وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

رسیدگی به اثبات ادله جرم

رسیدگی به اثبات ادله جرم ،ازموضوعات مهمیست که دراین پست به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

ادله اثبات جرم عبارت است از: اقرار،شهادت،قسامه،سوگند در موارد قانونی و علم قاضی است.در این قسمت می خواهیم در مورد سوگند یکی از مهمترین ادله اثبات دعوی در حقوق صحبت کنیم.

سوگند:قسم،حلف و یمین معادل فارسی آنها سوگند می باشد در کنار شهادت و اقرار یکی از مهمترین ادله اثبات دعوی است.

قسم سوگند یا قسم اخباری تشریفاتی است که به موجب آن شخصی خداوند متعال یا سایر مقدسات را بر راستی گفته خود یا پا بر جا ماندن بر عهد خود گواه می گیرد .

در حالی که علی القاعده نباید صرف گفتار اشخاص به نفع آنها دلیل محسوب شده و مورد استناد قرار گیرد .

اما بها دادن به گفتاری که در کنارش سوگند یا قسم یاد می شود به دلیل جنبه دینی و مذهبی آن سوگند یعنی ترس از خداوند امکان پذیر بوده و به همین دلیل سوگند یا قسم بر اساس قانون یکی از مهمترین ادله اثبات دعوا در امور حقوقی و کیفری محسوب می شود.

انواع سوگند

انواع سوگند حقوقی:سوگند عهدی و سوگند قضایی

سوگند عهدی چیست؟

سوگند عهدی نوعی سوگند است که به موجب آن شخص عهد می نماید که ماموریت یا اقدامی را با شرایط مشخصی انجام دهد مانند سوگند ریاست جمهوری

سوگند قضایی یا اثباتی چیست؟

سوگند قضایی نوعی سوگند است که در چارچوب قانون  ادعا را اثبات می کند و از مهمترین ادله اثبات دعواست چون باید نزد قاضی یا دادرس بیان شود.

انواع سوگند قضایی:همانگونه که اشاره شد سوگند به عنوان یکی از مهمترین ادله اثبات دعوا نقش ویژه ای در اثبات دعاوی مختلفی خواهد داشت و به اعتبار نقش و کاربرد وسیع سوگند می توان آنرا به به انواع مختلفی تقسیم نمود.

سوگند بتی یا قاطع دعوا:گاهی ادای سوگند در دادگاه در شرایطی انجام می شود که مدعی هیچگونه دلیلی برای اثبات ادعای خود ندارد که به این در حقوق سوگند بتی یا قاطع دعوا گفته می شود.

سوگند تکمیلی:سوگند تکمیلی برای تکمیل بینه ناقصی که مدعی ارایه نموده لازم و ضروری خواهد بود.

از شرایط اتیان سوگند تکمیلی در دادگاه آن است که مدعی برای اثبات ادعای خود در دادگاه بینه مورد قبول ارایه نکرده باشد تا دادگاه به استناد به آن حکم مقتضی را صادر کند.

به همین دلیل می تواند با ادای سوگند تکمیلی در دادگاه ادعای خود را ثابت نماید.

سوگند استظهاری:سوگند استظهاری درد عاوی علیه متوفی یاد می شود که مدعی باید برای اثبات حق خود قسم استظهاری یاد کند.

در دعاوی برمیت پس از اقامه بینه سوگند خواهان نیز لازم است و در صورت امتناع از سوگند حق وی ساقط می شود لذادر صورتی که مدعی وجود حقی را علیه متوفی ادعا نماید علاوه بر اینکه باید ادعای خود را با استفاده از ادله اثبات دعواثابت کند ادای یک قسم استظهاری نیز لازم و ضروری است.

نکاتی در پیرامون سوگند به خدای متعال

سوگندهایى که از روى بى توجّهى و یا در حال عصبانیّت و بدون فکر و اراده و یا پر حرفى و عجله و سبق ‏لسان از انسان سرمى ‏زند، ارزش حقوقى ندارد. مسئولیّت، تنها در برابر سوگندهایى است که با توجّه و در حال عادّى، به نام مقدّس خداوند براى انجام کار مفید یاد شود. این قبیل سوگندها شرعاً واجب ‏الاجرا مى ‏باشد و شکستن آن حرام است و کفّاره آن عبارت است از: اطعام ده فقیر، یا اعطاى لباس به آنها، و یا آزاد کردن یک برده و در صورت عدم امکان هیچ یک از اینها، سه روز روزه گرفتن.

شرایط قسم خوردن

1)کسی که قسم می‌خورد باید بالغ و عاقل باشد (و اگر می‌خواهد راجع به مال خودش قسم بخورد باید در حال بلوغ سفیه نباشد و حاکم شرع او را از تصرّف در اموالش منع نکرده باشد) .

از روی قصد و اختیار قسم بخورد پس قسم خوردن بچه و دیوانه و مست و کسی که مجبورش کرده‌اند، درست نیست و همچنین است اگر در حال عصبانی بودن بی قصد قسم بخورد.

2)کاری را که قسم می‌خورد انجام دهد، باید حرام و مکروه نباشد و کاری را که قسم می‌خورد ترک کند، باید واجب و مستحبّ نباشد . اگر قسم بخورد که کار مباحی را بجا آورد، باید ترک آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد و نیز اگر قسم بخورد که کار مباحی را ترک کند باید انجام آن در  نظر مردم بهتر از ترکش نباشد.

3)به یکی از اسامی خداوند عالم قسم بخورد که به غیر ذات مقدس او گفته نمی‌شود مانند «خدا» و «الله» و نیز اگر به اسمی قسم بخورد که به غیر خدا هم می‌گویند ولی به قدری به خدا گفته می‌شود که هر وقت کسی آن اسم را بگوید، ذات مقدّس حق در نظر می‌آید، مثل آن که به خالق و رازق قسم بخورد صحیح است. بلکه اگر به لفظی قسم بخورد که بدون قرینه، خدا به نظر نمی‌آید ولی او قصد خدا را کند بنابر احتیاط باید به آن قسم عمل نماید.

ارتباط باما

وکلای پایه یک خبره و با تجربه با پیشینه‌ای درخشان در ارائه مشاوره‌های موثر حقوقی و انجام موفقیت آمیز پرونده‌های متعدد…درخدمت شما عزیزان هستند.

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (درکرج) و رضاشریفی اردانی (درتهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • ۹۹/۰۶/۲۴
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی