وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

وکیل دارایی هاواموال

وکیل دارایی هاواموال ،تأمین خواسته یا توقیف اموال بدان معنی است . خواهان قبل یا همزمان با طرح دعوی از دادگاه درخواست توقیف اموال خوانده را می کند، این موضوع از آن جهت است که ممکن است فرد در حین دادرسی یا در طول طرح دعوی اقدام به فروش یا انتقال اموال کند.

تیم حقوقی وکیل الرعایا با مجموعه ای که شامل وکلای مجرب و پایه یک دادگستری هستند، آمادگی پذیرش دعاوی مربوط به توقیف اموال را دارد و در این راستا می توانید از وکیل توقیف اموال کمک بگیرید.

مفهوم مال

مال آن چیزی است که قابلیت دادوستد داشته باشد،دارای ارزش اقتصادی باشد .قابل تقویم به پول باشد و  قابل تصرف حقوقی و فیزیکی باشد.اما سه معیار برای مالیت درنظر گرفته شده است.شامل معیار شخصی،نوعی و معیار نوعی نسبی یا مختلط.این سه معیار تعریف شده است .از جهت آنکه خواست های معقول و مشروع اشخاص وارد حوزه حقوقی شود و درخواست های نامعقول از آن خارج شود.

گویی معیار سوم تا حدودی جاافتاده تر دانسته میشود؛چرا که سعی دارد با از بین بردن نقص های دو معیار گذشته داوری کند؛معیار نوعی نسبی قصد قضاوت خنثی ندارد؛بلکه در آن عرف خود را جای شخص مستولی بر مال میگذارد و ارزش اقتصادی مال از سوی عقلاو خردمندان سنجیده میشود و اجازه قضاوت نظام گسیخته به افراد داده نمیشود.

مفهوم ملک

زمانیکه مال وارد دارایی اشخاص بشود،رابطه ای میان شخص مستولی بر مال و مال ایجاد میشود که نیاز به تایید قانون دارد و در عالی ترین درجه به آن حق مالکیت گفته میشود.

دارایی

شخص و شخصیت از جمله مفاهیم بنیادین و غیرمالی هستند؛از مهمترین آثار مالی که بر شخصیت حقوقی بار میشود،ظرف دارایی است؛لذا دارایی اثرمالی لایملک شخصیت است.طبق نظر اساتید دارایی لازمه شخصیت است.دارایی همچون شخصیت امری واحد و غیرقابل تجزیه میباشد؛این مفهوم زمانی معنا پیدا میکند که دارایی منفی بر دارایی مثبت غلبه پیدا میکند؛یعنی غلبه دیون بر حقوق؛این وضعیت را افلاس مینامند و شخص دچار افلاس را مفلس میگویند.در این وضعیت اگر شخص عادی باشد دچار اعسار شده است و اگر تاجر باشد دچار ورشکستگی میباشد.احکام تعیین شده برای معسر و ورشکسته از سوی قانونگذار بسیار متفاوت میباشد.

اهمیت شناسایی مفهوم مال

مال را میشناسیم تا رابطه میان شخص و مال را تحت عنوان حق مالی بررسی کنیم؛به قولی قصد داریم مفهوم حق غیرمالی را از حق مالی تمییز بدهیم.

1)قابلیت یا عدم قابلیت انتقال قهری یا قراردادی:حق مالکیت به عنوان بارزترین مصداق حق مالی، هم قابل انتقال قهری است و هم قراردادی.

اما مثلا حق ابوت از جمله حقوق غیرمالی میباشد که این قابلیت را ندارد.

2)تشخیص قابلیت یا عدم قابلیت اسقاط:مهمترین تفاوت میان حقوق مالی و غیرمالی همین مورد میباشد که درخصوص حق مالی صادق است اما قابلیت اجرا برای حق غیرمالی ندارد.

3)قابلیت یا عدم قابلیت تعهد به سلب:حق مالی قابل سلب میباشد اما حقوق غیر مالی قابل تعهد به سلب نیستند.

4)دعاوی مالی و غیرمالی: به لحاظ آنکه حق ما مالی باشد یا غیرمالی،در دادگاه دعوایی که طرح میکنیم یا دعوایی که علیه ما طرح میشود آثار متفاوتی خواهد داشت؛قانونگذار در آیین دادرسی مدنی برای هریک از دعاوی مالی و غیرمالی احکام مجزایی وضع کرده است.

5)قابلیت یا عدم قابلیت توقیف:آنچه که قابل توقیف است فقط حقوق مالی میباشد؛حقوق غیرمالی قابل توقیف نیستند زیرا از رهگذر حقوقی شخصی که درخواست توقیف را کرده قصد رسیدن به پول را دارد.

نقش مفاهیم حقوق مدنی  در تبیین جرایم علیه اموال

پرسش:آیا در زمینه حقوق جزا و تبین جرایم بایستی از مفاهیم حقوق مدنی تبعیت کرد یا تعاریف جدیدی به طور اختصاصی مشخص کرد؟

در این راستا حقوقدانان سه نظریه را مطرح کرده اند:

1)نظریه تبعیت مطلق است؛یعنی حقوقدان حقوق کیفری مکلف است عینا تعاریف حقوق مدنی را در حقوق کیفری به کار بگیرد.مثال:اگر  بر اساس تعریف حقوق مدنی مال اعم است از عین و منفعت،لذا در حوزه حقوق کیفری و مثلا در حوزه سرقت،مال اعم است از عین و منفعت؛بنابراین سرقت ممکنه نسبت به عین مال رخ بدهد یا نسبت به منفعت مال.

2)نظریه عدم تبعیت مطلق:دسته ای دیگر معتقدند که حقوقدانان حقوق کیفری هیچ تکلیفی نسبت به تبعیت مطلق از تعاریف و مفاهیم حقوق مدنی ندارند و میتوانند به اقتضای حقوق کیفری،مفاهیم حقوق مدنی ار جمله مال را تفسیر کنند.

3)نظریه ای بینابین:بر این اساس که حقوقدان حقوق کیفری میتواند تعاریف حقوق مدنی را بپذیرد و هرجا که لازم است آن را تغییر بدهد؛نه اینکه به طور مطلق تبعیت کند و اجازه دخل و تصرف نداشته باشد.برای مثال در حقوق کیفری تنها مفهوم مال نسبت به عین پذیرفته میشود؛بنابراین سرقت در رابطه با منفعت قابل تحقق نیست.

نتیجه:تعاریف حقوق مدنی تا جایی که قابلیت جریان دارد در حقوق کیفری پذیرفته میشود و درصورت عدم سازگاری در آن دخل و تصرف خواهد شد.

انواع مال

هدف از تقسیم مال،رسیدن به یک نتیجه و بارکردن آثاری برآن میباشد.انواع اموال عبارتند از:

1)اموال مادی و غیرمادی

2)اعیان و منافع

3)مال مصرف شدنی و مصرف ناشدنی

4)مال مثلی و قیمی

5)مشاع و مفروز

6)تقسیم شدنی و تقسیم ناشدنی

7)مهمترین تقسیم بندی اموال نیز تقسیم مال از بعد منقول و غیرمنقول میباشد.

8)اموالی که مالک خاص ندارد تحت عنوان مشترکات عمومی و اموال دولتی،مباحات و اموال مجهول المالک

ارتباط باما

وکلای پایه یک خبره و با تجربه با پیشینه‌ای درخشان در ارائه مشاوره‌های موثر حقوقی و انجام موفقیت آمیز پرونده‌های متعدد…درخدمت شما عزیزان هستند.

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (در کرج) و رضا شریفی اردانی (در تهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • ۹۹/۰۷/۲۳
  • میثم شفیعی

نظرات (۱)

سلام سلام خسته نباشید وبلاگتون عالی بود براتون ارزوی پیشرفت بیشتر و بیشتر دارم منم میخوام سایت ماریاتل  برای خرید موبایل رو بهتون معرفی کنم که هم از پرسنل فروش و هم خدمات و گارانتی شون خودم راضی بودم حتما به لینک زیر سربزنید
https://mariatell.com

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی