وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

آثارتغییر جنسیت

آثارتغییر جنسیت ،بحث تغییر جنسیت امری چالش برانگیز و حساس در دنیای کنونی می باشد. که به  دلایلی مانند قبح موضوع یا نوع فرهنگ کمتر به آن پرداخته می شود. و حتی در این زمینه به دلیل خلأ موجود در جامعه حقوقی نمیتوان پاسخ روشن و کاملی در خصوص این موضوع ارائه داد.

افراد ترنس پیش از عمل تغییر جنسیت معمولا به دلیل داشتن رفتار‌هایی ناسازگار به کالبد ظاهری خود مورد سرزنش و تمسخر خانواده و دوستان قرار گرفته. و حتی در موارد بسیاری از خانواده طرد می‌شوند. بعد از عمل تغییر جنسیت نیز آنچنان که باید مورد حمایت جامعه قرار نگرفته. و نگاه افرادی که در ارتباط با آن‌ها هستند .در صورت پی بردن به حقیقت چندان مناسب نیست. این مساله یکی از موضوعاتی است .که آن‌ها را دچار نگرانی می‌کند .

این افراد اگرچه در گروه افراد آسیب‌دیده اجتماعی قرار نمی‌گیرند. اما به دلیل عدم درک درست جامعه از مسائل و شرایط آن‌ها و طرد از سوی خانواده و جامعه در شرایطی قرار می‌گیرند. که در معرض خطر و آسیب قرار گرفته .و در شرایط حادتر وضعیت و رنج‌های تحمیل شده بر آنها، این افراد را در گروه آسیب‌دیدگان اجتماعی قرار می‌دهد.

لذا باتوجه به مراتب فوق نگارنده قصد بیان مطالبی در خصوص آثار تغییر جنسیت و بررسی ابعاد حقوقی آن را دارد.

آیا عمل تغییر جنسیت دارای وصف مجرمانه می باشد؟

مطابق با قانون مجازات اسلامی هر رفتاری اعم از فعل(انجام یک عمل)یا ترک فعل(انجام ندادن یک عمل) درصورتی جرم محسوب می شود. که مطابق با قانون تصریح به جرم و مجازات شده باشد. در خصوص اقدام به تغییر جنسیت هیچ یک از مواد قانونی برای این عمل وصف مجرمانه قائل نیستند.بنابراین و بر اساس اصل قانونی بودن مجازات نمیتوان فردی را که در این زمینه اقدامی انجام داده. مجرم دانست و مجازات کرد.

از دیدگاه فقهی نیز عمل تغییر جنسیت حرام دانسته نشده.بیماری اختلال هویت جنسی یک بیماری روحی و روانی شدید است. که بیمار تمایل دارد. که تبدیل به جنس مخالف گردد ،گاه هیچ درمانی برای این بیماران جز تغییر جنسیت وجود ندارد. پس بنا بر اصاله الاباحه عمل تغییر جنسیت مجاز و مشروع می باشد .

بایستی از تغییر جنسیت های غیر مجاز جلوگیری شود.

تغییر جنسیت با دقت نظر و با مراقبت های ویژه پزشکی همراه می باشد. تا تنها بیماران خاص که راه درمان دیگری برای آنها وجود ندارد تغییر جنسیت دهن.د تا از تغییر جنسیت های غیر مجاز جلوگیری شود.قانون حمایت از خانواده به عنوان یک نوآوری بحث تغییر جنسیت را پیش بینی کرده است .و رسیدگی به آن را در قلمرو دادگاه خانواده قرار داده است.

تنظیم دادخواست

افراد متقاضی تغییر جنسیت ابتدا باید دادخواستی با عنوان تغیییر جنسیت را به ثبت برسانند.

پس از شروع به رسیدگی قاضی پرونده موضوع را از طریق معاونت سرپرستی قوه قضاییه به پزشکی قانونی ارجاع می دهد. پزشکی قانونی توسط روان پزشک و مشاوره های متعدد با شخص متقاضی جلسات متعددی را برگزار می کند.

انجام آزمایش هایی برای تشخیص سطح هورمون

این موضوع در کمیسیون مربوط به پزشکی قانونی بررسی می شود .و چنانچه از نظر پزشکان متخصص اختلال هویت جنسی متقاضی محرز شود با درج نتایج به قاضی مجدداً ارجاع خواهد شد.

صدور حکم

قاضی با جمع بندی کلیه اقدامات به عمل آمده اقدام به صدور حکم مبنی بر جواز تغییر جنسیت و تغییر نام شناسنامه صادر می کند.

اثر تغییر جنسیت بر زوجیت

یکی از آثار تغییر جنسیت تاثیر آن بر رابطه ی زوجیت است. اگر یکی از زوجین اقدام به تغییر جنسیت نماید ازدواج از زمان تغییر جنسیت باطل می شود .چرا که هم درفقه و قانون ما ازدواج با همجنس مورد پذیرش قرار نگرفته است.

تغییر جنسیت هردوی زوجین

در این خصوص نظریات متفاوتی وجود دارد ولی از نظر منطقی و قانونی ازدواج سابق دیگر دوام نداشته و باطل شده است. زیرا مبنای زوجیت بر توافق و تطابق قصد و اراده طرفین درخصوص ایجاد نکاح مطابق شخصیتی که سابقا داشته است واقع شده است.

اهمیت شخصیت طرفین در عقد نکاح

عقد نکاح از جمله مواردی است که شخصیت طرفین امری مهم و ضروری محسوب می شود که با تغییر جنسیت طرفین اوصاف مزبور از بین رفته است.

چنانچه به موجب تغییر جنسیت یک خانم عقدنکاح باطل شود،آیا مهریه به وی تعلق می گیرد؟

وفق قانون مدنی پس از عقد نکاح زن مالک مهر میشود. پس مهریه از بین نمی رود حتی در خصوص تغییر جنسیت منتهی اگر سابقا رابطه جنسی برقرار شده باشد. شخصی که تغییر جنسیت داده مستحق تمام مهر ودر غیر این صورت مالک نصف مهر می شود.

تفاوت فسخ و بطلان نکاح

واژه فسخ با بطلان متفاوت است. اگرچه در نکاح تقریبا اثرات مشابهی داشته و باعث پایان یافتن نکاح می شود. به طور کلی فسخ نکاح اصولا در خصوص بیماری یکی از زوجین است .که در حین نکاح طرف دیگر به آن عیب آگاهی نداشته است. و آن بیماری دوام زوجیت را با مشکل روبه رو کند مانند .بیماری های جنسی که در این صورت برای طرف دیگر این حق به وجود می آید تا نکاح را فسخ کند.

حال اگر مرد یا زن سابقا تغییر جنسیت داده باشند .و این امر همانطور که گفته شد از طرف دیگر مخفی باقی مانده باشد. با استنباط از قانون مدنی ( ماده 1128 ) می توان قائل به حق فسخ برای طرفی که اطلاعی از موضوع ندارد شد.

حضانت فرزندان

در صورت تغییر جنسیت پدر یا مادر در خصوص وضعیت حضانت فرزندان دو فرض متصور می شود:

1)تغییر جنسیت مادر:مادری که تغییر جنسیّت داده است، ولایت بر اولاد صغار پیدا نمی‌کند، مادر به محض تغییر جنسیّت، پدر نمی‌شود بلکه همچنان عنوان مادر بر او اطلاق می‌شود.

2)تغییر جنسیت پدر:در این زمینه دو نظر مبنی بر بقا یا سقوط ولایت وجود دارد ؛  ولی چنانچه تغییر جنسیت اثری سوء نسبت به کودک نداشته باشد و به او آسیبی نرساند دلیلی بر سقوط ولایت وجود ندارد ولی اگر به کودک صدمه وارد کند. می‌توان حکم به سقوط حق حضانت یا ولایت دارنده حق داد، همان گونه که در قانون مدنی نیز سلب حق ولایت ولی یا عزل وی پیش‌بینی شده است.

وضعیت پرداخت نفقه چگونه خواهد بود ؟

به زنی که تغییر جنسیت داده نفقه ای تعلق نخواهد گرفت. چراکه زوجیت منتفی شده و مبنای پرداخت نفقه وضعیت فعلی شخص است.در خصوص کودکان تغییر جنسیت نیز این اتفاق هیچ تأثیری بر وجوب پرداخت نفقه فرزندان ندارد.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.

دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.

دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۹۹/۰۹/۲۷
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی