وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

وکیل امورمالی درتهران

وکیل امورمالی درتهران ،موسسه وکیل الرعایا با تجربه چندین ساله درامورمالی آماده خدمات مشاوره و حقوقی و قبول پرونده های مربوطه می باشد.

حق عینی:به عنوان یکی از حقوق مالی مطرح میشود.رابطه حقوقی میان شخص و مال در اینجا به صورت مستقیم برقرار میشود . هیچ واسط انسانی بین شخص ذی حق و مال برقرار نیست . امکان استفاده از مال بدون دخالت شخص ثالثی وجود دارد.

حق دینی:اگر میان شخص ذی حق و مال او واسطی وجود داشته باشد.به گونه ای که ادای آن دین،به منزله وارد شدن مال تحت تصرف ما باشد.حق برقرار شده میان ما و شخص حق دینی است.

حقوق فکری:نوعی از حقوق غیرقابل لمس بوجود آمده اند که ناشی از تفکرات،ابداعات،و اختراعات انسان هست که از این نوع حقوق فکری تحت عنوان حق مالکیت فکری یاد شده است.

حق مالکیتحقوق عینی فی نفسه تقسیم میشود به دو دسته اصلی و تبعی؛غالبا حق عینی به شکل حق عینی اصلی مطرح میباشد . بارزترین مصداق آن حق مالکیت است. عالی ترین درجه حقی که میتواند برای یک شخص ایجاد بشود،حق مالکیت است.به گونه ای که به شخص اجازه انواع و اقسام تصرفات فیزیکی و حقوقی در مال را میدهد.در همین راستا فقهای ما میگویند: واجدیت مقول به تشکیک است؛ یعنی دارا بودن و داشتن شدت و ضعف دارد.فقها از حق مالکیت بر عین و سپس منفعت در رأس حقوق مالی یاد کرده اند.

حدود حق مالکیتدر رابطه با این بحث یک اصل و یک استثنا وجود دارد.

مصادیق مالکیت تبعی

1)ثمرات؛ مقصود منافعی میباشد که از یک مال تحت عنوان درخت یا زمین رشد میکند و ایجاد میشود.

2)نماعات: در نظام حقوقی ایران در دو معنا به کار رفته است.در معنای عام یعنی کلیة منافعی که از یک عین حاصل میشود و در معنای خاص یعنی آن دسته از مواردی که در زمین رشد میکند. که مقصود از نماعات همان معنای اخص میباشد.

3)نتاج: عبارت است از حیواناتی که از حیوانات ماده زاده میشوند .که در مالکیت صاحب حیوان است.

4) آخرین مصداق هم بحث مالکیت بر فضای محازی و زیرزمین است.

استثنا: قاعده تسلیط در خصوص حدود حق مالکیت در دو محور متوقف خواهد شد.

1)جریان قاعدة لاضرار : در جایی که تصرف شخص باعث ایراد اضرار به غیر شود.ویژگی مطلق بودن متوقف خواهد شد و مالک اجازه انواع و اقسام تصرفات را نخواهد داشت.این موضوع همان ممنوعیت سو استفاده از حق در فقه میباشد. اگر میان قاعده لاضرار و تسلیط تعارضی ایجاد بشود.تعارض میان آن دو بدوی و غیرمستقر است که از طریق حکومت و ورود قاعده لاضرار بر قاعده تسلیط حل میشود. تصرفاتی که موجب اضرار به غیر شود، ممنوع و قابلیت جبران خسارت وجود دارد .

استثنا در استثنا : شخص میتواند در برخی مواقع تصرفاتی را در مایملک خود انجام دهد ولو اینکه به دیگری ضرر برساند.البته در جایی که تصرفات ضرری برای رفع حاجت و به قدر متعارف باشد و عرف از آن حمایت کند.

2) جریان مفاد مصلحت: مصلحت جامعه اقتضا دارد که اشخاص به نحو مبسوط الید و لجام گسیخته از حق مالکیت خود استفاده نکنند.در چنین مواقعی قانونگذار در حدود قوانین موضوعه استثنایی را بر حدود حق مالکیت و تصرفات مالک وارد میکند.

دعاوی مالکیت

دعاوی در ارتباط با یک مال در وهله اول به دو دسته تقسیم میشود؛

1)دعاوی مالکیت: تقسیم میشود به دعوای اثبات مالکیت، خلع ید و تخلیه مالکیت. در غالب موارد موضوع دعاوی مالکیت اموال غیر منقول هستند .که دادگاه صالح در رسیدگی، دادگاه محل وقوع مال غیر منقول میباشد. در دعاوی مالکیت غالبا در وهله اول به دنبال اثبات حق مالکیت خود میباشیم. گاهی دعوای مالکیت دعوای خلع ید است. زمانی رخ میدهد که شخصی مال را غصب کرده است و ید ضمانی دارد.در اکثر موارد دعوای خلع ید همراه با دعوای اثبات مالکیت مطرح میشود. چراکه مقدمه آن اثبات مالکیت میباشد. دعوای تخلیه ید هم در جایی مطرح میشود که سابقه استیجاری بر مال وجود داشته باشد.مربوط به جاییست که مدت اجاره مال منقضی شده است و مستأجر تخلیه نمیکند.

دعوای تصرف چیست؟

2)دعوای تصرف: گاهی به دنبال اثبات مالکیت نیستیم و تنها قصد داریم تصرف در معنای استیلا را مدنظر قرار بدهیم.در این موارد دعاوی تصرف یا ثلاث اقامه میشود.

دعوای تصرف عدوانی: شخصی در مالی که ما سابقا به نحوی از انحاء متصرف بوده ایم. غاصبانه متصرف شده است.

دعوای ممانعت از حق : شخصی مانع حق ارتفاع یا ارتفاق ما در مالی میشود.

دعوای مزاحمت ملکی: بر خلاف تصرف عدوانی ، شخصی بدون آنکه در مال ما متصرف بشود یا آن را غصب کند،برای ما مزاحمت ملکی ایجاد میکند.

نتیجه در دعاوی مالکیت و تصرف یکسان است؛ اما در اولی به دنبال اثبات مالکیت هستیم ولی در دومی این گونه نیست. در دعاوی تصرف قصد اثبات سه چیز را داریم:

1) تصرف سابق خودمان در قالب مالکیت یا غیر آن.

2)تصرف،ممانعت یا مزاحمت لاحق شخصی که در ملک ما ورود کرده است.

3)نامشروع یا غیرقانونی بودن تصرف ، مزاحمت یا ممانعت اخذ لاحق.

همچنین علاوه براینکه میتوانیم دعاوی تصرف را در دادگاه های حقوقی مطرح کنیم و خواهان کوتاه کردن ید مزاحم یا متصرف باشیم، میتوانیم در دادسراها و دادگاه های کیفری هم دعاوی تصرف را مطرح  کنیم و خواهان جنبه کیفری آن باشیم؛در حالیکه این ویژگی را دعاوی مالکیت ندارند.

ارتباط باما

وکلای پایه یک خبره و با تجربه با پیشینه‌ای درخشان در ارائه مشاوره‌های موثر حقوقی و انجام موفقیت آمیز پرونده‌های متعدد…درخدمت شما عزیزان هستند.

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (در کرج) و رضا شریفی اردانی (در تهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • ۹۹/۰۷/۲۴
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی