وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

حق ارتفاق چیست؟

حق ارتفاق چیست؟

حق ارتفاق چیست؟ حق ارتفاق حقی است که صاحب ملکی به اعتبار حقی که در ملک دیگری دارد میتواند از آن ملک استفاده کند. که شامل حق عبور، حق مجری، حق شرب، حق شبکه و حق ناودان و ... میشود.حق ارتفاق در واقع چهره‌ای از حق انتفاع است با این تفاوت که حق ارتفاق اختصاص به زمین دارد. بدین معنا که حق ارتفاق معمولا در دو ملک مجاور و متصل وجود دارد.

همچنین برخلاف حق انتفاع این حق بهصورت دائمی ایجاد میشود و تا زمانی که دارندهی حق ارتفاق مالک زمین مجاور باشد، حق ارتفاق باقی است.

حق ارتفاق چیست؟ چگونه ایجاد میشود؟

1)از طریق قانون و حقی که قانون گذار برای افراد به رسمیت میشناسد، که به آن ارتفاق قانونی میگویند.
2)از طریق قرارداد میان مالک زمین با دارنده ی حق ارتفاق، که بدان ارتفاق قراردادی گویند.
3)به واسطه ی وضع طبیعی املاک که به آن ارتفاق طبیعی گویند. مثلا زمینی که  حکم وضع طبیعی خود، مجرای فاضلاب و آب باران زمین بالاتر است.
حق ارتفاق همچنین ممکن است در اثر اذن مالک داده شود و در اینصورت مالک هر وقت که بخواهد میتواند اذن خود را پس بگیرد و اجازه عبور و ارتفاق به دیگری ندهد.

حق ارتفاق مثبت و منفی

حق ارتفاق ممکن است بهصورت مثبت یا منفی ایجاد شود. در حق ارتفاق مثبت صاحب آن اجازهی استفاده از ملک دیگری را خواهد داشت. به‌عنوان نمونه: حق داشتن در و شبکه، حق مجری، حق شرب، حق ناودان یا حق عبور از ملک دیگری.در حق ارتفاق منفی، مالک از یکسری تصرفات ممنوع میشود و دارندهی حق ارتفاق از این محدودیتهای مالک بهره میبرد. مثلا حق حریم املاک و قناتها که مالک زمین را از تصرفاتی که مضر به حال صاحب حریم باشد منع میکند.

حق ارتفاق چیست؟حق انتفاع چیست؟

حق انتفاع عبارت از حقی است که بموجب آن شخص می تواند از مالی که عین آن ملک دیگری است یا مالک خاصی ندارد استفاده کند.انواع حق انتفاع:
اگر حق انتفاع جهت سکونت در مسکنی باشد آنرا «سکنی» گویند و اگر این حق برای مدت عمر مالک یا منتفع یا شخص ثالث قرار داده شد آنرا «عمری» و اگر برای مدت معینی برقرار شود آنرا «رقبی» و اگر برای این حق مدتی تعیین نشده باشد آنرا «مطلق» دانسته و مالک در هر زمانی حق رجوع دارد و در صورت عدم رجوع مالک، این حق تا زمان فوت مالک استمرار خواهد داشت.

تفاوت حق انتفاع و اجاره در چیست؟

در حق انتفاع مالکیتی برای منتفع ایجاد نمی گردد، حال آنکه مستأجر مالک منافع عین مستأجره می شود و دیگر آنکه در عقد اجاره «مدت» می بایست تعیین گردد والا عقد اجاره باطل است، حال آنکه در حق انتفاع تعیین «مدت» ضرورت نداشته و خللی به ارکان آن وارد نمی کند.
در چه مواردی منتفع ضامن تضررات مالک است؟
1) در صورتی که منتفع از مال مورد انتفاع سوء استفاده کند. 2) در صورتی که شرایط مقرره از طرف مالک را رعایت ننماید و این عدم رعایت موجب خساراتی بر موضوع حق انتفاع باشد.
حق انتفاع در چه مواردی زایل می شود؟
1)در صورت انقضاء مدت
2)در صورت تلف شدن مالی که موضوع انتفاع است.

تفاوت حق انتفاع و حق ارتفاق

1)حق ارتفاق قائم به املاک و حق انتفاع قائم به اشخاص است.

2)حق ارتفاق نسبت به مال غیر منقول (زمین یا خانه) و حق انتفاع نسبت به مال منقول و غیر منقول قابل برقراری است.

3)حق ارتفاق اغلب دائمی ولی حق انتفاع معمولا و موقت و در برخی موارد دائمی است.

انتقال حق ارتفاقی(1)

انتقال ارادی:
حق ارتفاق ممکن است به مناسبت وضع ملک به نحو ارادی برای دیگری تحقق یابد؛ اعم از این ‌که با توافق یا تراضی طرفین باشد (ارتفاق قراردادی) یا به اذن و اراده مالک (ارتفاق ایقاعی) محقق شود. حال فرض کنیم حق ارتفاقی به نحو قانونی یا قراردادی یا طبیعی ایجاد شده و اکنون صاحب حق قصد انتقال آن را به دیگری دارد. به عنوان مثال، بایع و مشتری ضمن انعقاد عقد بیع برای انتقال یک دستگاه خودرو، توافق می‌کنند (به صورت شرط ضمن عقد) مشتری حق عبور خود را که در ملک مجاور دارد، به بایع منتقل نموده و بخشی از ثمن به عنوان عوض آن قرار بگیرد.

ارتفاق تبعی:
یکی از اوصاف حق ارتفاق تبعی بودن آن است؛ به این مفهوم که حق ارتفاق جدا و بدون حق مالکیت قابل تصور نیست. زمانی می‌توان گفت یک شخص صاحب حق ارتفاق نسبت به ملک دیگری است که به طریقی مالک ملک باشد؛ البته در مواردی، صاحب حق ارتفاق ممکن است از هیچ‌گونه حق مالکیتی هم برخوردار نباشد.با توجه به تبعی بودن حق ارتفاق، قاعده این است که چنین حقی به نحو ارادی و مستقل انتقال‌پذیر نباشد.

انتقال حق ارتفاقی(2)

ارتفاق قانونی:
در ارتفاق قانونی ممکن است دولت صاحب حق باشد. در این صورت انتقال حق ارتفاق ناشی از اعمال حاکمیت دولت به افراد دیگر قابل تصور نیست. در مواردی هم که به حکم قانون حق ارتفاقی برای افراد به مناسبت مالکیت آنها بر املاک غیر یا اموال عمومی‌شناخته شده است.

ارتفاق طبیعی:
در ارتفاق طبیعی نیز تصور انتقال حق ارتفاق بدون انتقال مالکیت منتفی است. به عنوان مثال، مالکان زمین سفلی باید تحمل آب‌های طبیعی اراضی علیا را که به نحو طبیعی جریان مستمر داشته، بنمایند و در صورتی این حق منتقل می‌شود که مالک زمین علیا به عنوان صاحب حق ارتفاق، ملک خود را به دیگری منتقل کند.

ارتفاق قراردادی:
در ارتفاق قراردادی که طرفین در تحقق حق ارتفاق تراضی نموده‌اند، هنگامی‌می‌توان حق ارتفاق را به دیگری و به نحو ارادی منتقل کرد که صاحب حق، ملک خود را نیز به دیگری انتقال دهد تا این حق نیز به تبع ملک به وی منتقل شود.

ارتفاق ایقاعی:
در ارتفاق ایقاعی که با اذن و اراده مالک به صورت حق انتفاع از ملک غیر ایجاد می‌شود، تصور انتقال ارادی این حق به دیگری حتی با انتقال ملک به دیگری نیز منتفی است؛ زیرا این اذن مفید اباحه انتفاع برای صاحب حق بوده و تنها به نفع کسی ایجاد می‌شود که مالک اراده کرده است.

ارتباط باما

وکلای پایه یک خبره و با تجربه با پیشینه‌ای درخشان در ارائه مشاوره‌های موثر حقوقی و انجام موفقیت آمیز پرونده‌های متعدد…درخدمت شما عزیزان هستند.

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (درکرج) و رضاشریفی اردانی (درتهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • ۹۹/۰۶/۲۵
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی