وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

تعلیق وتعویق مجازات

تعلیق وتعویق مجازات تفاوت ها و شباهت هایی دارند که به تر تیب از تعریف تعلیق شروع میکنیم :تعلیق عبارت از این است که برای تمام یا قسمتی از مجازات در مورد محکوم علیه با شرایط خاصی معلق شود.بر این اساس دادگاه صادر کننده حکم مجازات مذکور در دادنامه باتوجه به شرایطی و برای مدتی معین و به منظور اصلاح و تربیت مجرم به تاخیر می اندازد.در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392قانونگذار مواد 46تا54را به تعویق اجرای مجازات اختصاص داده است.

بر اساس ماده 46 این قانون: (در جرایم تعزیری درجه سه تا هشت دادگاه می تواند در صورت وجود شرایط مقرر برای تعویق صدور حکم اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را از یک تا پنج سال معلق نماید.دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری نیز پس از اجرای یک سوم مجازات می تواند شرایط قانونی از طریق دادستان یا قاضی اجرای احکام تقاضای تعلیق نماید.)

موسسه حقوقی وکیل الرعایا با تجربه فراوان در زمینه حقوقی و کیفری در طی سال ها آماده مشاوره و خدمات رسانی به شما عزیزان می باشد.پست های سایت به قصد آشنایی حدودی شما عزیزان با مسائل قانونی می باشد که در مواردی پیچیده تر با ورود وکیل به پرونده می توانید از نتیجه بهتر در زمانی مناسبتر بهره مند شوید.

تعویق مجازات چیست؟

صدور حکم تعویق در لغت به معنای عقب انداختن کار و در اصطلاح حقوقی به معنای عقب انداختن صدور حکم است.بر اساس نهاد ارفاقی تعویق صدور حکم علی رغم شرایط و اوضاع و احوالی خاص و با وجود عناصر مجرمانه صدور حکم به تعویق می افتد. مطابق ماده 40قانون مجازات اسلامی و سوابق و اوضاع و احوالی که موجب ارتکاب جرم شده است در صورت وجود شرایط  زیر صدورحکم را به مدت شش ماه تا دو سال به تعویق اندازد:

الف)وجود جهات تخفیف

ب)پیش بینی اصلاح مرتکب

پ)جبران ضرر و زیان یا برقراری ترتیبات جبران

ت)فقدان سابقه کیفری موثر

شباهت های تعلیق و تعویق اجرای مجازات

1)تعلیق و تعویق مجازات هردو در جرایم تعزیری امکان پذیرند.

2)تعلیق مجازات در جرایم تعزیری درجات 3 تا 8 ولی تعویق مجازات ها تنها در جرایم تعزیری درجات 6 تا 8 امکان پذیر است و دایره شمول کمتری دارد.

3)شرایط صدور این دو نهاد یکسان است که عبارتند از:الف)وجود کیفیات مخففه ب)فقدان سابقه کیفری پ)پیش بینی اصلاح و بازپروری مجرم ت)جبران ضررو زیان وارده به بزه دیده یا برقراری ترتیبات جبران

تفاوت های تعویق و تعلیق اجرای مجازات

1)تعویق از آنجایی که قبل از صدور حکم کیفری انجام پذیرد نسبت به کل مجازات اعمال می شود ولی تعلیق از انجایی که پس از صدور حکم کیفری انجام می پذیرد می تواند یا جزیی باشد یا نسبت به تمام مجازات اعمال شود.

2)مدت تعویق مجازات در بازه زمانی6تا2 سال و بازه زمانی تعلیق 1 تا 5 سال است.

3)زمان صدور قرار تعویق مجازات قبل از صدور حکم کیفری است ولی قرار تعلیق می تواند در حین صدور حکم قطعی و هم پس از صدور حکم قطعی باشد.

4)در تعویق در صورتی که متهم هنگام صدور قرار تعویق در بازداشت باشد متهم با دستور دادگاه ازاد می شود و دادگاه می تواند تامین مناسب اخذ نماید ولی در تعلیق در صورتی که متهم در هنگام صدور قرار تعلیق در بازداشت باشد فورا و بدون نیاز به دستور دادگاه ازاد می شود و اخذ تامین امکان پذیر نیست.

تعویق صدور حکم در مورد نوجوانان و بزرگسالان

تعویق صدور حکم در مورد نوجوانان در تمام جرایم تعزیری امکان پذیر است ولی در مورد بزرگسالان در جرایم تعزیری درجه 6 تا 8 امکان پذیر است. طبق ماده 40 قانون مجازات اسلامی

تعلیق صدور حکم در مورد نوجوانان و بزرگسالان

تعلیق صدور حکم در مورد نوجوانان در تمام جرایم تعزیری امکان پذیر است ولی در مورد بزرگسالان در جرایم تعزیری درجه 3 تا 8 امکام پذیر است. طبق ماده 46 قانون مجازات اسلامی

ارتباط باما

وکلای پایه یک خبره و با تجربه با پیشینه‌ای درخشان در ارائه مشاوره‌های موثر حقوقی و انجام موفقیت آمیز پرونده‌های متعدد…درخدمت شما عزیزان هستند.

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (درکرج) و رضاشریفی اردانی (درتهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • ۹۹/۰۶/۲۲
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی