وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

توقیف سهام شرکت ها

توقیف سهام شرکت ها ،گاهی فردی از دیگری طلبی دارد. اقامه دعوا صورت می گیرد .و در این دعوی محکوم علیه باید به محکوم له، طلب را پرداخت نماید. اما ممکن است محکوم علیه از این پرداخت امتناع نماید. در این مواقع محکوم له با معرفی اموالی از محکوم علیه در جهت بازستانی حق خود گام بر می دارد.
اموال محکوم علیه اموالی مانند ملک،خودرو و هر چه که مالیت داشته باشد را شامل میشود. اما گاهی محکوم علیه چنین اموالی ندارد. اما محکوم له می داند. که محکوم علیه در یک شرکت دارای سهام یا سهم الشرکه است. از این رواز همین طریق اقدام می نماید.

تفاوت سهام با سهم الشرکه

سرمایه در برخی شرکت ها به صورت سهام است که برای افراد دارنده سهام از عنوان سهام دار استفاده می شود.مانند شرکت سهامی عام و خاص، شرکت تعاونی با همه انواعش یا بخشی از شرکت های مختلط سهامی.

در سایر شرکت ها که سرمایه به صورت سهام نیست. افراد شرکت شرکاء و سرمایه آنان سهم الشرکه نامیده می شود.مانند شرکت با مسئولیت محدودوشرکت تضامنی یا نسبی.

با توجه به نوع شرکت،سهام یا سهم الشرکه افراد قابل توقیف و بازداشت می باشد. زیرا این اموال مال محسوب می شوند.

انواع سهام قابل توقیف

1)سهام با نام: سهامی است که برروی آن،نام مالک مشخص است . پس در این مورد کار محکوم له بسیارسهل است. چون برای بازداشت سهام با نام، نیازی به معرفی و ارائه اصل سهم به مامور اجرا نیست. و کافی است که نام شرکتی که محکوم علیه در آن سهام با نام دارد. را به مأمور اجرا بدهد و درخواست بازداشت سهام بانام او را بنماید .

نکته:مبلغ بازداشت شده سهام باید با میزان بدهی هم خوانی داشته باشد. و اگر مبلغ سهام بیشتر از مبلغ بدهی باشد. مابقی به محکوم علیه عودت داده می شود.

2)سهام بی نام

سهم بی نام فاقد نام دارنده است و تنها راه اثبات آن، بودن این نوع سهم در دست متصرف است.

جهت بازداشت این نوع سهام محکوم له باید همچون اموال منقول، اصل برگ سهم را به مأمور اجرا بدهد. تا وی بعد از صورت برداری و ارزیابی آن را توقیف نماید . بازداشت این نوع سهام به جهت بی نام بودن با دشواری های اموال منقول در معرفی همراه می باشد. که البته گاهی ممکن است سهام متعلق به یک نفر در تصرف یا نزد شخص ثالث وجود داشته باشد .که آن هم ساز و کارهای مختص خود را می طلبد.

نکته:از آنجایی که نقل و انتقال سهام بی نام با قبض و اقباض صورت می گیرد، حتی شرکتی هم که سهام بی نام منتشر می نماید ،از این نقل و انتقالات آگاه نمی شود و تنها راه اثبات وجود سهم در دست مالک است.

3)توقیف سهام ممتاز

در خصوص توقیف این نوع سهام مقرره ای در قانون اجرای احکام مدنی پیش بینی نشده است. اما از لحاظ ماهیت مانند سایر سهام ها توقیف می شود.در صورتیکه سهام ممتاز بی نام باشد .از مقررات سهام بی نام و صورتیکه سهام ممتاز بانام باشد. از مقررات سهام بانام تبعیت می شود.

توقیف گواهینامه موقت سهم

این گواهینامه زمانی صادر میشود. که هنوز تمام مبلغ اسمی سهام پرداخت نشده باشد .و به تعهد کنندگان اینگونه سهام گواهینامه سهام بانام داده می شود. پس طبعاً نقل و انتقال آن نیز تابع مقررات سهام با نام است. و در دفتر ثبت سهام شرکت هم باید به ثبت برسد.بازداشت این نوع سهام نیز تابع مقررات سهام با نام است.

شخصیت شرکت های تجاری مستقل از شخصیت سهام داران است:لذا نه میتوان بابت بدهی سهام داران اموال شرکت را توقیف کرد و نه به واسطه بدهی شرکت سهام سهام داران را توقیف کرد.

چنانچه سهام داری بدهکار باشد...

میتوان درخواست توقیف سهام او را نمود و واحد اجرا ضمن مکاتبه با اداره ثبت شرکتها جهت توقیف و جلوگیری از نقل و انتقال سهام یا سرمایه مزبور، به علاوه طی شرحی به شرکت ذی ربط، مراتب توقیف سهم وی را به شرکت منعکس تا دفتر ثبت سهام یا سرمایه نیز منعکس شود و در این رابطه نمی توان اموال شرکت را توقیف کرد.

بابت بدهی شرکت توقیف اموال شرکت بلامانع است؛

در این خصوص نظریه اداره حقوقی قوه قضائیه حاکم است؛ « چون شرکت تجاری دارای شخصیت حقوقی مستقل از شخصیت صاحبان سهام است لذا سهام شرکت های سهامی در قبال بدهی شرکت قابل توقیف نمی باشد و در مورد شرکت با مسئولیت محدود موضوع سهام منتفی است. »

باید بین بدهی سهام دار و بدهی خود شرکت قائل به تفکیک شد؛

بدهی سهام دار ارتباطی با اموال و دارایی و سهام شرکت ندارد و هرگونه بازداشت یا توقیف کل سهام شرکت در راستای بدهی یکی از سهام داران غیر قانونی می باشد.

به استناد قانون تجارت...

طلبکارن شخصی شرکا حق تأمین یا وصول طلب خود را از دارایی و اموال شرکت ندارند اما می توانند  هر اقدام قانونی را نسبت به سهمیه مدیون خود از منافع شرکت یا سهمی که در صورت انحلال شرکت ممکنه به مدیون تعلق بگیرد بنا بر مقتضای امر انجام بدهند.

در چه صورتی طلبکاران شخصی شرکا می توانند انحلال شرکت را تقاضا کنند؟

در صورتیکه نتوانسته باشند طلب خود را از دارایی مدیون خود وصول کنند و سهم مدیون از منافع شرکت کافی برای تأدیه طلب آنها نباشد.اما شرایطی نیاز است؛

بایستی حداقل 6 ماه قبل درخواست خود را به وسیله اظهارنامه رسمی به اطلاع شرکت رسانده باشند.

شرکت یا بعضی از شرکا می توانند مادامی که حکم نهایی انحلال صادر نشده با تأدیه طلب طلبکاران مذکور تا حد دارایی شخص بدهکار در شرکت یا جلب رضایت آنان از انحلال شرکت جلوگیری کنند.

نکته:اینکه شرکت برای مدت محدود یا نامحدود تشکیل شده باشد تأثیری در تقاضای انحلال مذکور نخواهد داشت.

نحوه ی توقیف سهام

مطابق با نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه :

مراتب توقیف سهام شرکت بدواً به اداره ثبت شرکتها اعلام می‌گردد و رونوشتی از آن نیز به شرکت ارسال می‌شود، کما این که اداره ثبت شرکت‌ها پس از اعلام مراتب توقیف سهام از طرف مرجع قضائی، موضوع توقیف را به شرکت اعلام می‌کند تا از هر گونه نقل و انتقال سهام جلوگیری شود.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.

دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.

دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۹۹/۰۹/۲۹
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی