وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

۱۶ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شروط ضمن عقد ازدواج

شروط ضمن عقد ازدواج

شروط ضمن عقد ازدواج ،با مقررات و بخش نامه های جدید مهریه کارکرد سابق خود را از دست داده است. حکم جلب برای مهریه تقریباً به صورت کامل برداشته شده و اقساط پرداخت مهریه در شرایط معمول طولانی و ناچیز می باشد. بنابراین منطقی است که به جای تعیین مهریه های سنگین که هیچ تضمینی برای ایجاد برابری نسبی در ازدواج نیست، از شروط ضمن عقد استفاده کنید.

مهم ترین شروط ضمن عقد ازدواج عبارتند از:

حق تحصیل

یعنی مخیر ساختن زوجه توسط زوج در ادامه تحصیل تا هرمرحله و هرزمان که زوجه لازم بداند و در هرکجا که شرایط ایجاب نماید زوج موظف به اعطای این حق می باشد.

حق اشتغال

زوج زوجه را در اشتغال به هر شغلی که تمایل دارد و در هرکجا که شرایط ایجاب نماید مخیر می کند.

حق خروج از کشور

زوج به زوجه وکالت بلاعزل می دهد که با همه اختیارات قانونی بدون نیاز به اجازه شفاهی یا کتبی مجدد شوهر از کشور خارج شود. تعیین مدت، مقصد و شرایط مربوط به مسافرت به خارج از کشور به صلاحدید خود زن است.

شرط تقسیم اموال

زوجین متعهد می شوند هنگام جدایی اعم از آنکه به درخواست مرد باشد یا به درخواست زن یا با توافق مشترک،  نیمی از دارایی خود را اعم از منقول و غیرمنقول که طی مذت ازدواج بدست آورده اند به طرف مقابل منتقل نماید.

حق طلاق

شرط وکالت در طلاق بدین معناست که زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق تؤکیل به غیر می دهد تا زوجه در هرزمان  و تحت هر شرایطی از جانب زوج اقدام به مطلقه نمودن خود از قید زوجیت زوج به هرقسم طلاق، اعم از بائن و رجعی و خلع یا مبارات، به هر طریق اعم از بذل یا اخذ مهریه نماید.

شرط انتخاب محل سکونت مشترک

زوجین توافق می نمایند که انتخاب محل سکونت مشترک با توافق طرفین صورت پذیرد.

ماهیت شرط ضمن عقد

بر اساس قانون مدنی می توان هر شرطی را که برخلاف قانون یا اخلاق اجتماعی نباشد به عنوان شروط ضمن عقد قرار داد. پس شرط هایی مانند سلب حق طلاق از مرد، بچه دارنشدن، عدم معاشرت با اقوام زوجین، نداشتن رابطه جنسی و امثال آن را نمی توان به عنوان شروط ضمن عقد تعیین کرد.

نکته کلیدی

شروط ضمن عقد را در هر زمانی پس از وقوع عقد می توان تنظیم کرد. بنابراین تا زمانی که عقد نکاح صورت نگرفته است، امکان تنظیم شروط وجود ندارد. قوه قضائیه اخیراً بخشنامه ای صادر کرده تا شروط ثبت شده در قباله های ازدواج در دادگاه ها نیز قدرت اجرایی داشته باشند . اما رویه دادگاه های خانواده همچنان آن است که شروط ضمن عقد را تنها در قالب سند رسمی صادره از دفاتر اسناد رسمی می پذیرند. بنابراین تا اطلاع ثانوی شروط ضمن عقد را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنید.

مهم ترین هدف شروط ضمن عقد

مهم ترین هدف آن ایجاد برابری در نهاد ازدواج است. یعنی زوجین بدون آنکه غلبه یا حقی اضافه تر نسبت به طرف مقابل در اختیار داشته باشند، رابطه ای را به صورت مساوی و در شرایط برابر شروع می کنند.

شرط تعیین حضانت فرزند قابل ثبت نیست؛

رویه دادگاه های خانواده مبتنی بر آن است که در صورتی که در مورد حضانت فرزند اختلاف نظر وجود داشته باشد، صلاحیت زوجین در همان زمان مورد بررسی و درصورت لزوم با استفاده از کارشناس یا پرسش از خود کودک ، شخص دارای صلاحیت انتخاب می شود.

  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

ابطال رأی داوری

ابطال رأی داوری

ابطال رأی داوری ،در برخی از قراردادهای ملکی مانند مشارکت در ساخت و پیش فروش، متداول است ک شخص یا اشخاصی به عنوان داور جهت رسیدگی به اختلافات طرفین قرارداد انتخاب شوند و در صورت بروز اختلاف این اشخاص اقدام به صدور رأی کنند.برخی مواقع نیز پس از آنکه بین طرفین اختلافی ایجاد شد، طرفین ممکن است حل اختلاف را به شخصی به عنوان داور ارجاع دهند و داور پس از رسیدگی به ادعای طرفین، اقدام به صدور رأی می کند.

ماهیت رأی داور

رأی داور مانند رأی دادگاه لازم الاجرا است و قابلیت تجدیدنظرخواهی در مرجع بالاتر ندارد و تنها حالتی که می تواند رأی داور را نقض کند، زمانی است که دادگاه صالح رأی به ابطال رأی داوری صادر کند.

ابطال رأی داوری

ابطال این رأی منحصر به موارد خاصی است که در قانون به آن تصریح شده است و در غیراز موارد مذکور در قانون قابل ابطال نخواهد بود و بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی شخصی که رأی داوری علیه وی صادر شده است، می تواند ظرف بیست روز بعد از ابلاغ رأی داور ، ابطال رأی داوری را از دادگاه صالح درخواست کند.

طرفین دعوی

هریک از طرفین داوری که رأی به ضرر وی صادر شده و خواستار ابطال رأی داوری است، باید تقاضای خود را علیه طرف دیگر، مطرح کند.

مرجع صالح برای رسیدگی

دادگاهی که دعوی را به داوری ارجاع کرده است یا دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوی را دارد، برای ابطال رأی داوری صالح است. پس اگر دعوی بر سر مال غیرمنقول باشد، می توان در دادگاه محل وقوع مال غیرمنقول طرح دعوی کرد.

نکته

درمورد آرای داوری که در اجرای قانون داوری تجاری بین المللی صادر شده است، مرجع رسیدگی به درخواست ابطال رأی داوری دادگاه موضوع مادة 6 قانون مذکور است.

نحوة اجرای رأی

در ابطال رأی داوری، دادگاه تنها رأی داور را ابطال می کند و این رأی جنبة اعلامی دارد. بنابراین اجراییه صادر نمی شود.

رابطه تقدیم دادخواست برای ابطال رأی داوری

اگر ارجاع امر به داوری از طریق دادگاه باشد، برای ابطال رأی داوری نیاز به تقدیم دادخواست نیست. ولی اگر داور از طریق دادگاه انتخاب نشده باشد، برای ابطال رأی داور باید دادخواست تقدیم شود.

ارجاع مجدد به داوری

در این خصوص منعی وجود ندارد. اگرچه دادگاه پس از ابطال رأی داور، رسیدگی را شروع کرده باشد.

معاملات منعقده با اتباع خارجی

در معامله و قرارداد با اتباع خارجی تا زمانی که اختلاف ایجاد نشده است، التزام طرف ایرانی به ارجاع اختلاف به داور دارای تابعیت مساوی با طرف خارجی ممنوع است و چنین التزامی بی اثر بوده و آن قسمت از معامله که بر مبنای آن باشد، باطل است.

اعتراض ثالث

اگر رأی داوری به حق شخص ثالث که خود یا نماینده اش در تعیین داور شرکت نداشته است خللی وارد کند، شخص ثالث می تواند در قالب اعتراض ثالث نسبت به رأی داور اعتراض کند.

دادخواست تعیین داور

علاوه بر دادخواست ابطال رأی داور، دادخواست تعیین داور نیز از جمله دادخواست هایی است که طرفین قراردادی که حل اختلاف به داوری واگذار شده ولی داور تعیین نشده است، می توانند به دادگاه تقدیم کنند.

رسیدگی دادگاه صالح باید در حد خواستة خواهان باشد؛

دادگاه رسیدگی کننده به درخواست ابطال رأی داور نمی تواند به اصل اختلاف طرفین قرارداد رسیدگی و نسبت به آن صدور حکم کند  و صرفاً در حدود خواستة خواهان در خصوص تأیید و یا ابطال رأی داور رسیدگی می کند.

مستند ابطال رأی داوری

نمی توان اعتراض به نحوة رسیدگی داور و ادلة ابراز شده از سوی داور را مستند ابطال رأی داوری قرارداد؛ زیرا دادگاه صلاحیت رسیدگی به نحوة رسیدگی و ارزش ادلة استنادی داور را ندارد.

نکته

طبق قانون آیین دادرسی مدنی رأی داور باید موجه و مدلل باشد اما برخی محاکم اعتقاد دارند حتی اگر رأی داوری فاقد مستند و دلیل باشد، این رأی صحیح است.

نتیجه ابطال رأی داوری

در صورت تقدیم دادخواست ابطال رأی داوری اجرای رأی داور متوقف نمی شود مگر آنکه به نظر دادگاه رسیدگی کننده دلایل اعتراض قوی باشد و در چنین مواردی دادگاه قرار توقف اجرای رأی داور را صادر می نماید و درصورت صلاح دید دادگاه، تأمین مناسب از معترض به رأی داوری اخذ خواهد شد. بنابراین با درخواست دستور موقت نمی توان مانع از اجرای رأی داوری شده و صرفاً از طریق درخواست توقف اجرای رأی داوری می توان جلوی اجرای حکم را گرفت.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد

  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

پیگیری تخلفات اینترنتی

پیگیری تخلفات اینترنتی ،بر همگان روشن است که امروزه فرهنگ خرید اینترنتی و بهره گیری از خدمات آنلاین بسیار جا افتاده و مرسوم می باشد؛ چراکه منافعی از قبیل دسترسی آسان به انواع و اقسام کالاها و خدمات، امکان مقایسه قیمت،انجام خریدی به صرفه تر و اقتصادی و در دسترس بودن ۲۴ ساعته این قبیل امور افراد را ترغیب به بهره گیری و استیفا می کند. اما باید توجه داشته باشیم که علی رغم وجود منافع، استفاده گسترده از هرچیزی زمینه وقوع تخلفات و بروز مشکلاتی مثل سوء استفاده از حقوق مردم و مراجعه کنندگان را نیز فراهم می کند.

آیا امکان شکایت وجود دارد؟

راه هایی برای شکایت از فروشگاه های اینترنتی ای که به صورت مجاز و قانونی به ثبت رسیده اند و با نماد اعتماد الکترونیکی فعالیت می کنند ،  بر حسب مشکلی که رخ داده وجود دارد که قصد بررسی مراتب قانونی مربوطه را داریم.اما باید بدانید که قبل از هرچیزی بایستی با دریافت مشاوره های صحیح، سعی در شناخت جرم و تخلف صورت گرفته و قانون حاکم بر آن داشته باشید تا به نحو مشروع و قانونی حقوق خود را مطالبه نمایید.

به طور کلی ۳ راه برای شکایت از تخلفات اینترنتی پیش روی افراد متقاضی وجود دارد :

۱)شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی

برای اقدام از این طریق در وهله اول بایستی فروشگاه و مرکزی که از آن خریدی را انجام داده اید یا از خدمات آن بهره برده اید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد. این نماد ضمانتی برای کاربران در خصوص خرید از درگاه های اینترنتی معتبر به حساب می آید و به سایت های دارای صلاحیت اعطا می شود.تنها کافی است تا به آدرس ENAMAD.IR مراجعه نمایید، سپس در صفحه ثبت شکایت روی آیکون ورود به سامانه ثبت شکایات کلیک نمایید. پس از ثبت شکایات خود می‌توانید مشکل خود را در صورت عدم پاسخگویی مناسب این قبیل فروشگاه ها پیگیری کنید.

۲) شکایت از طریق پلیس فتا

می‌توانید با مراجعه به وب ‌سایت پلیس فتا، شکایت خود را در ارتباط با وب ‌سایت، سایت فروشگاه‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی، تخلف در اپلیکیشن و بازی و حتی پست الکترونیکی را مطرح کنید.شما باید گزارش تخلف را  با انتخاب عنوان مناسب و مربوطه ( در اینجا اهمیت شناسایی دقیق جرم نمایان می شود ) در قسمت خدمات الکترونیکی و آیکون ثبت گزارش های مردمی ارائه نمایید. قبل از درج شکایت بایستی در سامانه پلیس فتا ثبت نام نمایید.

۳)شکایت از طریق مرجع قضایی

دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۱ تهران ( دادسرای رسیدگی به جرائم اینترنتی) مسئول  رسیدگی به جرائم مربوط به تخلفات در حوزه فضای مجازی می‌باشد. شخص شاکی باید با تهیه شکواییه و داشتن مدارک کافی از قبیل رسید واریز وجه ، به مرجع صالح مربوطه مراجعه نماید و شکایت خود را مطرح کند.چنانچه شاکی ساکن شهرستان باشد، باید در دادسرای محل سکونت خود شکایت را پیگیری نماید.

مجازات مربوطه

وفق قانون جرایم رایانه ای مجازاتی که برای این قبیل از افراد متخلف پیش بینی شده است، حسب مورد و بر اساس جرم و تخلفی که صورت گرفته است، حبس یا جزای نقدی یا محکومیت به هر دو مورد می باشد. مطابق قانون، اگر قاضی تشخیص دهد که این مجازات کافی نیست، می‌تواند مجازات‌های دیگری را به عنوان مجازات تکمیلی در نظر بگیرد. البته در نقطه مقابل نیز اگر فرد اظهار ندامت کند یا وضعیت شخصی او به گونه‌ای باشد که اعمال مجازات؛ زندگی، کار، آبرو و… او را به خطر بیندازد، قاضی می‌تواند مجازات را تعلیق یا از مجازات‌های جایگزین دیگر استفاده کند.

  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

پیگیری تخلفات اینترنتی

بر همگان روشن است که امروزه فرهنگ خرید اینترنتی و بهره گیری از خدمات آنلاین بسیار جا افتاده و مرسوم می باشد؛ چراکه منافعی از قبیل دسترسی آسان به انواع و اقسام کالاها و خدمات، امکان مقایسه قیمت،انجام خریدی به صرفه تر و اقتصادی و در دسترس بودن 24 ساعته این قبیل امور افراد را ترغیب به بهره گیری و استیفا می کند. اما باید توجه داشته باشیم که علی رغم وجود منافع، استفادة گسترده از هرچیزی زمینة وقوع تخلفات و بروز مشکلاتی مثل سوء استفاده از حقوق مردم و مراجعه کنندگان را نیز فراهم می کند.

آیا امکان شکایت وجود دارد؟

راه هایی برای شکایت از فروشگاه های اینترنتی ای که به صورت مجاز و قانونی به ثبت رسیده اند و با نماد اعتماد الکترونیکی فعالیت می کنند ،  بر حسب مشکلی که رخ داده وجود دارد که قصد بررسی مراتب قانونی مربوطه را داریم.اما باید بدانید که قبل از هرچیزی بایستی با دریافت مشاوره های صحیح، سعی در شناخت جرم و تخلف صورت گرفته و قانون حاکم بر آن داشته باشید تا به نحو مشروع و قانونی حقوق خود را مطالبه نمایید.

به طور کلی 3 راه برای شکایت از تخلفات اینترنتی پیش روی افراد متقاضی وجود دارد :

1)شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی

برای اقدام از این طریق در وهلة اول بایستی فروشگاه و مرکزی که از آن خریدی را انجام داده اید یا از خدمات آن بهره برده اید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد. این نماد ضمانتی برای کاربران در خصوص خرید از درگاه های اینترنتی معتبر به حساب می آید و به سایت های دارای صلاحیت اعطا می شود.تنها کافی است تا به آدرس ENAMAD.IR مراجعه نمایید، سپس در صفحه ثبت شکایت روی آیکون ورود به سامانه ثبت شکایات کلیک نمایید. پس از ثبت شکایات خود می‌توانید مشکل خود را در صورت عدم پاسخگویی مناسب این قبیل فروشگاه ها پیگیری کنید.

2) شکایت از طریق پلیس فتا

می‌توانید با مراجعه به وب ‌سایت پلیس فتا، شکایت خود را در ارتباط با وب ‌سایت، سایت فروشگاه‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی، تخلف در اپلیکیشن و بازی و حتی پست الکترونیکی را مطرح کنید.شما باید گزارش تخلف را  با انتخاب عنوان مناسب و مربوطه ( در اینجا اهمیت شناسایی دقیق جرم نمایان می شود ) در قسمت خدمات الکترونیکی و آیکون ثبت گزارش های مردمی ارائه نمایید. قبل از درج شکایت بایستی در سامانه پلیس فتا ثبت نام نمایید.

3)شکایت از طریق مرجع قضایی

دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۱ تهران ( دادسرای رسیدگی به جرائم اینترنتی) مسئول  رسیدگی به جرائم مربوط به تخلفات در حوزه فضای مجازی می‌باشد. شخص شاکی باید با تهیه شکواییه و داشتن مدارک کافی از قبیل رسید واریز وجه ، به مرجع صالح مربوطه مراجعه نماید و شکایت خود را مطرح کند.چنانچه شاکی ساکن شهرستان باشد، باید در دادسرای محل سکونت خود شکایت را پیگیری نماید.

مجازات مربوطه

وفق قانون جرایم رایانه ای مجازاتی که برای این قبیل از افراد متخلف پیش بینی شده است، حسب مورد و بر اساس جرم و تخلفی که صورت گرفته است، حبس یا جزای نقدی یا محکومیت به هر دو مورد می باشد. مطابق قانون، اگر قاضی تشخیص دهد که این مجازات کافی نیست، می‌تواند مجازات‌های دیگری را به عنوان مجازات تکمیلی در نظر بگیرد. البته در نقطه مقابل نیز اگر فرد اظهار ندامت کند یا وضعیت شخصی او به گونه‌ای باشد که اعمال مجازات؛ زندگی، کار، آبرو و… او را به خطر بیندازد، قاضی می‌تواند مجازات را تعلیق یا از مجازات‌های جایگزین دیگر استفاده کند.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

ابطال سند رهنی

ابطال سند رهنی

ابطال سند رهنی ،سند رهنی یک سند رسمی محسوب می شود که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود و به موجب آن راهن یا بدهکار ملک خود را به عنوان وثیقة بدهی خود در رهن مرتهن یا طلبکار قرار می دهد.

مبنای حقوقی دادخواست

چنانچه سند رهنی به صورت قانونی تنظیم نشده باشد، شخص ذی نفع می تواند برای ابطال سند رهنی به دادگاه مراجعه کند.

به عنوان مثال:

1)ممکن است شخصی ملک دیگری را به عنوان مال خود در رهن شخص دیگر اعم از حقیقی یا حقوقی قرار دهد.پس از اینکه مالک متوجه قرار گرفتن ملک خود در رهن شود، می تواند دادخواست ابطال سند رهنی را مطرح کند.

2)مثال دیگری که در این ارتباط می توان زد، زمانی است که شخصی با سند عادی ملکی را خریداری می کند و فروشندة ملک پس از امضای مبایعه نامه اقدام به در رهن بردن ملک می کند.در چنین حالتی نیز خریدار ملک می تواند دادخواست ابطال سند رهنی را از دادگاه بخواهد.

3)حالت دیگری که ممکن است وجود داشته باشد،زمانی است که شرایط قانونی قرارداد رهن مانند شرایط اساسی صحت معامله رعایت نشده باشد.

طرفین دعوی

مالک ملک و یا کسی که از در رهن بردن ملک متضرر شده است، باید به طرفیت راهن و مرتهن طرح دعوی کند.

مرجع صالح برای رسیدگی

از آن جا که دعوای ابطال سند مربوط به مال غیرمنقول است، در دادگاه محل وقوع ملک رسیدگی می شود.

نحوة اجرای رأی

پس از قطعی شدن رأی، مرجع قضایی برای ذی نفع گواهی قطعیت رأی صادر می کند. با ارائه حکم قطعی از مرجع قضایی به ادارة ثبت اسناد و املاک و تقاضای ذی نفع، رییس ادارة ثبت موضوع را برای بررسی و اقدام به دفتر املاک ارجاع می دهد.متصدی دفتر املاک پس از بررسی سوابق و ملاحظة مدارک ابرازی و تطبیق مشخصات مندرج در آن با محتویات پرونده ثبتی ، مراتب ابطال سند رهنی را در ستون ملاحظات دفتر املاک مربوط توضیح می دهد.

محتویات سند مالکیت جدید

در پیش نویس سند مالکیت جدید علاوه بر قید مشخصات کامل مالک جدید،جریان پرونده ثبتی و نحوة ابطال سند رهنی و شماره و تاریخ مستند ابطال باید به طور مشروح نوشته شود.

جلوگیری از فروش یا مزایدة سند رهنی

در مورد سند باطل شده ادارة ثبت بخش نامه ای را خطاب به دفاتر اسناد رسمی مبنی بر ابطال سند رهنی ارسال می کند تا از فروش یا مزایدة جلوگیری شود. هم چنین در صورتی که سند رهنی به طریقی به ادارة ثبت ارائه شود، آن را هم باطل ضمیمة پروندة ثبتی می کند.

لزوم داشتن سند رسمی در مالکیت

شخصی که سند رسمی ندارد و به موجب مبایعة نامة عادی ادعای مالکیت ملک را دارد، در دادگاه به عنوان مالک شناخته نمی شود و نمی تواند دادخواست ابطال سند رهنی را مطرح کند؛ بلکه باید قبل از تقدیم دادخواست ابطال سند رهنی و یا همزمان با آن دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را مطرح کند.

تأیید بطلان عقد رهن موضوع سند رهنی

همزمان و یا قبل از دادخواست ابطال سند رسمی، حسب مورد باید تأیید بطلان عقد رهن موضوع سند رسمی نیز از دادگاه خواسته شود؛زیرا ابطال سند رهنی فرع بر بطلان عقد رهن است.

نکته

ممکن است دادخواست ابطال سند رسمی همزمان با دادخواست توقیف و ابطال اجراییة موضوع سند رهنی تقدیم شود.در چنین حالتی ابتدا در دادگاه محل وقوع ملک به دادخواست ابطال سند رهنی رسیدگی می شود و پس از صدور حکم قطعی مبنی بر ابطال سند به خواستة توقیف و ابطال اجراییه رسیدگی می شود.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

نحوۀ تغییر سن شناسنامه ای

 

نحوۀ تغییر سن شناسنامه ای ،وفق قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها،تغییر سن تولد اشخاص ممنوع می باشد؛اما گاهی ممکن است فردی مدعی تفاوت در سن واقعی و شناسنامه‌ای خود باشد. چنین تفاوتی می تواند از اشتباه مأمور ثبت به هنگام درج سن در شناسنامه نشأت بگیرد یا اینکه دلایلی دیگر داشته باشد ولی در هر دو حالت شناسنامه متعلق به خود شخص متقاضی می باشد و وی مدعی است که شرایط کاهش سن را دارد.به هر حال در مطلب ذیل قصد بررسی راهکار مؤثر و قانونی در این خصوص را داریم.

 

نحوۀ پذیرش درخواست فرد در دعوای تصیح

 

مرجع اداری یا دادگاهی که به موضوع رسیدگی می‌کند، در همه موارد، فرد را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهند تا آزمایش‌های مربوط به تعیین سن روی فرد انجام شود؛ در صورتی‌که پزشکی قانونی به‌عنوان کارشناس رسمی، پایین‌تر بودن سن واقعی افراد را تائید کند، با بررسی سایر ادله و مستندات، مانعی برای پذیرش درخواست فرد وجود ندارد اما اگر پزشکی قانونی، چنین موضوعی را تایید نکند، در این‌صورت می‌توان گفت که مراجع رسیدگی‌کننده، بعید است که تقاضای فرد را مورد پذیرش قرار دهند.

 

نکته

 

فرد می تواند هم برای کاهش سن شناسنامه‌ای خود و هم برای افزایش آن از مراجع ذی صلاح  با ارائۀ مدارک لازم اعم از شناسنامه و کارت ملی و سه قطعه عکس رنگی با زمینه سفید، درخواست نماید و جهت احراز صحت ادعای وی ۱ ماه و نیم تا سه ماه پروسۀ اثبات آن زمان می برد.

 

چنانچه اختلاف سنی بیش از ۵ سال باشد؛

 

اگر تفاوت میان سن واقعی و شناسنامه ای ۵ سال باشد، شخص متقاضی بایستی با مراجعه به فرمانداری واقع در شهرستان محل صدور شناسنامه،درخواست تغییر سن خود را مطرح نماید.

در این شرایط پرونده وی در کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون تشخیص سن بررسی می شود. چنانچه دلایل فرد از قبیل استشهاد نامه و برگه ولادت مورد قبول واقع گردد و همچنین پزشک کمیسیون نیز تفاوت سنی را تأیید نماید،فرد می تواند برای تغییر سن در شناسنامه اقدام کند.

 

رجوع به دادگستری

 

چنانچه ادعای فرد متقاضی در خصوص تفاوت بین سن واقعی و شناسنامه ای کمتر از ۵ سال باشد،بایستی برای ابراز صحت ادعای خود به دادگستری مراجعه نمایند و در این شرایط دادگاه حقوقی محل اقامت شخص متقاضی صلاحیت رسیدگی به پرونده وی را دارد.

طرح دادخواست

چنانچه مرجع صالح به رسیدگی دادگاه حقوقی محل سکونت متقاضی باشد،شخص بایستی دادخواستی مشتمل بر موضوع خواسته خود را به طرفیت اداره ثبت احوال صادر کننده شناسنامه فرد متقاضی،تقدیم مرجع ذی صلاح مربوطه نماید.

 

کمیسیون تشخیص سن

 

این کمیسیون متشکل از: فرماندار یا بخشدار، رییس اداره ثبت احوال محل، پزشک منتخب ، مدیرعامل سازمان بهداری استان و رییس شورای اسلامی شهر یا بخش می باشد. ریاست این کمیسیون بر عهده قاضی دادگاه محل است. صاحب شناسنامه تنها یک بار در طول عمر خود حق دارد از این طریق برای اصلاح سن مندرج در شناسنامه اقدام نماید.

 

لزوم ارائۀ دلایل کافی

 

برای تغییر سن بایستی دلایل کافی مثل شهود مبنی بر صحت اختلاف سنی ارائه شود. چنانچه مدارکی کافی جهت احراز صحت ادعای خود مبنی بر اشتباه ثبتی یا سایر دلایلی که منجر به بروز اختلاف سنی شده است در اختیار نداشته باشید،آنگاه دشوار است که ادعای شما مورد پذیرش قرار بگیرد.راه اثبات این ادعا می تواند شهادت شهود باشد که وفق قانون آیین دادرسی مدنی احراز ارزش آن با دادگاه است یا رجوع به پزشکی قانونی جهت تعیین اختلاف سنی.

نکته کلیدی

 فراموش نکنید که هر فردی تنها یک بار میتواند در خصوص تغییر سن شناسنامه ای خود آن هم در صورت داشتن مدارک کافی اقدام نماید.

 

مدارک لازم جهت اقدام

 

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، نامه مرجع قضائی،‌ انتظامی یا ثبت‌احوال و مدرک تولد یا تحصیلی معتبر از جمله مدارک لازم می باشند که البته در مواردی ممکن است شناسنامه پدر و مادر هم برای پاسخ به این درخواست نیاز باشد.

 

قابلیت اعتراض رأی محکمه بدوی

 

چنانچه فردی با مراجعه به دادگاه حقوقی محل سکونت خود به طرفیت اداره ثبت احوال صادر کننده شناسنامه طرح دعوا نماید و خواستۀ وی در دادگاه بدوی رد شود،انگاه می‌تواند اقدام به اعتراض نسبت به آن رأی در دادگاه تجدید نظر نماید؛ اما رأی دادگاه تجدید نظر قطعی می باشد و چنانچه تأیید کننده رأی دادگاه بدوی باشد،آنگاه اصطلاحا درخواست شخص خواهان از اعتبار امر مختومه برخوردار است و دیگر در این زمینه محق به طرح دعوا نمی باشد.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد

  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

جرم تصادف ساختگی

جرم تصادف ساختگی

جرم تصادف ساختگی ،امروزه یکی از راهکارهایی که در عرصة تصادفات مؤثر قلمداد می شود. راهکار بیمه برای وسایل نقلیه می باشد. بیمه یک تعهد است. بین شرکت بیمه و بیمه گذار یا صاحب خودرو. شرکت بیمه گر متعهد می شود .که با توجه به شرایط بیمه نامه هنگامی که خسارتی به بیمه گذار وارد شد. آن را بپردازد. هنگامی که خودرو به دلیل تصادف، سرقت، آتش سوزی و سایر حوادث دچار صدمه شود. شامل این نوع بیمه می شود و بیمه گذار می تواند از بیمه بدنه استفاده نماید. اما علی رغم مزیت مذکور، این مسئله شرایطی را برای افراد سودجو و فریبکار فراهم آورده. تا با توسل به تصادفات ساختگی بتوانند از امکانات شرکت بیمه سوء استفاده و پولی در این راستا به جیب بزنند.

آیا تصادف ساختگی کلاهبرداری محسوب می شود؟

این فعل مجرمانه با توجه به قانون بیمه شخص ثالث صراحتاً جرم انگاری شده است. اما گاهی پیش می آید که افرادی آن را به اشتباه کلاهبرداری محسوب می کنند. وفق قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری. هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت‌ها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا مؤسسات موهوم یا به داشتن .اموال و اختیارات واهی فریب دهد .

یا به امور غیر واقع امیدوار نماید. یا از حوادث یا پیش‌آمدهای غیر واقع بترساند .و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند .و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا‌حساب و امثال آن‌ها تحصیل کرده. و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب می شود. بنابراین کلاهبرداری به هر رفتار غیرمشروعی که عنصر فریب در آن دخالت داشته باشد. گفته نمی شود. و بر اساس قانون تعریف خاص خود را دارد.

ارکان جرم کلاهبرداری

اولین رکن در این جرم آن است. که مجرم متوسل به وسایل متقلبانه می شود. تا بتواند مقصود خود را محقق سازد.اما گاهی ممکن است .وسیله ای که مورد استفاده قرار می گیرد متقلبانه نباشد.

یا عرفاً متقلبانه تلقی نشود .اما در هرصورت منجر به اغفال بزه دیده و تحقق مهم ترین رکن جرم کلاهبرداری شود.بنابراین فرد بزه دیده نباید از کلاهبرداری و عناصر آن آگاهی داشته باشد. و بایستی به اصطلاح فریب بخورد و در این راستا اموال وی توسط شخص کلاهبردار تحصیل شود. اموالی مثل وجوه، اسناد. مفاصا حساب و هر چیزی که با توسل به وسایل متقلبانه بدست آورده شود.

نکته

با توجه به آنکه جرم تصادف ساختگی در قانون خاص و جداگانه ای تحت عنوان قانون بیمه شخص ثالث مورد اشاره قرار گرفته .و برای آن مجازات تعیین شده، از این رو تحت شمول قانون مربوط به کلاهبرداری نخواهد بود.

مجازات جرم تصادف ساختگی

وفق قانون بیمه شخص ثالث، چنانچه فرد یا افرادی برای گرفتن خسارت از بیمه،اقدام به ایجاد اعمال متقلبانه مانند صحنه سازی صوری تصادف.تعویض خودرو یا ایجاد خسارت عمدی. وجوهی را بابت خسارت دریافت کنند.

به حبس از 6 ماه تا 2 سال و جزای نقدی معادل دو برابر وجوه دریافتی محکوم می شوند. در حالی که مجازات کلاهبرداری وفق قانون، علاوه بر رد مال به صاحبش، حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت. جزای نقدی معادل مالی که اخذ شده است مقرر گردیده .

شروع به جرم

چنانجه فردی با قصد انجام تصادف ساختگی وارد عمل بشود .اما ناکام بماند و به نتیجه ای نرسد. در کنار محکومیت به مجازات شروع جرم مقرر در قانون مجازات اسلامی. مستحق جزای نقدی درجه 5 به میزان 80 تا 180 میلیون ریال می باشد.

تبانی در جرم تصادف ساختگی

هرگاه شخصی برخلاف واقع خود را به‌عنوان راننده وسیله نقلیه مسبب حادثه معرفی کند .به مجازات حبس درجه هفت(حبس ازسه تاشش ماه) محکوم می‌شود. راننده نیز چنانچه در این امر تبانی کرده باشد. به مجازات مذکور محکوم می‌شود.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

فریب در ازدواج

فریب در ازدواج

فریب در ازدواج ، همانطور که می دانید یکی از ارکان مهم به هنگام ازدواج و تشکیل خانواده، رعایت صداقت می باشد؛ اینکه دو نفر اساس جلب اعتماد یکدیگر را صداقت بدانند، مطمئناً هم در شروع و هم در ادامة زندگی موفق تر عمل خواهند کرد. با این تفاسیر که اصل بر صداقت است، گاهی ممکن است که استثنایی رخ دهد و فردی سعی کند با توسل به فریب و نیرنگ اعتماد طرف مقابل خود را جلب نماید که در این شرایط قوانین و مقررات مسئولیت حقوقی و کیفری برای فرد مرتکب در نظر گرفته اند تا بدین طریق حقوق شخصی که فریب خورده تأمین شود.

مقصود از فریب چه قسم اعمالی می باشد؟

فریب د‌ر ازد‌واج عبارت از گفتار و اعمال و رفتار متقلبانه و حیله‌گرانه‌ای که شخص به منظور گول زد‌ن و اغفال طرف مقابل ، خود‌ را با ویژگی‌ها و صفاتی د‌روغین و واهی که واقعیت ند‌ارد‌ یا با کتمان و مخفی کرد‌ن عیوب و ایراد‌اتی معرفی می‌کند‌. به عنوان مثال ادعاهایی مانند داشتن توانایی مالی،تحصیلات عالی ،مجرد بودن و غیره.

ملاک تشخیص فریب عرف حاکم بر روابط اجتماعی است؛

فریب باید‌ با گفتار و اعمال ماد‌ی و ملموس همراه باشد‌، امور خلاف واقع و اد‌عا‌های موهوم را د‌ارای ظاهری واقعی جلوه د‌اد‌ه و اعتماد‌ طرف مقابل را به حقیقی بود‌ن آنها جلب کند‌.

مصداقی از فریب در ازدواج

وفق قانون مجازات اسلامی اگر زوج سابقاً ازدواج کرده باشد ولی به استناد شناسنامه جدید که مشخصات همسر سابقش در آن منعکس نمی باشد خود را مجرد معرفی و ازدواج نماید، عمل وی مصداق فریب در ازدواج است.

مسئولیت کیفری فریب دهنده

چنانچه شخصی قبل از عقد نکاح متوسل به امور واهی و غیرواقعی شود، به طوری که طرف مقابل فریب بخورد و به شرطی که این قسم از اعمال متقلبانه منتهی به انعقاد عقد نکاح شود، مرتکب به حبس تعذیری از 6 ماه تا 2 سال محکوم می شود.بنابراین فریب در ازدواج جرمی مرکب و متشکل از سه جزء می باشد و از همه مهم تر جرمی مقید است و باید حتماً منجر به ازدواج شود تا برای شخص مرتکب مسئولیت کیفری به بار آورد.

نکته

مقصود از امور واهی تمامی مطالبی می باشد که شخص بوسیله آنها خود را معرفی نموده ولی در حقیقت فاقد اوصاف و ویژگی های مورد ادعا می باشد.

عنصر معنوی جرم فریب

عنصرمعنوی جرم فریب د‌ر ازد‌واج نیز شامل سوء نیت عام و سوءنیت خاص است؛ سوءنیت عام یعنی اینکه مرتکب خود‌ آگاه و عالم به واهی و غیر واقعی بود‌ن آنچه که وسیله فریب د‌اد‌ن طرف عقد‌ قرارد‌اد‌ه میباشد‌ و سوءنیت خاص با عنایت به مقید‌ بود‌ن این جرم، عبارت از خواستن و حصول نتیجه یعنی وقوع ازد‌واج است.

معاونت در جرم فریب در ازدواج

مسئولیت کیفری فوق الذکر ناظر بر زوجین می باشد؛ حال چنانچه شخص ثالثی به غیر از زوجین از قبیل والدین یا هر واسطة دیگری، عمل فریب و اغفال طرف مقابل را تسهیل نماید اعم از اینکه راهی برای فریب هر یک از زوجین به دیگری ارائه نماید یا اینکه طرف مقابل را با همدستی و تبانی زوج یا زوجه فریب بدهد،از لحاظ قانونی قابل تعقیب است چراکه معاون در جرم محسوب می شود.

نکته

جرم فریب در ازدواج از جمله جرایم غیرقابل گذشت می باشد و چنانچه فریب خورده رضایت بدهد و از تصمیم خود مبنی بر تعقیب و کیفر مرتکب صرف نظر نماید ( اصطلاحاٌ گذشت صورت بگیرد)، دادگاه رسیدگی کننده بر اساس آنچه قانون مجازات اسلامی مقرر نموده است،میتواند مجازات مرتکب را تخفیف دهد.

ضمانت اجرای حقوقی فریب در ازدواج

اگر شخصی توسط امور واهی در ازدواج فریب خورده باشد،علی رغم مسئولیت کیفری مذکور برای شخص مرتکب، شخص فریب خورده حق فسخ عقد نکاح را خواهد داشت.

تکلیف مهریه پس از تحقق جرم فریب در ازدواج

چنانچه زوجه مرتکب جرم فریب در ازدواج باشد، اگر ارتباط زناشویی بین زوجین صورت نگرفته باشد، تکلیف مرد در پرداخت مهریه ساقط می شود و اگر زوج تمام یا قسمتی ازمهریه را پرداخت کرده باشد، این دارایی برای زن کاملاً بلا جهت و دارای منشأ باطل می باشد و قابلیت استرداد دارد.همچنین اگر فریب دهنده والدین زوجه یا شخص ثالث دیگری باشد، مرد می تواند مهریه پرداختی زن را از عامل فریب مطالبه نماید.

در چه صورتی زوجه استحقاق دریافت تمام مهریه را دارد؟

اگر زوجه مرتکب جرم فریب در ازدواج شود و مرد پس از برقراری رابطة زناشویی از این امر مطلع شود،زوج می تواند با توسل به حق فسخ فوری و منحل نمودن عقد نکاح، هیچ مبلغی را به عنوان مهریه به زن نپردازد؛ اما چنانچه مرد از این حق استفاده ننماید، آنگاه زن مستحق دریافت تمام مهریه خواهد بود.

نکته

همچنین اگر فریب دهنده مرد باشد، زن میتواند حقوق قانونی خود از جمله مهریه را مطالبه نماید.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد

 

  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

مهریه

مهریه

مهریه ،امروزه تقریباً برای تمامی افراد مسلم است که به محض وقوع عقد نکاح زوجه نسبت به مطالبه آن اختیار تام خواهد داشت اعم از اینکه از شوهر خود تمکین بکند یا خیر؛همچنین مطالبه مشروط به طلاق گرفتن از زوج نمی باشد و طبیعتاً زوجه حق دارد حتی در زمان زندگی مشترک با همسر نیز مهریه خود را مطالبه نماید؛ اما تشخیص اینکه آیا اخذ مهریه در زمان زندگی مشترک به صلاح زوجین است یا خیر برعهده زوجه می باشد؛چراکه بسیاری معتقدند که در اینصورت به استحکام و دوام زندگی زناشویی خدشه وارد خواهد شد.

مهریه لزوماً نباید سکه باشد؛

آنچه در قانون مقرر شده است، مالیت داشتن است و نه اینکه لزوماً مهریه در قالب سکه تعیین شود.مهریه می تواند در سه قالب مال غیر منقول، وجه نقد وسکه تعریف شود.

تکلیف مهریه پس از فوت زوج

مهریه دین و بدهی شوهر به زن است و اگر زن فوت کند، ورثه ی وی حق مطالبة آن را از شوهر یا  همسر سابق دارند.اما چنانچه خانمی از همسرش جدا شده باشد و به صورت ماهیانه مهریه بگیرد،اگر شوهر وی فوت کند، در این مورد مرد یا اموالی دارد که زن مثل هر طلبکار دیگر یا از اموال وی طلب خود را وصول می کند یا اینکه مرد مالی ندارد و در نتیجه عملاً دست طلبکار یعنی همسر سابق وی، به جایی بند نخواهد بود.

نکته ای قابل توجه

در خصوص مطالبة مهریه باید گفت که ازدواج زن یا شوهر باعث قطع اقساط  از همسر سابق نمی شود.

ممنوع الخروج شدن مرد به دلیل پرداخت مهریه

زن می تواند مرد را به دلیل عدم پرداخت مهریه ممنوع الخروج کند؛ اگر پرداخت به صورت اقساط باشد، در اینصورت می توان مرد را تا پرداخت آخرین قسط ممنوع الخروج کرد.

مطالبة مهریه مادری که فوت شده

بعد از فوت مادر،کلیه حقوقی که مادر دارد را ورثه وی می توانند مطالبه کنند؛ از جمله وصول مهریه از جانب پدر یا سایر حقوقی مثل اجرت المثل را هم می توان مطالبه نمود. اما نکته اینجاست که خود پدر هم جزء ورثه محسوب می شود و اجرت المثل نیاز به اثبات دارد و اثبات چنین امری با فوت مادر کمی دشوار است.

افزایش یا کاهش مهریه

بعد از عقد امکان کاهش با اعمال حقوقی از قبیل صلح،هبه و ابراء امکان پذیر است. اما در خصوص افزایش مهریه،هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در سال 1388 اعلام کرد که افزایش صحیح نمی باشد و دادگاه های خانواده مکلف به رعایت وحدت رویه فوق می باشند.

مهریه عند الاستطاعه

یعنی زوجه برای دریافت مهر، باید مالی به غیر از مستثنیات دین را به دادگاه یا اجرای ثبت معرفی نماید.زوجین با توافق حتی بعد از عقد هم می توانند مهریه را از عند المطالبه به عند الاستطاعه و یا بالعکس تغییر دهند.

 عند المطالبه

به این معنی است که به محض امضای عقدنامه، زن اگر بخواهد می تواند با مراجعه به محاکم و دادگاه های خانواده یا مراجعه به اجرای ثبت بخواهد که کل مهر یا قسمتی از را بپردازد.

حق حبس در  عند الاستطاعه

با عندالاستطاعه بودن مهریه، درهنگام عقد نکاح زوجه پذیرفته است که زوج توان مالی پرداخت مهریه را در زمان انعقاد عقد ندارد و اگر زوجه بعد از آن اراده مطالبه را داشته باشد، ابتدا باید مال معرفی کند. لذا زوجه با قید استطاعه بودن مهریه و پذیرفتن آن، حق حبس خود را از بین برده است.

حق حبس درعندالمطالبه

در این نوع از مهریه اگر زن مهریه را مطالبه نماید و مرد از پرداخت سرباز زند یا توان پرداخت آن را نداشته باشد، زن می تواند حکم حبس مرد را از دادگاه بگیرد و از انجام وظایف زوجیت و تمکین خودداری کند.

در چه صورتی زوج به دلیل مهریه به زندان نمی رود؟

طبق قانون تا 110 سکه رو می توان حکم جلب گرفت ولی در صورتیکه اعسار زوج و عدم توانایی وی برای پرداخت بدهی ها یا همان ورشکستگی در امور تجارت اثبات شود، دیگر حکم جلب اعتبار نخواهد داشت و صورت قسطی از زوج گرفته می شود.

اموالی که برای اخذ مهریه قابلیت معرفی و توقیف دارند؛

زوجه برای گرفتن مهریه از زوج میتواند اموال منقول مثل ماشین،اموال غیرمنقول مثل ملک،وجه نقد و یا حقوق کارمندی زوج را برای توقیف به دادگاه یا اجرای ثبت معرفی نماید. در صورتی که زوج کارمند باشد، زوجه می تواند تا 4/1 یا 3/1 حقوق زوج (با توجه به فرزند داشتن یا نداشتن) را برای توقیف معرفی نماید.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • میثم شفیعی
  • ۰
  • ۰

جدیدترین رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور

جدیدترین رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور ،نگهداری مشروبات الکلی خارجی به عنوان مصداقی از کالای ممنوع ، جرم است و مجازات آن در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر شده است؛ لیکن چکیده رأی وحدت رویه فوق الذکر آن است که رسیدگی به جرم نگهداری  مشروبات الکلی خارجی در صلاحیت دادگاه کیفری دو و نه دادگاه انقلاب است.

مقصود از قاچاق کالا چیست؟

قاچاق عبارت است از انجام هرگونه معامله ای که از سوی دولت منع شده باشد.همچنین کالایی که به طور مخفی و بدون مجوز به مرزهای کشور وارد یا از آن خارج شود، به عنوان کالای قاچاق شناخته می شود.

به عبارت دقیق تر حمل، نقل و جابه جایی کالا از بخشی به بخش دیگر، چنانچه هر دو بخش در داخل کشور قرار داشته باشند قاچاق داخلی و چنانچه بخشی در داخل کشور و بخش دیگر در خارج مرز واقع شده باشد قاچاق خارجی معنا می گیرد.

ضمانت اجرای قاچاق کالا

وفق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392،برای افرادی که با انجام هرگونه فعل یا ترک فعلی موجب نقض قوانین مربوط به واردات وصادرات کالا و ارز می شوند، مجازاتی مقرر شده است که ضبط کالا،وجوه حاصل از کالا و ابزار و وسایلی که در ساخت کالا به کار رفته اند و پرداخت جریمه نقدی از مجازات قاچاق کالا به شمار می رود.

مجازات حبس

چنانچه ارزش کالای قاچاق از یکصد میلیون تا یک میلیارد ریال باشد،متخلف به بیش از شش ماه تا دو سال حبس و جزای نقدی مطابق با میزان مقرر در قانون محکوم می شود. همچنین مجازات حبس دو  تا پنج سال،برای قاچاقچی ای که مرتکب قاچاق کالای دارای بیش از 1 میلیارد ریال ارزش شده باشد،مقرر گردیده است.

چنانچه عین کالای قاچاق در دسترس نباشد،

متخلف موظف به پرداخت معادل پولی آن می باشد مگر اینکه نقشی در از دست رفتن کالا نداشته باشد.

محل نگهداری کالای قاچاق

محل نگهداری کالاهای قاچاق ممنوع که در مالکیت مرتکب باشد، توقیف و پلمب می‌شود و در صورتی که محکومٌ علیه ظرف دو ماه از تاریخ صدور حکم قطعی، جریمه نقدی را نپردازد، حسب مورد از محل فروش آن برداشت و مابقی به مالک مسترد می‏شود.

اما ممکن است محل نگهداری کالای قاچاق به شرح ذیل مصادره شود؛

-این محل متعلق به مرتکب باشد.

-یا اینکه مالک عامداً ملک خود را جهت نگهداری کالای قاچاق در اختیار دیگری قرار بدهد.

-همچنین ارزش کالای قاچاق بیش از یک میلیارد ریال باشد.

البته لازم به ذکر می باشد که مصادره ملک دارای شرایطی است که در قانون مربوطه مورد توجه قرار گرفته است.

مرجع صالح برای رسیدگی

پرونده های قاچاق کالا و ارز در صلاحیت تعذیرات حکومتی قرار دارند؛ سازمانی که مسئولیت رسیدگی به تخلفات اقتصادی و صنفی را دارد. همچنین اگر پرونده قاچاق دارای چندین متهم باشد و به اتهام یکی از آنها در مرجع قضایی رسیدگی شود، اتهامات سایر متهمان نیز در همان مرجع مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد.

اگر تعذیرات حکومتی صالح به رسیدگی نباشد؛

یعنی در صورتی که پس از ارجاع پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی و انجام تحقیقات محرز شود رسیدگی به جرم ارتکابی در صلاحیت مرجع قضائی است، شعبه مرجوعٌ‏‌الیه مکلف است بلافاصله قرار عدم صلاحیت خود را صادر نماید و پرونده را به مرجع قضائی ذیصلاح ارسال نماید.این قرار ظرف یک هفته قطعی می شود حتی اگر از سوی مقام مافوق سازمان تعذیرات حکومتی تأیید نشود.

ارتکاب قاچاق از سوی مأمورین و کارمندان دولت

مجازات هریک از مأمورین و کارمندان دولت که به نحو حرفه ای و سازمان یافته مرتکب قاچاق کالا و ارز بشوند،بر اساس مقررات انفصال از خدمت دولتی و حبس می باشد و مرجع صالح برای رسیدگی به تخلف اشخاص مذکور در این زمینه، دادگاه انقلاب و دادسرا می باشد.

نکته کلیدی

وفق رأی وحدت رویه  فوق الذکر به شماره 809، دادگاه کیفری دو به مثابه مرجع صالح  در رسیدگی به جرم نگهداری مشروبات الکلی خارجی که ذیل بحث و قانون قاچاق کالا می گنجد، شناخته می شود و دادگاه انقلاب در این زمینه صلاحیت رسیدگی نخواهد داشت.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • میثم شفیعی