وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

درمعاملات چک بگیریم یا سفته ؟

درمعاملات چک بگیریم یا سفته ؟ نسبت به ثمن معامله درمعاملات قراردادی فرد نسبت به ثمن معامله که بصورت نقدپرداخت نمی شود بهتر است چک بگیریم یا سفته؟

‏ در معاملات و قراردادهایی که منعقد می‌کنیم در خصوص ثمن معامله که در آینده پرداخت می‌شود و به صورت نقدی پرداخت نمی شود آیا بهتر است از فروشنده سفته بگیریم یا چک تا در صورتی که فروشنده اگر زمانی فصل پرداخت مبلغ سفته یا چک دریافتی را نپردازد کدام یک راحت وصول می‌شود و مزایای بیشتری دارد.

چک

طبق ماده ۳۱۰ قانون تجارت چک نوشته ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را که نزد محال علیه دارد کلاً یا بعضاً به دیگری واگذار می نماید.

تفاوت چک وسغته جهت وصول

الف ) چک برخلاف سفته جنبه کیفری دارد یعنی اگر چک صادر شود و در زمان سررسید پاس نگردد دارنده آن می تواند با برگشت زدن چک که وصف چک بلامحل را اخذ نموده و علیه صادرکننده دعوی کیفری مطرح کند .

طرح دعوی کیفری در خصوص چک چند مورد دارد که در موارد زیر چک و فاقد وصف کیفری است .

موارد چک کیفری

1.چک سفید امضا بوده

۲ .در متن چک وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی بوده می باشد.

3.چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی باشد.

۴ .در صورتی که ثابت شد چک بدون تاریخ ساده یا تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد .

واخواست چک بدون پرداخت وجه

ب )چک برخلاف سفته بدون نیاز به پرداخت مبلغی جهت برگشت زدن آن در خواست در می‌توان به بانک مربوطه مراجعه و در صورت عدم موجودی در حساب صادر کننده چک را واخواست نمود و نیاز به پرداخت مبلغی نیست ولی سفته برای واخواست نیاز پرداخت مبلغ دو و نیم درصد مبلغ سخت است در دادگاه باید مبلغ را پرداخت و سفته را دادخواست نمود با خواست بود واخواست نمود .

خسارت تاخیر تادیه

ج)چک از تاریخ برگشت خوردن واخواست خسارت تاخیر تادیه تعلق می گیرد و تا زمانی که علیه صادرکننده چک در دادگاه اقامه دعوا نکرده باشیم بازخواست تاخیر تادیه تعلق می‌گیرد ولی سفته برای اینکه خسارت تاخیر تادیه تعلق می گیرد حتما می بایست در دادگاه اقامه دعوی کند که از تاریخ تقویم دادخواست خسارت تاخیر تادیه تعلق میگیرد

صدور تامین خواسته بدون خسارت احتمالی

د )خصوص چک نیاز به پرداخت خسارت احتمالی جهت اخذ تامین خواسته نمی باشد ولی در سفر اگر آن را با خواستن کنیم و مبلغ دومین درست واریز نمایید یعنی بدون واخواست طبق طرح دعوا حتما می بایست خسارت احتمالی جهت گرفتن تامین خواسته همراه با وجه سفته پرداخت نمایید که حدود ۱۰ الی ۱۰ درصد برج سفته را باید به صورت موقت به حساب دادگستری واریز نمایید.

با توجه به مطالب بهتر است که در معاملات و قرارداد وسایل مواردی که برای گرفتن دین خود چک سفته باید بگویم با توجه به مزایای که برای وصول چک هست صددرصد بهتر از حد از بین سفت و کوچک را انتخاب نمایید و از خود بخواهیم به جای صفحه حتماً باید بین خود چک بدهد.

ارتباط باما

وکلای پایه یک خبره و با تجربه با پیشینه‌ای درخشان در ارائه مشاوره‌های موثر حقوقی و انجام موفقیت آمیز پرونده‌های متعدد…درخدمت شما عزیزان هستند.

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (در کرج) و رضا شریفی اردانی (در تهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • ۹۹/۰۵/۲۸
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی