وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

توهین

توهین

توهین ، در لغت از وهن می آید که به معنای خوار و خفیف ساختن است.

توهین در واقع هر گونه عملی است .که شخصی انجام داده. و شان و منزلت انسانی شما را نسبت به آنچیزی که عرف است. زیر سوال ببرد. که می تواند هم انجام کاری باشد. هم صحبت توهین آمیز و هم می تواند نوشتار باشد. اما برای صورت گرفتن جرم توهین وسیله ی اعمال بزه تاثیری ندارد.بلکه آن چیزی که حائز اهمیت است.

شخصیت بزه دیده، زمان و مکان و موقعیت اجتماعی بزه دیده است.توهین در حقوق جزا عبارت است. از کوچک کردن کسی از طریق کلمات یا اعمالی که موجب سوء ادب شخص تلقی می شود. بنابر این توهین همانند احترام با قصد و عمد تحقق می یابد.عناصری که موجب محقق شدن جرم توهین است. رفتار مرتکب و موهن بودن آن است. علاوه بر آن بزهکار باید به توهین آمیز بودن آن رفتار. گفتار یا نوشتار آگاهی داشته باشد. البته این امر بدیهی و مشخص است. و احتیاجی به اثبات ندارد. بلکه در این موقعیت چیزی که احتیاج به اثبات دارد عدم وجود علم و آگاهی است.

تفاوت جرم توهین و افترا چیست؟

در جرم توهین هدف بزهکار کوچک و تحقیر کردن. شخصیت شماست.نه نسبت دادن .جرم به شما . برای مثال اگر کسی به شما گفت خلافکار، کافر،دزد،فاسد و.... صرفا با هدف پست شمردن شما. جرم توهین محقق گردیده است. اما در جرم افترا شخص علاوه بر اینکه به شما جرمی را نسبت می دهد. آن را نشر نیز می دهد. و حتی برای اثبات آن از مدارک جعلی استفاده می کند . برای مثال شخصی بدون آنکه ماشینی داشته باشد. که به سرقت رود شمارا متهم می کند.

به آنکه شما دزدی کرده اید .و این را با هدف ضرر رساندن .و خراب کردن شما ادعا کرده باشد. و یا شخصی با هدف ضرر رسانده. به شما، جرم حمل مواد مخدر را به شما نسبت می دهد. و برای اثبات آن مقداری مواد مخدر در ماشین شما قرار دهد. در این  مثال ها انتساب جرم به شما به گونه ای صریح نشر داده شده .و هدف آن صرفا خراب کردن .و ضرر رساندن به شماست .پس در نتیجه در این زمان جرم افترا محقق شده است .و شما می توانید از او با موضوع افترا شکایت کنید.در صورت وجود عناصر جرم و تحقق آن، شما می توانید به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه کرده. و با تنظیم شکواییه، شکایت خود را طرح کنید.

متن شکواییه 

دادستان محترم دادسرای عمومی و انقلاب .........

با عرض سلام و ادب؛

در تاریخ .............مشتکی عنه (خانم ها و آقایان) ......................با به کار بردن الفاظ توهین آمیز، نسبت به اینجانب توهین و فحاشی نموده اند. با عنایت به ادله ی اینجانب که عبارت  از استشهادیه و شهادت شهود می باشد. تعقیب و مجازات نامبرده/نامبردگان به اتهام توهین به استناد ماده 608 قانون مجازات اسلامی (ماده 839 ق.م.ا مصوب 1392 ) احتراما مورد استدعاست.

مجازات های جرم توهین

توهین به اشخاص عادی بدون توجه به سمت آن ها در صورتی که همه ی عناصر جرم را دارا باشد .به مجازات نقدی درجه 6 یعنی از 10 میلیون ریال تا 80 میلیون ریال است.

توهین به اشخاص با توجه به سمت آ نها : هر گاه شخصی با توجه به سمت و جایگاه شخصی ، به وی توهین کند.مجازات شدید تری برای آن ها در نظر گرفته می شود.

  • توهین به مقام رهبری قبلی و فعلی ، حبس از 6 ماه تا 2 سال می باشد.
  • توهین به سایر کارکنان و مقامات دولتی ایران، 3 تا 6 ماه حبس یا تا 74 ضربه شلاق و یا 50 هزار تا 1 میلیون ریال جزای نقدی است.توهین مستوجب حد: قذف به عنوان توهینی است .که مجازات آن حد است.( قذف: نسبت دادن زنا و لواط به شخصی).
دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.

دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.

دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۹۹/۰۹/۲۶
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی