وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

دستورالعمل ماده۱۴ قانون زمین شهری(شهرتهران)

دستورالعمل ماده۱۴ قانون زمین شهری(شهرتهران) ، سند اصلی مصوب طرح جامع شهر تهران1386ضوابط و مقررات مربوط به تبدیل و تغییر کاربری، افراز و تقسیم و تفکیک باغات و اراضی کشاورزی یا آیش واقع در محدوده شهر، موضوع ماده ( 14 ) قانون زمین شهری، به شرح زیر تعیین و جایگزین ضوابط و مقررات قبلی میگردد.

در اجرای این دستورالعمل، در صورت نیاز به تغییر یا تعیین کاربر ی موضوع حسب مورد در کمیسیون ماده ( 5) یا مراجع تصویب طرحها، مطرح و همراه با نحوه تعمین خدمات لازم مورد تصمیم گیری قرار خواهد گرفت. در اجرای این ضوابط لازم است قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب 1359 نیز رعایت گردد.

باغات

(الف): باغات داخل محدوده شهر

1- فضای سبز عمومی : باغاتی که شهرداری علاوه بر مصوبات طرحها میتواند تملک نموده و با حفظ و یا ارتقاء وضعیت درخت و سیستم آبیاری به صورت فضای سبز عمومی نگهداری کند ( اعم از اینکه در طرح مصوب دارای کاربری فضای سبز باشند یا نباشند ) با تصویب مراجع مربوطه به فضای سبز عمومی تبدیل شود.

2- باغ مسکونی : باغاتی که فاقد کاربری مصوب خدمات و فضای سبز عمومی ( به شرح بند یک) باشند، به دوصورت کلی به شرح ذیل قابل تبدیل به باغ - مسکونی با ضوابط تفکیک و ساختمان سازی ویژه هستند:

2-1- باغاتی که به صورت انبوه و در کنار هم قرار گرفته و پهنه ها یا بافتهای ارزشمند سبز را تشکیل میدهند، به شرح زیر:

2-1-1- حداقل تفکیک، افراز و تقسیم 2000 مترمربع، با تراکم ساختمانی 20 درصد و حداکثر سطح اشغال 10 درصد و حداکثر در دو طبقه روی پیلوت یا زیرزمین.

2-1-2- در صورتی که مالک مایل به استفاده از تراکم بیشتر باشد، در مقابل افزایش مساحت قطعات تفکیکی اجازه احداث ساختمان با تراکم و طبقات بیشتر به شرح زیر داده میشود:

2-1-2-1- در قطعات بیش از 2000 تا 5000 مترمربع، اجازه استفاده از تراکم ساختمانی 5/22 درصد با حداکثر سطح اشغال 5/7 درصد در سه طبقه روی پیلوت یا زیرزمین.

2-1-2-2- در قطعات بیش از 5000 مترمربع، اجازه استفاده از تراکم ساختمانی 30 درصد با حداکثر سطح اشغال5/7 درصد و حداکثر در چهار طبقه روی پیلوت یا زیرزمین

تبصره ها

تبصره ( 1) : باغات تفکیک شده قبلی که کمتر از 2000 مترمربع مساحت داشته باشند، نیز مشمول ضابطه بند 1-1-2 هستند

تبصره ( 2): در قطعاتی که مساحت آنها کمتر از 2000 مترمربع باشد، حداکثر تا 200 مترمربع سطح اشغال و حداقل 200 مترمربع بنا مجاز است.

تبصره ( 3): در صورت احداث ساختمان مسکونی در یک طبقه، محل استقرار آن باید از هر ضلع زمین حداقل 4 متر فاصله داشته باشد. این فاصله در مورد ساختمانهای 2 طبقه 8 متر، 3 طبقه 12 متر و 4 طبقه 16 متر میباشد. احداث ساختمان با بیش از 4 طبقه در مناطق باغ مسکونی مجاز نیست و نقشه استقرار بنا در زمین باید با رعایت کمترین میزان قطع درخت، به تأیید شهرداری برسد.

تبصره ( 4): در آن دسته از کاربریهای خدماتی مانند هتل، واحدهای تفریح ی و ورزشی و فرهنگی، استفاده از حداکثر 10 درصد سطح اشغال و 40 درصد تراکم، بلامانع است.

تبصره ( 5): با استفاده از مزایای تفکیک مربوط به قطعات بزرگتر موضوع بندهای 1-2-1-2 و 2-2-1-2 ، هرگونه تفکیک بعدی ممنوع است و مراتب بایستی در سند مالکیت و صورتمجلس تفکیک قید شود.

قطعات

2-2- پلاکها یا قطعاتی که به صورت پراکنده در داخل پهنه ها یا کاربریهای مختلف شهر قرار دارند و به موجب مقررات و توسط مراجع ذیربط باغ تشخیص داده شدند، به شرح زیر:

2-2-1- این باغات نیز از نظر ضوابط و نصاب تفکیک، مشمول باغات موضوع ردیف 1-2 فوق و تبصره (5) آن خواهند بود.

2-2-2- نحوه ساخت و ساز در این باغات با رعایت کاربریهای مصوب طرحهای ملاک عمل، از نظر حداکثرسطح اشغال ( که در هر صورت از 30 درصد تجاوز نخواهد کرد )، تراکم ساختمانی مجاز و با رعایت حفظ حداکثر فضای سبز و حداقل قطع درختان، معادل ضوابط مصوب مربوط به زیرپهنه ی و منطقه بندی یا کاربری پلاکهای همجوار با اعمال یک طبقه تشویقی اضافه خواهد بود.

سایرکاربری ها

3- سایر کاربریها: مالکین باغاتی که مایل باشند از طریق توافق با شهرداری، درصدی از سطح باغات خود را به عنوان فضای سبز عمومی به صورت رایگان به شهرداری واگذار نمایند با شرایط زیر و تصویب شورای اسلامی شهر و کمیسیون ماده ( 5)، میتوانند از انواع کاربری های متناسب با ضوابط و کاربری پهنه مربوطه استفاده کنند:

3-1- در پهنه های موضوع بند 1-2 ودر چارچوب طرح های موضعی خاص ؛ درصد واگذاری کمتر از 75 در صد و متراژ واگذاری از 3500 مترمربع نباشد

3-2- در تک باغها (موضوع بند 2-2)، درصد واگذاری کمتر از 70 درصد و متراژ واگذاری کمتر از 3000 مترمربع نباشد.

اراضی کشاورزی

ب ) : اراضی کشاورزی یا آیش داخل محدوده شهر

1ـ تبدیل اراضی کشاورزی که فاقد کاربری مصوب خدمات و فضای سبز عمومی باشند به باغ با استفاده از مقررات منطقه باغ ـ مسکونی موضوع بند 2 قسمت الف این دستورالعمل بلامانع است. در این صورت لازم است که نقشه درختکاری باغ نیز همراه با نقشه‌های تفکیکی و ساختمانی به تصویب شهرداری مربوطه برسد.

2ـ تبدیل و تغییر کاربری اراضی کشاورزی یا آیش داخل محدوده شهر ؛ در صورت توافق با شهرداری و رعایت ضوابط پهنه مربوطه مشروط به اینکه سهم شهرداری حداقل 70 در صد بوده و به فضای سبز عمومی تبدیل شود ، بلا مانع است.

3ـ تا زمانی که مالکین قصد تفکیک و ساختمان‌سازی ندارند می‌توانند از ضوابط تفکیک به شرح زیر استفاده نمایند:

ـ حداقل اراضی زراعتی غیرشالیزار 10 هکتار

ـ حداقل اراضی زراعتی دیم 20 هکتار

ارتباط با ما

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (در کرج) و رضا شریفی اردانی (در تهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • ۹۹/۰۵/۰۷
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی