلاق سازگار باشد، به حکم قانون باقی می‌ماند؛ نفقه زن به عهده شوهر است و دادگاه در صورت اختلاف باید میزان این نفقه را تعیین کند و اگر یکی از زوجین فوت کند، دیگری از او ارث می‌برد.
اقسام طلاق بائن:
طلاق در موارد ذیل بائن به شمار می‌رود:
 
۱٫ طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود؛
۲٫ طلاق یائسه؛
۳٫ طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد.
 
طلاقى که شوهر در مقابل گرفتن مال از زن می‌دهد بر دو نوع است: خلع و مبارات.
 
الف- طلاق خلع:
خلع بضم خاء و سکون لام اسم است و مشتق از خلع بفتح خاء است که به معنى کندن است. ادبیات عرب و قرآن چون زن و شوهر را تشبیه به لباس براى یکدیگر کرده‌اند، خلع را کنایه از طلاق قرار داده‌اند. طلاق خلع آنست که زن به‌واسطه کراهتى که از شوهر خود دارد، در مقابل مالى که به شوهر می‌دهد طلاق بگیرد، اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد. علاوه بر شرائط عمومى که براى صحت طلاق گذشت، در طلاق خلع شرائط زیر نیز ضرورى است:
 
۱- کراهت زن از شوهر:
طلاق خلع زمانى محقق می‌گردد که زن از شوهر خود کراهت داشته باشد و براى رهائى خود مالى به شوهر بذل کند تا شوهر او را طلاق دهد.
 
۲- مقدار فدیه:
هر مقدارى که بین زن و شوهر توافق شود، ممکن است زن در مقابل طلاق خلع به شوهر خود بذل کند. بنابراین ممکن است فدیه، عین مهر یا معادل آن یا بیشتر و یا کمتر باشد.
 
۳- صیغه طلاق خلع:
 طلاق چیست؟ وارکان  آن چه هستندکامل توضیح دادیم. طلاق اگر چه ایقاع است و براى انعقاد آن احتیاج به موافقت و قبول زن ندارد، ولى هرگاه به صورت خلع باشد، به اعتبار آنکه طلاق در مقابل بذل مالى که زن می‌دهد واقع می‌شود، مانند عقد داراى دو طرف است که یکى زن و دیگر شوهر است و به توافق دو اراده که ایجاب و قبول است، محقق می‌گردد.
ب- طلاق مبارات:
مبارات مشتق از برائت و به معنى مفارقت است و چون زوجین به وسیله طلاق مزبور از یکدیگر مفارقت می‌کنند، آن را طلاق مبارات گویند. براى انعقاد طلاق مبارات علاوه بر شرایط اساسى مختص به طلاق که شرح آن مفصلاً گذشت، شرائط زیر نیز ضرورى است:
۱- کراهت زوجین از یکدیگر؛
۲- مقدار فدیه؛ بنابر صریح ماده بالا در طلاق مبارات عوضى که زن در مقابل طلاق به شوهر می‌دهد نباید زائد بر میزان مهر باشد.
۳- صیغه طلاق مبارات.
ارتباط باما

وکلای پایه یک خبره و با تجربه با پیشینه‌ای درخشان در ارائه مشاوره‌های موثر حقوقی و انجام موفقیت آمیز پرونده‌های متعدد…درخدمت شما عزیزان هستند.

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (درکرج) و رضاشریفی اردانی (درتهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

چرابه وکیل ملکی نیاز داریم؟

چرابه وکیل ملکی نیاز داریم؟ ،وکیل ملکی به وکیلی گفته می شود که در حوزه دعاوی ملکی تخصص دارد.در بسیاری از مشکلاتی که در رابطه با اموال غیر منقول وجود دارد نیاز به وکیل ملکی حس می شود.

موسسه حقوقی وکیل الرعایا با  جز بهترین های این رشته می باشند. ارائه مشاوره های حقوقی، طرح لایحه و دفاع، راهنمایی در خصوص طرح دعوا، خدماتی می باشد که توسط این مرکز برای افرادی که به دنبال بهترین وکیل ملکی میباشند ارائه میشود.

اصولا وکیل ملکی و وکلای سرقفلی با وجود توانایی در طرح دفاع در کلیه دعاوی بیشتر در حوزه اموال غیر منقول و امور ملکی فعالیت میکنند.

اموال غیر منقول به اموالی گفته می شوند که امکان جابجایی و نقل مکان ندارند از جمله زمین، خانه، باغ، آپارتمان و … همه ی موارد زیر جز مواردی است که حیطه ی فعالیت وکیل ملکی را شامل میشود .مانند تنظیم سند رسمی، خلع ید، افراز و مال مشاع و غیره....

چگونه در معاملات ملکی ضرر نکنیم؟

مسائل و مشکلات حقوقی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش‌هایی است که هرکسی در زندگی خود حتما با آن مواجه خواهد شد. دعاوی ملکی یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های درگیری‌های حقوقی است. زیرا مسکن و املاک یکی از بخش‌های اساسی سرمایه‌گذاری مردم ایران محسوب می‌شود و حساسیت روی آن بالاست. به همین دلیل شناخت و آگاهی نسبت به نکات حقوقی و مناسبات قانونی بخش خرید و فروش، معامله املاک و انتقال آن، اهمیت زیادی دارد.

از میان دعاوی ملکی حقوقی، موضوعات مربوط به اسناد ملکی، فسخ معامله و انحصار وراثت از مهم‌ترین مواردی است که حجم زیادی از پرونده‌های حقوقی دادگاه‌ها را تشکیل داده است. بنابراین آشنایی با این موضوعات ضروری است. شاید ما برتمام زوایای قانونی کار و قرارداد مسلط نباشیم .ولی یک وکیل خوب ملکی می تواند دراین امر مارایاری کند.

مشاوره گرفتن از وکیل جهت تنظیم قراردادها یکی از کارهای مهمی است که برای پیشگیری از هرنوع مشکل میتوان انجام داد.

مزایای وکلای متخصص موسسه وکیل الرعایا

  • رسیدگی فوق تخصصی به دعاوی مختلف ملکی اعم از؛ مشکلات ناشی از خریدوفروش، اجاره، مزاحمت، حقوق ارتفاق و انتفاع، سرقفلی، تنظیم سند رسمی، مطالبه اجاره بها و …
  • ارائه مشاوره کامل و جامع راجع به مراحل مختلف رسیدگی به دعوا؛
  • فعالیت در کار وکالت بر اساس به‌روزترین و بهترین سیستم حقوقی در جهان؛
  • حل دعاوی مختلف به صورت گروهی و با همفکری وکلا؛
  • کسب حداکثر رضایت از موکلین در طول چندین سال فعالیت حقوقی؛
  • گزارش دهی منظم به موکلین برای اینکه به صورت مداوم در جریان رسیدگی به پرونده قرار بگیرند؛
  • حق‌الزحمه منصفانه جهت رعایت حال هم‌وطنان؛
  • پیگیری پرونده‌ها تا انتها به صورت منظم و مداوم؛
  • اقدام به درخواست تجدیدنظر در صورت عدم کسب رأی مناسب؛
  • رسیدگی به پرونده‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن و با بهترین روش ممکن
دعوای تخلیه در ملک مشاع

یکی از مواردی که در قراردادهای ملکی باآن مواجه می شویم دعوای تخلیه ملک مشاع است.

درملک مشاع حق هر شریک در تمام ملک منتشر است و همین موضوع باعث شده که هیچ شریکی بدون اذن سایر شرکا حق تصرف در ملک مشاعی را نداشته باشد نتیجه این اذن اختلاط سهام. آن خواهد بود که تخلیه سهم هر شریک با خلع ید از تمام ملک ملازمه داشته است .نکته قابل توجه در این رابطه آن است که امکان دارد کل قرارداد اجاره فسخ نشده و رابطه استیجاری تنها بین مستأجر و یکی از شرکا به هم خورده و فسخ شده باشد.

در این مورد مستأجر مالک منافع متعلق به سایر شرکاست بنابراین تصرف شریک در ملک موقوف به اجازه و توافق با مستأجر است همان‌گونه که اگر تمام عقد اجاره منفسخ می‌شد، تسلیم عین مستأجره به یکی از شرکا منوط به داشتن اذن از دیگران بود.

نقش وکیل ملکی

با توجه به پیچیدگی دعاوی اموال غیر منقول و حساسیت بالا اینگونه دعاویو مشابهت هایی که با هم با دعاوی کیفری پیدا خواهند کرد . لزوم پیگیری تخصصی این دعاوی به دلیل بی تجربه بودن موکل، ارجح است طرح و دفاع از اینگونه دعاوی به وکیل ملکی مجرب سپرده شود .زیرا فقط یک وکیل میداند که چه زمانی میتواند دعوی تصرف عدوانی حقوقی مطرح کند یا اینکه در چه دعاوی می تواند الزام به تنظیم بخواهد.

دعاوی مربوط به درخواست و مطالبه سرقفلی، حق کسب و پیشه، تخلیه ملک استیجاری،دعاوی افراز و تفکیک دعاوی سه گانه تصرف از مهم ترین تخصص های یک وکیل ملکی می باشد.

ابطال اجراییه ثبتی برای املاک، اجرای ثبت، توقیف عملیات اجرایی و افراز از مهم‌ترین دعاوی ثبتی ملکی است.

از نظر قانونی خیر اما دعاوی ملکی ریزه کاری های مخصوص به خود دارد زیرا که افراد عادی نمی توانند در مقام دفاع به قانون مشکل گشا استناد نمایند.

ارتباط باما

وکلای پایه یک خبره و با تجربه با پیشینه‌ای درخشان در ارائه مشاوره‌های موثر حقوقی و انجام موفقیت آمیز پرونده‌های متعدد…درخدمت شما عزیزان هستند.

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (درکرج) و رضاشریفی اردانی (درتهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

انواع شرکت های تجاری و تفاوت بین آنها

 

انواع شرکت های تجاری و تفاوت بین آنها ،قانون تجارت ایران هشت نوع شرکت تجاری را پیش‌بینی کرده است که عبارتند از: شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود،‌ شرکت نسبی، شرکت تضامنی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیر سهامی، و شرکت‌های تعاونی. انواع شرکت های تجاری و تفاوت بین آنها دراین مقاله حقوقی بصورت خلاصه و مفید توضیح داده شده است.

دراین مطلب ما به موضوع شرکت های تجاری میپردازیم و انواع فعالیت های تجاری آشنا می شویم.

 شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام، شرکتی است بازرگانی که سرمایه‌ی آن به سهام تقسیم شده و بخشی از این سرمایه از طریق فروش سهام به مردم تأمین می‌شود.به این صورت که مؤسسان شرکت می‌توانند برای تشکیل سرمایه‌ی شرکت، با انتشار اوراق پذیره‌نویسی، اشخاص ثالث یعنی مردم را در تأمین سرمایه سهیم کنند.

در شرکت سهامی عام، تعداد سهامداران نباید از پنج نفر کمتر باشد و مسئولیت سهامداران، محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست. این معنا که در آن شرکا تا میزانی که سهم قبول کرده‌اند. مسئول هستند و اضافه بر آن مسئولیتی ندارند. و اگر شرکت به نحوی متضرر گردید که مبلغی هم بدهکار شد. صاحبان سهام ملزم به پرداخت دیون شرکت نخواهند بود. مثلاً شرکتی که سرمایه‌ی آن دو میلیون ریال است اگر ورشکست شود به نحوی که پانصد هزار ریال کسر بیاورد. طلبکاران حق مطالبه از شرکا را نخواهند داشت. زیرا شخصیت و اعتبار شرکا به هیچ وجه در شرکت دخالتی ندارد. در این شرکت، عبارت «سهامی عام» باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن، بدون فاصله با نام شرکت در کلیه‌ی اوراق و اطلاعیه‌ها و آگهی‌های شرکت به طور روشن و خوانا قید شود.

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه‌ی آن توسط مؤسسین شرکت تأمین شده است. این شرکت از حداقل سه شریک تشکیل می‌شود و ویژگی بارزش این است که صاحبان سرمایه، که به سهامدار تعبیر می‌شوند.دارای اوراق سهم هستند .در این نوع شرکت، سرمایه به سهام مساوی تقسیم شده و هر شریک مالک تعدادی از این سهام است. در چنین صورتی، هر یک از شرکا، مالک تعدادی سهم است و می‌تواند تعدادی از آنها را به کسانی که می‌خواهد منتقل کند. علی الاصول، این انتقال آزاد است و این امر، از دیگر خصایص عمده شرکت سهامی خاص به شمار می رود. شرکت سهامی خاص دو ویژگی دیگر نیز دارد.

اول اینکه در آن، مسئولیت سهامداران محدود به مقدار سهام آنهاست، چیزی که در مورد شرکت با مسئولیت محدود نیز صادق است. دوم اینکه مؤسسان شرکت، یعنی شرکای اولیه آن، نمی‌توانند با پذیره‌نویسی، یعنی با مراجعه به عموم مردم، سرمایه شرکت را تأمین کنند و آورندگان سرمایه فقط خود مؤسسان هستند.

شرکت با مسئولیت محدود

این شرکت نیز از حداقل دو شریک تشکیل می‌شود. ولی در آن، برخلاف شرکت‌های تضامنی و نسبی، مسئولیت شرکا در قبال طلبکاران شرکت محدود به آورده‌ی آنها در شرکت است .

پس شرکت با مسئولیت محدود این امتیاز عمده را برای شرکا دارد که مسئولیت آنها را در عملیات شرکت محدوده به آورده‌ی آنها در شرکت می‌کند.

کافی است که دو نفر شریک وجود داشته باشند تا شرکت، با جمع شرایط دیگر، تشکیل شود .اداره کردن شرکت با مسئولیت محدود نیز آسان‌تر است و معمولاً توسط یک یا دو مدیر انجام می‌شود. در حالی شرکت سهامی لااقل باید یک هیئت مدیره‌ی سه نفره داشته باشد.در شرکت با مسئولیت محدود، نهاد کنترل کننده وجود ندارد، مگر آنکه تعداد شرکا از دوازده نفر بیشتر باشد که در این صورت، تشکیل یک هیئت نظار یا هیئت بازرسان ضروری است.

شرکت نسبی

شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجاری تحت عنوان اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هریک از شرکا به نسبت سرمایه‌ای است که در شرکت گذاشته‌اند.اگر طلبکاران به شرکت مراجعه کنند و شرکت قادر به پرداخت تمامی دیون خود به طلبکاران نباشد، طلبکاران می‌توانند بقیه‌ی طلب خود از شرکت را از شرکا بگیرند؛ اما چون مسئولیت شرکا تضامنی نیست، طلبکاران فقط یک چهارم از مطالبات خود را از هر شریک می‌گیرند و برای سه چهارم دیگر باید به سه شریک دیگر مراجعه کنند.

شرکت تضامنی

تعداد حداقل شرکا در این شرکت ۲ نفر است که هردو «شریک ضامن» نام می‌گیرند. خصوصیت تعهد شرکای ضامن این است که هریک از آنان مسئول پرداخت تمام طلب شرکت در مقابل طلبکاران است . مسئولیتش به آورده‌ای که به شرکت آورده، محدود نمی‌شود .به عبارت دیگر اگر دارایی شرکت برای تأدیه تمام قروض شرکت ناکافی باشد.هریک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض است درنتیجه باید اذعان داشت که مسئولیت شریک علاوه براینکه شخصی است. تضامنی نیز هست یعنی هر شریک مسئول پرداخت تمام دیون شرکت است.اگر طلبکاران شرکت تضامنی نتوانند با مراجعه به شرکت، طلب خود را دریافت کنند. می‌توانند پس از انحلال شرکت به شریک مراجعه کنند و شریک باید از دارایی شخصی خود طلب طلبکاران را بپردازد.کافی است که شخص ثابت کند طلبکار شرکت بوده و طلبش پرداخت نشده تا بتواند پس از انحلال شرکت به‌طور مستقیم به شرکا مراجعه کند.

شرکت‌های مختلط

گاهی در عمل دیده می‌شود که شرکت‌های سرمایه‌ای یعنی شرکت‌های سهامی یا شرکت مسئولیت محدود با شرکت‌های ضمانتی یعنی هریک از شرکت‌های تضامنی یا نسبی، با یکدیگر مخلوط شده و نوع دیگری از شرکت پیدا می‌شود. به این طریق که یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند شریک که مسئولیت آنها محدود است هر دو در شرکت واحدی دارای سهم می‌شوند.بیشتر در مواردی که تاجری احتیاج به پول دارد و نمی‌خواهد قرض کند چند شریک در شرکت خود وارد می‌کند و مسئولیت آنها را به میزان سرمایه‌ی محدود می‌سازد و خود تمام تعهدات شرکت را ضمانت می‌کند.

انواع شرکت‌های مختلط:
الف) شرکت مختلط غیرسهامی: در آن شرکاء ضامن با شرکاء با مسئولیت محدود هر دو جمع می شوند و شرکاء ضامن به طریق شرکت تضامنی و شرکاء دیگر به طریق شرکت با مسئولیت محدود رفتار می نمایند.

ب) شرکت مختلط سهامی: این نوع شرکت از شرکت تضامنی و سهامی خاص تشکیل شده‌است. دارای دوگونه از شرکاء است. یک یا چند نفراز شرکا که در مقابل طلبکاران و سایر اشخاص دارای مسوولیت تضامنی هستند . عده دیگری از شرکاء که سهامدار نام می‌گیرند و مسوولیتشان محدود به آورده‌شان است.

شرکت‌های تعاونی

نوع دیگری از شرکت‌های تجارتی که سرمایه و ضمانت شرکا در آن تأثیر زیادی ندارد. بلکه تعداد شرکا و اکثریت آنها مؤثر است شرکت‌های تعاونی هستند. شرکت‌های تعاونی -در یک تقسیم‌بندی- به دو دسته‌ی تجاری و غیرتجاری تقسیم می‌شوند.

به این معنا که اگر موضوع فعالیت‌شان تجاری باشد. شرکت تعاونی نیز تجاری تلقی می‌شود .شرکت تعاونی نیز غیرتجاری تلقی می‌شود. این شرکت‌ها انحصاراً تابع قانون بخش تعاونی هستند و تنها تصفیه هنگام انحلال شرکت تابع مقررات تصفیه در قانون تجارت است. شرکت تعاونی شرکتی است که به منظور بهبود وضع اقتصادی شرکا و تأمین حوائج آنها تشکیل می‌شود. بنابراین اگر وضع اقتصادی نامناسب، مخارج بالا، بازار کساد، تأمین حوائج زندگی و پیدا کردن کار دشوار باشد.

هرگاه کشاورزان و ارباب صنایع نتوانند کالا یا متاع خود را به علت احتیاج به پول در بازار به قیمت خوب بفروشند . ناچار شوند فرآورده‌های خود را روزانه به بهای کمتر یا با فروش سلف به ثمن بخش به دلالان و یا سودپرستان واگذار کنند.  سپس کالای جمع شده را به قیمت خوب و در بازارهای دنیا می‌فروشد.و وجه آن را پس از کسرِ سودِ بسیار نازل به شرکا می‌پردازد.در شرکت تعاونی سرمایه و نفوذ اشخاص نقش مهمی ندارد . شرکا هر قدر سرمایه داشته باشند بیش از یک رأی نخواهند داشت و سود هم به نسبت سرمایه تقسیم نمی‌شود. در این شرکت‌ها عمده سرمایه شرکت، فعالیت اشخاص عضو است.

ارتباط باما

وکلای پایه یک خبره و با تجربه با پیشینه‌ای درخشان در ارائه مشاوره‌های موثر حقوقی و انجام موفقیت آمیز پرونده‌های متعدد…درخدمت شما عزیزان هستند.

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (درکرج) و رضاشریفی اردانی (درتهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

دلال کیست و قرارداد دلالی چیست؟

دلال کیست و قرارداد دلالی چیست؟ ،امروزه حجم معاملات خصوصا معاملات تجاری طوری گسترش یافته است که غیر از طرفین یک قرارداد اشخاص دیگری نیز تحت عنوان واسطه یا نماینده می‌توانند دخالت داشته باشند. یکی از این اشخاص دلال است که در یادداشت پیشِ رو راجع به آن توضیح می‌دهیم و خواهیم دید که دلال کیست و قرارداد دلالی چیست.

دلال شخصی است که در ازای اجرت، واسطه‌ی انجام معامله می‌شود. یا برای کسی که می‌خواهد معامله‌ای انجام بدهد، طرفِ معامله پیدا می‌کند. همان‌طور که می‌دانیم برای انعقاد یک قرارداد، اراده‌ی طرفین قرارداد بسیار حائز اهمیت است و آنچه که سبب بسته شدن یک قرارداد می‌شود، اراده‌ی طرفین آن است. به عنوان مثال در قرارداد خرید یک دستگاه آپارتمان آنچه که در انعقاد این قرارداد مهم است، اراده‌ی طرفین یعنی فروشنده و خریدار است.

در نتیجه اگر چنین معامله‌ای با وساطت شخص دلال بسته شود، باز هم کماکان اراده‌ی طرفین آن حائز اهمیت بوده و اراده‌ی دلال بی‌اثر است.

انواع دلالی

عمدتا دلالی را می‌توان بر چند نوع تقسیم‌بندی کرد:

  1. دلالی در معاملات ملکی؛
  2. دلالی در معاملات تجاری؛
  3. دلالی در امور شهری.

توضیح دادیم که دلال کیست و قرارداد دلالی چیست؟ .رایج‌ترین نوع دلالی موارد ۱ و ۲ هستند و برای اینکه شخص دلال بتواند در حوزه‌ی معاملات تجاری فعالیت کند به مجوز وزارت امور اقتصاد و دارایی، و برای معاملات ملکی به مجوز اداره‌ی کل ثبت اسناد و املاک نیاز دارد. در این راستا، برای انجام معاملات با شخص دلال قراردادی بسته می‌شود که طبق آن اگر شخص -اعم از فروشنده یا خریدار- به دلال بگوید معامله‌ی معینی برای من انجام بده یا فلان مال معین را برایم بفروش یا برایم بخر، و دلال در ازای این عمل اجرت معینی دریافت کند، این یک قرارداد دلالی است. و به اشخاصی که برای انعقاد معامله به دلال رجوع کرده‌اند (یعنی همان فروشنده و خریدار) آمر گفته می‌شود.

به نظر می‌رسد دلال در این مقام عنوان نماینده را از جانب خریدار یا فروشنده داشته باشد. بنابراین، قرارداد دلالی را می‌توان تابع مقررات عقد وکالت دانست. پس دریافتیم که دلال به امر یکی از طرفین یا هر دوی آنها واسطه‌ی انجام معامله می‌شود. البته ضروری نیست که هر دو طرف یعنی هم خریدار و هم فروشنده برای انعقاد قرارداد به یک دلال مراجعه کنند. بلکه هرکدام از طرفین می‌توانند دلال خودشان را داشته باشند. مثلا خربدار می‌تواند به یک دلال و فروشنده نیز به یک دلال دیگر برای انجام معامله رجوع کنند.

تکالیف و مسئولیت‌های شخص دلال

  1. شخص دلال مکلف است طرفین معامله را از جزییات معامله مطلع سازد.
  2. اگر در معامله کالایی به عنوان نمونه ارائه شده باشد، دلال مکلف به نگهداری از این کالاست.
  3. دلال نمی‌تواند از جانب طرفین معامله وجه نقدی را قبض نماید. یا دینی را پرداخت نماید. یا تعهدات طرفین را اجرا کند. مگر اینکه اجازه‌ی مخصوص داشته باشد.
  4. دلال نوعی نماینده و امین محسوب می‌شود. پس در قبال تعهداتش زمانی مسئول است که مرتکب تقصیر شده و تقصیر وی ثابت شود.
  5. در حین معامله ممکن است طرفین اسنادی را به دلال سپرده باشند. در این صورت دلال مکلف به نگهداری از آنهاست. که در این حالت برای نگهداری از اسناد، فرض بر مسئولیت دلال است. یعنی بر خلاف حالت کلی که باید تقصیر دلال ثابت شود تا مسئول شناخته شود (مورد ۴)، در این مورد فرض بر این است که دلال مسئولیت داشته و تنها در حالتی می‌توان از او سلب مسئولیت کرد که تلف اسناد مستند به او نباشد.
  6. اگر دلال با یکی از طرفین در اجرای معامله و تعهدات سهیم باشد، یعنی دلال هم در معامله‌ی منعقد شده ذی‌نفع باشد، در این صورت با آمر خود یعنی همان شخصی که به او رجوع کرده است، اعم از خریدار یا فروشنده، در راستای اجرای تعهدات مسئولیت تضامنی دارد. یعنی طلبکار می‌تواند به هریک از دلال و آمر رجوع کند و تمام طلب خود را بگیرد.
  7. در خصوص ارزش یا جنس کالایی که مورد معامله است، در حالتی که از ارزش آن کاسته شود یا معیوب شود دلال ضامن نیست مگر تقصیر او ثابت شده باشد.
  8. اگر دلال به نفعِ طرفِ معامله، اقدامی خلاف عرف تجارتی انجام بدهد یا وجهی را تحت عنوان رشوه از طرف دیگر معامله قبول کند، علاوه بر اینکه مستحق اجرت نیست، به مجازات جرم خیانت در امانت نیز محکوم می‌شود.
حق العمل کاری چیست؟

حق العمل کاری هم در زبان ساده به معنای وکالت برای انجام امور تجاری است. البته این تنها تعریفی ساده برای شروع درک مفهوم حق العمل کاری است و نمی توان آن را تعریفی کامل و علمی دانست.

حق العمل کاری قرارداد یا عهدی با رضایت طرفین است که بین شخص حق العمل کار و آمر منعقد می شود. طی این قرارداد حق العمل کار به دستور و حساب دیگری (آمر) خرید می کند و معامله ای انجام می دهد.

حق العمل کار کیست و چکار می کند؟حق العمل کار به کسی گفته می شود که به نام خود ولی به حساب و دستور شخصی دیگر (آمر) معامله می کند و بابت انجام این کار حق الزحمه خود (حق العمل) را دریافت می کند. بدیهی است که به شخصی که کار حق العمل کاری را انجام می دهد حق العمل کار می گویند.

وظایف و مسئولیت های حق العمل کار چیست؟
  • انجام دستورات آمر
  • انجام معامله به نام خود (در صورت دستور آمر)
  • ذی نفع نبودن در خود معامله
  • رعایت امانت در حق آمر
  • اطلاع رسانی کامل به آمر
  • رعایت حفظ اطلاعات

حق العمل کار چه تفاوتی با دلال دارد؟

تفاوت دلالی و حق العمل کاری این است که دلال تنها وظیفه معرفی طرفین معامله را دارد و معمولا نمی تواند نمایندگی یکی از طرفین را هم بر عهده داشته باشد، اما حق العمل کار خود بخشی از معامله و یکی از طرفین است. حق العمل کار علاوه بر اینکه در برابر طرف معامله تعهداتی را می پذیرد، در مقابل آمر نیز مسئولیت هایی دارد. بنابراین حق العمل کار 2 تعهد مستقیم دارد در حالی که دلال چنین تعهداتی ندارد. در مقابل طرف معامله موظف است تعهدات پذیرفته را انجام دهد و در مقابل آمر نیز موظف است جزئیات معامله را به اطلاع آمر برساند و حاصل معامله را نیز در اختیار او قرار دهد.

نکته مهم در مورد تعهدات حق العمل کار این است که چنانچه حق العمل کار حسن انجام معامله را ضمانت نکرده باشد و کوتاهی هم نکند، مسئولیت عدم اجرای معامله از جانب طرف معامله به عهده وی نیست.

ارتباط باما

وکلای پایه یک خبره و با تجربه با پیشینه‌ای درخشان در ارائه مشاوره‌های موثر حقوقی و انجام موفقیت آمیز پرونده‌های متعدد…درخدمت شما عزیزان هستند.

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (درکرج) و رضاشریفی اردانی (درتهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

حق ارتفاق چیست؟

حق ارتفاق چیست؟

حق ارتفاق چیست؟ حق ارتفاق حقی است که صاحب ملکی به اعتبار حقی که در ملک دیگری دارد میتواند از آن ملک استفاده کند. که شامل حق عبور، حق مجری، حق شرب، حق شبکه و حق ناودان و ... میشود.حق ارتفاق در واقع چهره‌ای از حق انتفاع است با این تفاوت که حق ارتفاق اختصاص به زمین دارد. بدین معنا که حق ارتفاق معمولا در دو ملک مجاور و متصل وجود دارد.

همچنین برخلاف حق انتفاع این حق بهصورت دائمی ایجاد میشود و تا زمانی که دارندهی حق ارتفاق مالک زمین مجاور باشد، حق ارتفاق باقی است.

حق ارتفاق چیست؟ چگونه ایجاد میشود؟

1)از طریق قانون و حقی که قانون گذار برای افراد به رسمیت میشناسد، که به آن ارتفاق قانونی میگویند.
2)از طریق قرارداد میان مالک زمین با دارنده ی حق ارتفاق، که بدان ارتفاق قراردادی گویند.
3)به واسطه ی وضع طبیعی املاک که به آن ارتفاق طبیعی گویند. مثلا زمینی که  حکم وضع طبیعی خود، مجرای فاضلاب و آب باران زمین بالاتر است.
حق ارتفاق همچنین ممکن است در اثر اذن مالک داده شود و در اینصورت مالک هر وقت که بخواهد میتواند اذن خود را پس بگیرد و اجازه عبور و ارتفاق به دیگری ندهد.

حق ارتفاق مثبت و منفی

حق ارتفاق ممکن است بهصورت مثبت یا منفی ایجاد شود. در حق ارتفاق مثبت صاحب آن اجازهی استفاده از ملک دیگری را خواهد داشت. به‌عنوان نمونه: حق داشتن در و شبکه، حق مجری، حق شرب، حق ناودان یا حق عبور از ملک دیگری.در حق ارتفاق منفی، مالک از یکسری تصرفات ممنوع میشود و دارندهی حق ارتفاق از این محدودیتهای مالک بهره میبرد. مثلا حق حریم املاک و قناتها که مالک زمین را از تصرفاتی که مضر به حال صاحب حریم باشد منع میکند.

حق ارتفاق چیست؟حق انتفاع چیست؟

حق انتفاع عبارت از حقی است که بموجب آن شخص می تواند از مالی که عین آن ملک دیگری است یا مالک خاصی ندارد استفاده کند.انواع حق انتفاع:
اگر حق انتفاع جهت سکونت در مسکنی باشد آنرا «سکنی» گویند و اگر این حق برای مدت عمر مالک یا منتفع یا شخص ثالث قرار داده شد آنرا «عمری» و اگر برای مدت معینی برقرار شود آنرا «رقبی» و اگر برای این حق مدتی تعیین نشده باشد آنرا «مطلق» دانسته و مالک در هر زمانی حق رجوع دارد و در صورت عدم رجوع مالک، این حق تا زمان فوت مالک استمرار خواهد داشت.

تفاوت حق انتفاع و اجاره در چیست؟

در حق انتفاع مالکیتی برای منتفع ایجاد نمی گردد، حال آنکه مستأجر مالک منافع عین مستأجره می شود و دیگر آنکه در عقد اجاره «مدت» می بایست تعیین گردد والا عقد اجاره باطل است، حال آنکه در حق انتفاع تعیین «مدت» ضرورت نداشته و خللی به ارکان آن وارد نمی کند.
در چه مواردی منتفع ضامن تضررات مالک است؟
1) در صورتی که منتفع از مال مورد انتفاع سوء استفاده کند. 2) در صورتی که شرایط مقرره از طرف مالک را رعایت ننماید و این عدم رعایت موجب خساراتی بر موضوع حق انتفاع باشد.
حق انتفاع در چه مواردی زایل می شود؟
1)در صورت انقضاء مدت
2)در صورت تلف شدن مالی که موضوع انتفاع است.

تفاوت حق انتفاع و حق ارتفاق

1)حق ارتفاق قائم به املاک و حق انتفاع قائم به اشخاص است.

2)حق ارتفاق نسبت به مال غیر منقول (زمین یا خانه) و حق انتفاع نسبت به مال منقول و غیر منقول قابل برقراری است.

3)حق ارتفاق اغلب دائمی ولی حق انتفاع معمولا و موقت و در برخی موارد دائمی است.

انتقال حق ارتفاقی(1)

انتقال ارادی:
حق ارتفاق ممکن است به مناسبت وضع ملک به نحو ارادی برای دیگری تحقق یابد؛ اعم از این ‌که با توافق یا تراضی طرفین باشد (ارتفاق قراردادی) یا به اذن و اراده مالک (ارتفاق ایقاعی) محقق شود. حال فرض کنیم حق ارتفاقی به نحو قانونی یا قراردادی یا طبیعی ایجاد شده و اکنون صاحب حق قصد انتقال آن را به دیگری دارد. به عنوان مثال، بایع و مشتری ضمن انعقاد عقد بیع برای انتقال یک دستگاه خودرو، توافق می‌کنند (به صورت شرط ضمن عقد) مشتری حق عبور خود را که در ملک مجاور دارد، به بایع منتقل نموده و بخشی از ثمن به عنوان عوض آن قرار بگیرد.

ارتفاق تبعی:
یکی از اوصاف حق ارتفاق تبعی بودن آن است؛ به این مفهوم که حق ارتفاق جدا و بدون حق مالکیت قابل تصور نیست. زمانی می‌توان گفت یک شخص صاحب حق ارتفاق نسبت به ملک دیگری است که به طریقی مالک ملک باشد؛ البته در مواردی، صاحب حق ارتفاق ممکن است از هیچ‌گونه حق مالکیتی هم برخوردار نباشد.با توجه به تبعی بودن حق ارتفاق، قاعده این است که چنین حقی به نحو ارادی و مستقل انتقال‌پذیر نباشد.

انتقال حق ارتفاقی(2)

ارتفاق قانونی:
در ارتفاق قانونی ممکن است دولت صاحب حق باشد. در این صورت انتقال حق ارتفاق ناشی از اعمال حاکمیت دولت به افراد دیگر قابل تصور نیست. در مواردی هم که به حکم قانون حق ارتفاقی برای افراد به مناسبت مالکیت آنها بر املاک غیر یا اموال عمومی‌شناخته شده است.

ارتفاق طبیعی:
در ارتفاق طبیعی نیز تصور انتقال حق ارتفاق بدون انتقال مالکیت منتفی است. به عنوان مثال، مالکان زمین سفلی باید تحمل آب‌های طبیعی اراضی علیا را که به نحو طبیعی جریان مستمر داشته، بنمایند و در صورتی این حق منتقل می‌شود که مالک زمین علیا به عنوان صاحب حق ارتفاق، ملک خود را به دیگری منتقل کند.

ارتفاق قراردادی:
در ارتفاق قراردادی که طرفین در تحقق حق ارتفاق تراضی نموده‌اند، هنگامی‌می‌توان حق ارتفاق را به دیگری و به نحو ارادی منتقل کرد که صاحب حق، ملک خود را نیز به دیگری انتقال دهد تا این حق نیز به تبع ملک به وی منتقل شود.

ارتفاق ایقاعی:
در ارتفاق ایقاعی که با اذن و اراده مالک به صورت حق انتفاع از ملک غیر ایجاد می‌شود، تصور انتقال ارادی این حق به دیگری حتی با انتقال ملک به دیگری نیز منتفی است؛ زیرا این اذن مفید اباحه انتفاع برای صاحب حق بوده و تنها به نفع کسی ایجاد می‌شود که مالک اراده کرده است.

ارتباط باما

وکلای پایه یک خبره و با تجربه با پیشینه‌ای درخشان در ارائه مشاوره‌های موثر حقوقی و انجام موفقیت آمیز پرونده‌های متعدد…درخدمت شما عزیزان هستند.

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (درکرج) و رضاشریفی اردانی (درتهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

رسیدگی به اثبات ادله جرم

رسیدگی به اثبات ادله جرم ،ازموضوعات مهمیست که دراین پست به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

ادله اثبات جرم عبارت است از: اقرار،شهادت،قسامه،سوگند در موارد قانونی و علم قاضی است.در این قسمت می خواهیم در مورد سوگند یکی از مهمترین ادله اثبات دعوی در حقوق صحبت کنیم.

سوگند:قسم،حلف و یمین معادل فارسی آنها سوگند می باشد در کنار شهادت و اقرار یکی از مهمترین ادله اثبات دعوی است.

قسم سوگند یا قسم اخباری تشریفاتی است که به موجب آن شخصی خداوند متعال یا سایر مقدسات را بر راستی گفته خود یا پا بر جا ماندن بر عهد خود گواه می گیرد .

در حالی که علی القاعده نباید صرف گفتار اشخاص به نفع آنها دلیل محسوب شده و مورد استناد قرار گیرد .

اما بها دادن به گفتاری که در کنارش سوگند یا قسم یاد می شود به دلیل جنبه دینی و مذهبی آن سوگند یعنی ترس از خداوند امکان پذیر بوده و به همین دلیل سوگند یا قسم بر اساس قانون یکی از مهمترین ادله اثبات دعوا در امور حقوقی و کیفری محسوب می شود.

انواع سوگند

انواع سوگند حقوقی:سوگند عهدی و سوگند قضایی

سوگند عهدی چیست؟

سوگند عهدی نوعی سوگند است که به موجب آن شخص عهد می نماید که ماموریت یا اقدامی را با شرایط مشخصی انجام دهد مانند سوگند ریاست جمهوری

سوگند قضایی یا اثباتی چیست؟

سوگند قضایی نوعی سوگند است که در چارچوب قانون  ادعا را اثبات می کند و از مهمترین ادله اثبات دعواست چون باید نزد قاضی یا دادرس بیان شود.

انواع سوگند قضایی:همانگونه که اشاره شد سوگند به عنوان یکی از مهمترین ادله اثبات دعوا نقش ویژه ای در اثبات دعاوی مختلفی خواهد داشت و به اعتبار نقش و کاربرد وسیع سوگند می توان آنرا به به انواع مختلفی تقسیم نمود.

سوگند بتی یا قاطع دعوا:گاهی ادای سوگند در دادگاه در شرایطی انجام می شود که مدعی هیچگونه دلیلی برای اثبات ادعای خود ندارد که به این در حقوق سوگند بتی یا قاطع دعوا گفته می شود.

سوگند تکمیلی:سوگند تکمیلی برای تکمیل بینه ناقصی که مدعی ارایه نموده لازم و ضروری خواهد بود.

از شرایط اتیان سوگند تکمیلی در دادگاه آن است که مدعی برای اثبات ادعای خود در دادگاه بینه مورد قبول ارایه نکرده باشد تا دادگاه به استناد به آن حکم مقتضی را صادر کند.

به همین دلیل می تواند با ادای سوگند تکمیلی در دادگاه ادعای خود را ثابت نماید.

سوگند استظهاری:سوگند استظهاری درد عاوی علیه متوفی یاد می شود که مدعی باید برای اثبات حق خود قسم استظهاری یاد کند.

در دعاوی برمیت پس از اقامه بینه سوگند خواهان نیز لازم است و در صورت امتناع از سوگند حق وی ساقط می شود لذادر صورتی که مدعی وجود حقی را علیه متوفی ادعا نماید علاوه بر اینکه باید ادعای خود را با استفاده از ادله اثبات دعواثابت کند ادای یک قسم استظهاری نیز لازم و ضروری است.

نکاتی در پیرامون سوگند به خدای متعال

سوگندهایى که از روى بى توجّهى و یا در حال عصبانیّت و بدون فکر و اراده و یا پر حرفى و عجله و سبق ‏لسان از انسان سرمى ‏زند، ارزش حقوقى ندارد. مسئولیّت، تنها در برابر سوگندهایى است که با توجّه و در حال عادّى، به نام مقدّس خداوند براى انجام کار مفید یاد شود. این قبیل سوگندها شرعاً واجب ‏الاجرا مى ‏باشد و شکستن آن حرام است و کفّاره آن عبارت است از: اطعام ده فقیر، یا اعطاى لباس به آنها، و یا آزاد کردن یک برده و در صورت عدم امکان هیچ یک از اینها، سه روز روزه گرفتن.

شرایط قسم خوردن

1)کسی که قسم می‌خورد باید بالغ و عاقل باشد (و اگر می‌خواهد راجع به مال خودش قسم بخورد باید در حال بلوغ سفیه نباشد و حاکم شرع او را از تصرّف در اموالش منع نکرده باشد) .

از روی قصد و اختیار قسم بخورد پس قسم خوردن بچه و دیوانه و مست و کسی که مجبورش کرده‌اند، درست نیست و همچنین است اگر در حال عصبانی بودن بی قصد قسم بخورد.

2)کاری را که قسم می‌خورد انجام دهد، باید حرام و مکروه نباشد و کاری را که قسم می‌خورد ترک کند، باید واجب و مستحبّ نباشد . اگر قسم بخورد که کار مباحی را بجا آورد، باید ترک آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد و نیز اگر قسم بخورد که کار مباحی را ترک کند باید انجام آن در  نظر مردم بهتر از ترکش نباشد.

3)به یکی از اسامی خداوند عالم قسم بخورد که به غیر ذات مقدس او گفته نمی‌شود مانند «خدا» و «الله» و نیز اگر به اسمی قسم بخورد که به غیر خدا هم می‌گویند ولی به قدری به خدا گفته می‌شود که هر وقت کسی آن اسم را بگوید، ذات مقدّس حق در نظر می‌آید، مثل آن که به خالق و رازق قسم بخورد صحیح است. بلکه اگر به لفظی قسم بخورد که بدون قرینه، خدا به نظر نمی‌آید ولی او قصد خدا را کند بنابر احتیاط باید به آن قسم عمل نماید.

ارتباط باما

وکلای پایه یک خبره و با تجربه با پیشینه‌ای درخشان در ارائه مشاوره‌های موثر حقوقی و انجام موفقیت آمیز پرونده‌های متعدد…درخدمت شما عزیزان هستند.

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (درکرج) و رضاشریفی اردانی (درتهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

تعلیق وتعویق مجازات

تعلیق وتعویق مجازات تفاوت ها و شباهت هایی دارند که به تر تیب از تعریف تعلیق شروع میکنیم :تعلیق عبارت از این است که برای تمام یا قسمتی از مجازات در مورد محکوم علیه با شرایط خاصی معلق شود.بر این اساس دادگاه صادر کننده حکم مجازات مذکور در دادنامه باتوجه به شرایطی و برای مدتی معین و به منظور اصلاح و تربیت مجرم به تاخیر می اندازد.در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392قانونگذار مواد 46تا54را به تعویق اجرای مجازات اختصاص داده است.

بر اساس ماده 46 این قانون: (در جرایم تعزیری درجه سه تا هشت دادگاه می تواند در صورت وجود شرایط مقرر برای تعویق صدور حکم اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را از یک تا پنج سال معلق نماید.دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری نیز پس از اجرای یک سوم مجازات می تواند شرایط قانونی از طریق دادستان یا قاضی اجرای احکام تقاضای تعلیق نماید.)

موسسه حقوقی وکیل الرعایا با تجربه فراوان در زمینه حقوقی و کیفری در طی سال ها آماده مشاوره و خدمات رسانی به شما عزیزان می باشد.پست های سایت به قصد آشنایی حدودی شما عزیزان با مسائل قانونی می باشد که در مواردی پیچیده تر با ورود وکیل به پرونده می توانید از نتیجه بهتر در زمانی مناسبتر بهره مند شوید.

تعویق مجازات چیست؟

صدور حکم تعویق در لغت به معنای عقب انداختن کار و در اصطلاح حقوقی به معنای عقب انداختن صدور حکم است.بر اساس نهاد ارفاقی تعویق صدور حکم علی رغم شرایط و اوضاع و احوالی خاص و با وجود عناصر مجرمانه صدور حکم به تعویق می افتد. مطابق ماده 40قانون مجازات اسلامی و سوابق و اوضاع و احوالی که موجب ارتکاب جرم شده است در صورت وجود شرایط  زیر صدورحکم را به مدت شش ماه تا دو سال به تعویق اندازد:

الف)وجود جهات تخفیف

ب)پیش بینی اصلاح مرتکب

پ)جبران ضرر و زیان یا برقراری ترتیبات جبران

ت)فقدان سابقه کیفری موثر

شباهت های تعلیق و تعویق اجرای مجازات

1)تعلیق و تعویق مجازات هردو در جرایم تعزیری امکان پذیرند.

2)تعلیق مجازات در جرایم تعزیری درجات 3 تا 8 ولی تعویق مجازات ها تنها در جرایم تعزیری درجات 6 تا 8 امکان پذیر است و دایره شمول کمتری دارد.

3)شرایط صدور این دو نهاد یکسان است که عبارتند از:الف)وجود کیفیات مخففه ب)فقدان سابقه کیفری پ)پیش بینی اصلاح و بازپروری مجرم ت)جبران ضررو زیان وارده به بزه دیده یا برقراری ترتیبات جبران

تفاوت های تعویق و تعلیق اجرای مجازات

1)تعویق از آنجایی که قبل از صدور حکم کیفری انجام پذیرد نسبت به کل مجازات اعمال می شود ولی تعلیق از انجایی که پس از صدور حکم کیفری انجام می پذیرد می تواند یا جزیی باشد یا نسبت به تمام مجازات اعمال شود.

2)مدت تعویق مجازات در بازه زمانی6تا2 سال و بازه زمانی تعلیق 1 تا 5 سال است.

3)زمان صدور قرار تعویق مجازات قبل از صدور حکم کیفری است ولی قرار تعلیق می تواند در حین صدور حکم قطعی و هم پس از صدور حکم قطعی باشد.

4)در تعویق در صورتی که متهم هنگام صدور قرار تعویق در بازداشت باشد متهم با دستور دادگاه ازاد می شود و دادگاه می تواند تامین مناسب اخذ نماید ولی در تعلیق در صورتی که متهم در هنگام صدور قرار تعلیق در بازداشت باشد فورا و بدون نیاز به دستور دادگاه ازاد می شود و اخذ تامین امکان پذیر نیست.

تعویق صدور حکم در مورد نوجوانان و بزرگسالان

تعویق صدور حکم در مورد نوجوانان در تمام جرایم تعزیری امکان پذیر است ولی در مورد بزرگسالان در جرایم تعزیری درجه 6 تا 8 امکان پذیر است. طبق ماده 40 قانون مجازات اسلامی

تعلیق صدور حکم در مورد نوجوانان و بزرگسالان

تعلیق صدور حکم در مورد نوجوانان در تمام جرایم تعزیری امکان پذیر است ولی در مورد بزرگسالان در جرایم تعزیری درجه 3 تا 8 امکام پذیر است. طبق ماده 46 قانون مجازات اسلامی

ارتباط باما

وکلای پایه یک خبره و با تجربه با پیشینه‌ای درخشان در ارائه مشاوره‌های موثر حقوقی و انجام موفقیت آمیز پرونده‌های متعدد…درخدمت شما عزیزان هستند.

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (درکرج) و رضاشریفی اردانی (درتهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

نکات حقوقی مهم در خرید خانه

نکات حقوقی مهم در خرید خانه ،خرید و معامله ملک و زمین کار ساده‌ای نیست؛ و خیلی از افراد نمی دانند که در هنگام خرید و فروش ملک باید به چه نکات و موارد مهمی توجه کنند.

گاها در معاملات املاک ، مشکلاتی مانند عدم تعهد به قرار داد از سمت طرفین معامله یا بنگاه املاک ، افراد را به دردسرهای حقوقی و مالی بسیاری می اندازد. در واقع پروسه خرید مسکن گاه آن قدر پیچیده می‌شوند که بسیاری از مردم نمی‌دانند در این مواقع چگونه باید عمل کنند. بنابراین تن به قراردادی می دهند دردسرسازاست.دعاوی ملکی عموما به سه شکل وجود دارند: دعاوی حقوقی ، دعاوی کیفری و دعوای ثبتی ملک که از کلاهبرداری های خرید و فروش و اجاره تا نقض قوانین معاملاتی یا تعهدات قرارداد را شامل میشوند.دراین پست به تعدادی از نکات مهم اشاره میکنیم درهنگام خرید خانه ،ولی باید توجه داشته باشید که در صورت مطمئن نبودن از معامله ای حتی الامکان با وکیل باتجربه ای دراین زمینه مشاوره داشته باشید تاازبروز بسیاری از مشکلات جلوگیری شود.

شناسایی مدارک فروشنده

در قدم اول باید مدارک شناسایی و وکالت نامه قانونی فروشنده یا امضا کنندگان قرارداد را به طور دقیق بررسی کنید این در حالی است که اگر به جای هریک از طرفین معامله شخص دیگری به عنوان وکیل یا قیم ، قولنامه را امضا میکند باید اطلاعات فروشنده و مالک اصلی با مدارک صاحب سند نیز مطابقت داده شود.

نکته مهم دیگر ممنوع المعامله نبودن طرفین معامله است. به عنوان مثال فرد ورشکسته از نظر قانون امکان شرکت در هیچ معامله ای را ندارد. از دیگر نکات مهم قبل از انجام معاملات ملکی اطلاع از محجور بودن یا نبودن افراد به دلایلی مانند کهولت سن یا بیماری است چرا که از نظر قانونی معامله با این افراد باطل است.پیش از انجام معامله بررسی های لازم برای اطمینان از مالکیت طرف معامله و وکیل وی را در صورتی که با وکیل معامله می کنید انجام دهید و پیش از استعلام هیچ پولی پرداخت نکنید.

بررسی وضعیت سند

قدم بعدی  اطلاع کامل از شرایط ملک و وضعیت سند مورد معامله است . به منظور انجام معاملات املاک مطمئن و بی دردسر چه بهتراست که در زمان تنظیم قرار داد علاوه بر بررسی و شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی، حتما وضعیت مورد معامله از نظر ثبت در دفتر اسناد ، مشاعات ساختمان ،وثیقه ای و توقیفی بودن، مشخص شود.

لذا خریدار یا مستاجر پیش از عقد قرارداد باید از نوع و وضعیت سند آگاه شود. اگر نکته مبهمی در مورد وضعیت سند مالکیت مشاهده میشود  تمامی مواردی که حاکی بر بی شک و شبهه بودن ملک مورد نظر است را از شخص فروشنده طلب کنید. میتوانید با استفاده از کد رهگیری املاک ، از طریق سامانه دفتر اسناد و املاک کشور، استعلامات لازم را به عمل آورید.

نکته مهم دیگر اینکه هرگز تا زمان تحویل گرفتن کامل ملک ، وجه کامل را به فروشنده یا موجر پرداخت نکنید !اگر کل مبلغ معامله را قبل از تحویل ملک دریافت نکرده اند  ،  باقیمانده پول را از نظر مقدار و زمان دقیق پرداخت با شرطی مبنی بر فسخ یک طرفه قرارداد بدون مراجعه به دادگاه ( در صورت عدم محقق شدن آن ) در قرارداد درج کنید .

کلاهبرداری از طریق پیش فروش مسکن

کلاهبرداری ها فقط برای املاک متراژپایین اتفاق نمیافتد؛ بلکه گاه انبوه‌سازان نیز بنا به دلایل گوناگون از عمل به تعهدات خود یا ناتوان می‌شوند یا صرف‌نظر و فرار می‌کنند.

به این معنی که برخی سودجویان با حیله‌های مختلف از جمله جعل، سند زمین، خانه و آپارتمان‌های افراد دیگر را به فروش می‌رسانند. این تبهکاران ابتدا املاکی را که مدتی است از مالکان‌شان خبری نیست شناسایی می‌کنند و سپس با جعل سند دنبال مشتری می‌گردند. آنها گاه موفق می‌شوند معامله خود را کاملا قانونی جلوه دهند و با سوءاستفاده از برخی خلاءها املاک را در دفاتر اسناد رسمی واگذار می‌کنند.
ویادر پاره‌ای موارد نیز افراد به عنوان مستاجر خانه‌ای را در اختیار می‌گیرند و سپس آن را می‌فروشند.
مردم باید از در اختیار گذاشتن اسناد و مدارک معتبر خود مانند شناسنامه، گذرنامه، اسناد و مدارک زمین، خانه، مغازه، جواز کسب و … به افراد اکیداً خودداری نمایند .

تنظیم قانونی قرارداد در معاملات املاک

نکته مهم بعدی جهت شرکت در معاملات املاک با قرارداد غیررسمی آنست که معامله باید نزد بنگاه دارای مجوز کسب اتحادیه املاک انجام گرفته و بلافاصله، کد رهگیری و هولوگرام دریافت نمایند. اگر قرارداد رسمی در دفتر اسناد یا سایر مراجع قانونی توسط مامور فاقد صلاحیت تنظیم یا ثبت شود ، نوع آن غیر رسمی و عادی تلقی میشود.
بنگاه املاک صرفا با داشتن یک سردر با همین مضمون جهت انجام معاملات املاک کافی نیست ! مشاورین املاک می بایست دارای مجوز کسب قابل رویت باشند.

ارتباط باما

وکلای پایه یک خبره و با تجربه با پیشینه‌ای درخشان در ارائه مشاوره‌های موثر حقوقی و انجام موفقیت آمیز پرونده‌های متعدد…درخدمت شما عزیزان هستند.

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (درکرج) و رضاشریفی اردانی (درتهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

اظهارنامه و کاربرد آن

اظهارنامه و کاربرد آن ،معاملات مربوط به املاک از جمله خرید و فروش و اجاره، از مهم‌ترین قراردادها است و به دلیل اهمیتی که دارند لازم است طرفین قرارداد آگاهی کاملی نسبت به کلمات درج شده در قرارداد داشته باشند تا متحمل ضرر و زیانی نشوند.

دانستن مفهوم اصطلاحات حقوقی ملکی یکی از اولین نکته‌های ضروری برای امضا قرارداد است. اهمیت آگاهی از معنا‌ی بعضی از این اصطلاحات موجب شد تا در این نوشتار به توضیح مفهوم یکی از مهم‌ترین اصطلاحات حقوقی ملکی به زبانی ساده بپردازیم.

اظهارنامه چیست؟

وقتی قصدداریم چیزی را بطور رسمی به کسی بگوئیم به نحوی که بعدا بتوانیم ثابت کنیم که متن مورد نظر را به او گفته ایم، از اظهارنامه استفاده می کنیم.

وقتی می خواهیم چیزی را به کسی بدهیم و او حاضر نیست آن را بگیرد، آن را از طریق ارسال اظهارنامه به او تسلیم می کنیم. البته باید پذیرفت گاهی به موجب قانون، اظهارنامه در بعضی امور، لازم است. مانند حالتی که ما، یکی از ظهرنویسان (پشت نویسی) سفته یا چک هستیم . و این سند وصول نشده که اگر چک باشد پس از مراجعه به بانک، بانک موصوف به دارنده آن یک گواهی می دهد که در اصطلاح حقوقی می گویند برگشت خورده است. و اگر سفته باشد طی تشریفات بانکی گواهی صادر می شود و به دارنده آن تسلیم می شود که در اصطلاح حقوقی می گویند واخواست شده است.

و کسی که ما سند را با ظهر نویسی به او داده ایم ، وجه آن را از ما مطالبه می کند، در این حالت ما هم باید مراتب را به نفر قبل از خودمان اطلاع دهیم (یعنی کسی که سند را به ما ارائه کرده است ) یا وقتی محلی را بطور امانت به کسی داده ایم و زمانی که می خواهیم پس بگیریم.

موارد استفاده قانونی ازاظهارنامه

جز در مواقع واقعا لازم از فرستادن اظهارنامه خودداری کنید . زیرا گاه ممکن است ارسال اظهارنامه موجبات هوشیاری طرف مقابل شود و او نیز با تزویر، آماده مقابله به نفع خود باشد. بطور مثال: با ارسال اظهارنامه طرف را هوشیار کرده و وی آماده دفاع می شود و وی با این و آن مشورت میکند بطوری که اگر مشاورین طرف، افراد صالحی نباشند ممکن است امید صلح دعوی از بین برود.

با ارسال اظهارنامه امتیاز استفاده از عامل غافلگیری در دعوی را از دست می دهد . مثلا اگر موضوع دعوی شما مطالبه وجه باشد و قصد داشته باشیم با صدور قرار < تامین خواسته> اموال او را توقیف کنید، با وصول اظهارنامه این فرصت را پیدا می کند که اموال قابل دسترسی خود را از دسترس شما دور و پنهان کند.
ممکن است وقتی شخصا اظهارنامه را تهیه می کنید، به علت عدم تسلط به مسائل حقوقی، ضمن بیان مطلب خود، مواردی را هم اعلام و اظهار می کنید که جنبه اقرار داشته باشد و طرف از آنها استفاده کند و یا مطلبی بنویسید که حقوق مطلق شما را بنحوی مقید و محدود کند.

هرکس می تواند قبل از تقدیم دادخواست، حق خود را به وسیله اظهارنامه از دیگری مطالبه نماید، مشروط بر اینکه موعد مطالبه رسیده باشد. بطور کلی هرکس حق دارد اظهاراتی را که راجع به معاملات و تعهدات خود با دیگری است و بخواهد بطور رسمی به وی برساند ضمن اظهارنامه به طرف ابلاغ نماید.
اظهارنامه توسط اداره ثبت، اسناد و دفتر دادگاه می تواند از ابلاغ اظهارنامه هایی که حاوی مطالب خلاف اخلاق و خارج از نزاکت باشد، خودداری نمایند.

شرایط قانونی ارسال اظهارنامه

1.احرازهویت اظهارکننده

2.ابطال تمبرهزینه قانونی

3.خارج از ادب و نزاکت نبودن مطالب اظهارنامه

4.تسلیم اظهارنامه و پیوست‌های آن به تعداد مقرر قانونی(لااقل درسه نسخه)

5. تسلیم وجه یا مال یا سند

ارتباط باما

وکلای پایه یک خبره و با تجربه با پیشینه‌ای درخشان در ارائه مشاوره‌های موثر حقوقی و انجام موفقیت آمیز پرونده‌های متعدد…درخدمت شما عزیزان هستند.

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (درکرج) و رضاشریفی اردانی (درتهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری

نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری (اعتراض به رای کمیته مشاغل سخت زیان آور)

ریاست محترم دادگاه تجدید نظر دیوان عدالت اداری

احتراما ضمن تاکید بر موارد مطروحه در دادخواست بدوی و دفاعیات بعدی به وکالت از موکل در مهلت قانونی  ودر جهت نقض دادنامه شماره-              مورخ 09/08/94 صادره از شعبه محترم دیوان عدالت اداری ، مواردی به استحضار آن مقام محترم میرساند:

. دلایل، منضمات و جهات تجدید نظر خواهی : ۱ـ باوجود تبصره یک بند (5) ماده (8) آیین نامه اجرایی قانون مشاغل سخت و زیان آور که آرای قطعی کمیته های استانی لازم الاجرا می باشد سازمان تامین اجتماعی به دلیل مشروط بودن و ابهام در رای قطعی ، از اجرای رای امتناع مینماید.موکل نیز قبل از تقدیم دادخواست منتهی به رای موضوع تجدید نظر خواسته با طرح شکایت و خواسته ی الزام به اجرای رای به طرفیت سازمان تامین اجتماعی اقدام مینماید ،

متاسفانه شعبات محترم بدوی و تجدید نظر دیوان محترم عدالت اداری رای بر رد خواسته صادر مینمایند،( آرای صادره در پرونده موجود است )در حالی در جهت نیل به حقوق حقه ی خود موکل جز با تقدیم دادخواست ابطال رای موصوف چاره ایی نبود این مهم از سوی ایشان و اینبار به طرفیت کمیته استانی مشاغل سخت و زیان آور خراسان جنوبی انجام میپذیرد و موضوع به شعبه محترم ۲۰ دیوان عدالت اداری ارجاع میگردد.

 

ادامه دلایل، منضمات و جهات تجدید نظر خواهی

۲ـ خوانده پرونده در جوابیه خود صراحتا اذعان نموده ، شغل موکل راننده ی خود روهای سنگین راهسازی بوده که کارفرما عنوان شغلی را در لیست بیمه به اشتباه راننده ی خودرو سبک راهسازی درج نموده که با توجه به مغایرت شغل اصلی (راننده غلطک و خودروهای سنگین راهسازی) با عناوین مندرج در لیست بیمه کارشناسان موضوع تبصره ماده (2) آیین نامه اجرایی قانون مشاغل سخت و زیان آور بررسی های لازم را در خصوص شناسایی شغل اصلی به عمل آورده و بر اساس گزارش کارشناسان مربوطه کمیته استانی به تایید سخت و زیان آور بودن مشاغل اقدام نموده است . با این وجود بدون در نظر گرفتن اظهار نظر کارشناسان فوق ، رای خود را منوط و مشروط به رانندگی ماشین آلات سنگین راهسازی نموده است در حالیکه همانطور که اشاره شد شغل موکل کاملا مشخص و منجز بوده که خود دلیل موجهی برای درخواست ابطال رای مشروط می باشد.

برای مشاهده اصل دادخواست به لینک زیر مراجعه کنید.

دادخواست اعتراض به دیوان عدالت اداری

ارتباط باما

وکلای پایه یک خبره و با تجربه با پیشینه‌ای درخشان در ارائه مشاوره‌های موثر حقوقی و انجام موفقیت آمیز پرونده‌های متعدد…درخدمت شما عزیزان هستند.

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (درکرج) و رضاشریفی اردانی (درتهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • میثم شفیعی