وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

وکیل باتجربه امورمالی درتهران

وکیل باتجربه امورمالی درتهران ،سایت وکیل الرعایا به پشتوانه گروه وکلای پایه یک دادگستری  ضمن ارائه خدمات مشاوره حقوقی، اقدام به پذیرش کلیه دعاوی حوزه قراردادها (اعم از قراردادهای تجاری وبازرگانی داخلی و بین المللی) می نماید.شایان ذکر است این موسسه در زمینه حقوق قراردادها وامورمالی در حال انجام خدمت هستند.

از دیگر اقسام حق عینی میباشد که در آن رابطه میان شخص ذی حق و موضوع حق به نحو مستقیم برقرار شده و واسطی میان آن دو وجود ندارد.منتفع در این میتواند از مال دیگری یا مالی که صاحب خاص ندارد،استفاده کند.حق انتفاع حقی مالی است که از لحاظ اقتصادی واجد ارزش است و قابلیت نقل و انتقال هم دارد.

تفاوت حق انتفاع با مالکیت منفعت

در هردو از منفعت یک مال استفاده میکنیم؛اما تفاوت آن دو از دو بعد قابل بررسی میباشد.

1)از حیث ماهیت: نمود مالکیت منفعت در اصل مالکیت است و نمود حق انتفاع در بهره مندی و انتفاع است؛عدم استفاده از مالکیت منفعت ضرری را متوجه شخص نمیکند؛درحالیکه عدم استفاده از حق انتفاع و عدم بهره مندی از تصرف غالبا فیزیکی ضرری را متوجه شخص میسازد.

2)از حیث اثر:حدود تصرفات فیزیکی و حقوقی در مالکیت بر منفعت بر اساس قاعده تسلیط بسیار گسترده تر از تصرفات اشخاص در حق انتفاع میباشد.

سبب ایجاد حق انتفاع

در غالب موارد سبب ایجاد حق انتفاع عقد یا قرارداد میباشد؛یعنی با اراده و خواستة مالک در مال دارای مالک ایجاد میشود.

همچنین لازم است در کنار رعایت شرایط عمومی صحت معاملات در خصوص عقد مربوط به حق انتفاع،شرط قبض هم رعایت شود؛یعنی مال موضوع حق انتفاع در اختیار طرف مقابل قرار بگیرد و به قبض منتفع داده شود و مالک آن را تسلیم منتفع کند.

طرق ایجاد  حق انتفاع

1)ایجاد برای دیگری:مالک و منتفع هردو در قید حیات هستند و مالک قراردادی را با منتفع منعقد میکند تا منتفع بتواند از مال وی استفاده کند.

2)حالت دوم که مورد پسند عرف میباشد در جایی است که شخص حق مالکیت خود را منتقل میکند اما حق انتفاع را برای خود حفظ میکند؛یعنی حق انتفاع برای مالک سابق همچنان برقرار است.

3)در جایی که شخص وصیت میکند؛طبعا هنگام مردن مالکیت اموال به وراث منتقل میشود؛ اما شخص میتواند در قالب وصیت حق انتفاع مال خود را به دیگری منتقل کند به شرطی که تا یک سوم از اموال متوفی را دربربگیرد واگرنه غیرنافذ است و نیاز به تنفیذ وراث دارد.

موضوع حق انتفاع

موضوع حق انتفاع مالی مصرف ناشدنی است؛یعنی بر اساس مصرف غالب و عرفی اگر کسی در آن دخل و تصرف کرد،با استفاده از منفعت،عین همچنان باقی میماند؛اعم از منقول بودن یا غیرمنقول بودن،مشاع بودن یا مفروز بودن.

دارنده حق انتفاع

شخص زنده یا معدوم به تبع موجود میتواند در جایگاه منتفع قرار بگیرد؛قراداد حق انتفاع برای معدوم قابل انعقاد نیست؛مثلا برای بچه ای که وجود خارجی ندارد.ولی میتوانیم برای بجه به تبع پدرش عقد را منعقد کنیم؛حق انتفاع در صورتی که بعد از یک سال بوجود نیاید قرارداد حق انتفاع منحل میشود.

 اقسام حق انتفاع

1)حق انتفاع در معنای خاص؛در جایی که با شخص مالک قرارداد حق انتفاع منعقد میکنیم و قصد استفاده از مال او را داریم.

2)وقف

3)حق انتفاع در مباحات

سبب ایجاد حق انتفاع باالمعنی الاخص قرارداد است و آن به چند دسته جزیی تقسیم میشود؛

حق انتفاع عمری: به عنوان مثال شخصی باغ خود را در اختیار دیگری قرار میدهد تا از ثمرة آن بهره ببرد مادامی که مالک،منتفع،پسر مالک یا هر شخص ثالث دیگری زنده باشد.

حق انتفاع رقبی: در این مدل مالک در قرارداد مدت معینی را تعیین میکند و دیگر میزان عمر شخص تعیین کننده مدت نیست.

حق انتفاع از نوع سکنی:معیار ایجاد آن زمان نیست بلکه موضوع میباشد و موضوع حق انتفاع سکونت است و حق انتفاع از نوع سکنی میتواند به نحو عمری یا رقبی باشد.

ارتباط باما

وکلای پایه یک خبره و با تجربه با پیشینه‌ای درخشان در ارائه مشاوره‌های موثر حقوقی و انجام موفقیت آمیز پرونده‌های متعدد…درخدمت شما عزیزان هستند.

شماره تماس : 09129724226 – 02634457718

آدرس : تهران ، میدان الغدیر ، کوچه شهرک شهدا ، روبروی مرکز جراحی مهر ، پلاک 8 ، طبقه 4

آدرس کرج : کرج ، کوی کارمندان شمالی ، پل شهید بهشتی ، بلوار آزادی ( سه راه گوهردشت ) پلاک 17 ، طبقه  7 ، واحد

آدرس وبسایت : vakiloroaya.com

آدرس ایمیل : info@vakiloroaya.com

آدرس اینستاگرام : _vakiloroaya_

وکلای پایه یک دادگستری آقایان میثم شفیعی (در کرج) و رضا شریفی اردانی (در تهران)

منبع : وکیل الرعایا
  • ۹۹/۰۷/۲۹
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی