وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

سوء پیشینه کیفری

سوء پیشینه کیفری ،هنگامیکه افراد رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل را مرتکب شوند که مطابق با قانون جرم انگاری شده است. علاوه بر محکومیت به مجازات از یک سری حقوق اجتماعی نیز محروم خواهند شد.محرومیت شخص از حقوق اجتماعی از اثرات سوء پیشینه کیفری است.

تعریف سوء پیشینه کیفری

مجازات‌های تبعی، مجازات‌هایی هستند که به‌تبع محکومیت قطعی کیفری بر محکوم‌علیه بار می‌شوند . به عنوان آثار محکومیت قطعی کیفری محسوب می‌شوند .که در حکم دادگاه قید نمی‌گردند. مجازات‌های تبعی برخلاف مجازات‌های تکمیلی، در حکم دادگاه هیچ‌گاه قید نمی‌شوند.

وفق قانون مجازات اسلامی

محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، در مدت‌زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به‌عنوان مجازات تبعی محروم می‌کند.مدت زمان این محرومیت بر حسب جرایم و مجازات های مختلف، متفاوت می باشد؛به عنوان مثال:

  • هفت سال محرومیت: در محکومیت به مجازات‌های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی.
  • سه سال محرومیت: در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت واردشده بیش از نصف دیه مجنی‌علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار.
  • دوسال محرومیت: در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت واردشده نصف دیه مجنی‌علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج.

نکته:محرومیت اجتماعی به عنوان مجازات اصلی: محرومیت از حقوق اجتماعی ممکن است. مجازات اصلی یک جرم در قانون باشد که در این صورت ممکن است. از مجازات‌های تعزیری درجه ۵، ۶ یا ۷ باشد. موارد محرومیت از حقوق اجتماعی به‌عنوان مجازات اصلی همان است. که در مجازات‌های تبعی ذکر شده است و باید در حکم دادگاه قید ‌گردد.

محرومیت از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی همواره دائمی نیست

بلکه محدود به مدت‌هایی هستند .که مبدأ این مدت‌ها، می تواند از تاریخ اجرای حکم، تاریخ توقف اجرای حکم اصلی( در مورد مجازات های سالب حیات و حبس ابد) و از تاریخ شمول مرور زمان در مجازات های تعذیری باشد.

جرم قابل گذشت

چنانچه جرم از نوع قابل‌گذشت باشد.  و مشمول مجازات تبعی هم باشد. و شاکی یا مدعی خصوصی این جرم پس از صدور حکم قطعی، گذشت نماید.اجرای مجازات متوقف و اثر تبعی مجازات هم رفع می‌گردد.

محکومیت مؤثر کیفری

محکومیت مؤثر، محکومیتی است .که محکوم را به ‌تبع اجرای حکم، بر اساس ماده25  قانون مجازات اسلامی از حقوق اجتماعی محروم می‌کند.

محکومیت غیر مؤثر کیفری

محکومیت‌های غیرمؤثر یعنی محکومیت‌ هایی که در پیشینه کیفری محکوم‌علیه درج می‌شوند. ولی چنانچه سوابق کیفری محکوم‌علیه از دادگستری استعلام شود. محکومیت غیر مؤثر آنان در گواهی‌های صادره درج نمی‌شود. مطابق قانون مجازات اسلامی محکومیت‌های کیفری اطفال و نوجوانان فاقد آثار کیفری است.

آثار محکومیت و مجازات‌های تبعی صرفاً بر احکام قطعی محکومیت کیفری بار می‌شوند

سلب حقوق اجتماعی فقط به موجب قانون یا حکم دادگاه صالح امکان‌پذیر است. یعنی یا به ‌موجب مجازات اصلی جرم در قانون و یا به‌ تبع حکم دادگاه به‌عنوان مجازات تبعی و در غیر این دو حالت، کلیۀ حقوق اجتماعی اشخاص از تعرض مصون است.آثار محکومیت و مجازات‌های تبعی صرفاً بر احکام قطعی محکومیت کیفری بار می‌شوند. بنابراین، در صورتی‌که حکم کیفری قطعی نشده باشد. هیچ‌گونه اثر تبعی ندارد.

سوء پیشینه کیفری مختص جرایم عمدی است؛

مجازات‌های تبعی صرفاً به جرایم عمدی محدود شده است. بنابراین، در جرایم غیرعمدی مجازات تبعی وجود ندارد.محکومیت‌هایی که شامل مجازات‌های تبعی می‌گردند .صرفاً مجازات‌های شرعی مثل حد یا قصاص نیستند. بلکه برخی از جرایم تعزیری نیز موجب محرومیت از حقوق اجتماعی می‌گردند.

آیا عفو خصوصی منجر به زوال آثار محکومیت می شود؟

عفو خصوصی منجر به زوال آثار محکومیت نمی شود. مگر آنکه تصریح شده باشد؛ بنابراین، محکوم‌علیهی که مجازات او مشمول عفو خصوصی شده. پس از تاریخ عفو طی مدت‌های مقرر در ماده ۲۵ ق.م.ا. از حقوق اجتماعی محروم می‌شود. هر چند عفو در تبصره ۳ ماده ۲۵ ق.م.ا. به‌طور مطلق به ‌کار رفته، اما مقصود از آن عفو خصوصی است.

رفع سوء پیشینه کیفری

در هدف از مجازات بیشتر از آنکه مقصود تنبیه و ارعاب باشد. جنبه پیشگیری و بازدارندگی آن مطرح است و به همین دلیل قانونگذار تمایل به مجازاتهای شدید و محرومیت های دائمی ندارد .و سوء پیشینه کیفری را نیز برای مدت زمانی قرار داده .و البته در برخی موارد محرومیت دائمی از برخی حقوق داریم که جهت برقراری نظم جامعه الزامی دانسته شده است. هرکس به‌عنوان مجازات تبعی از حقوق اجتماعی محروم گردد پس از گذشت مواعد مقرر در ماده (۲۵) این قانون اعاده حیثیت می‌شود. و آثار تبعی محکومیت وی زایل می‌گردد. مگر در مورد بندهای (الف)، (ب) و (پ) این ماده که از حقوق مزبور به‌طور دائمی محروم می‌شود.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.

دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.

دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۹۹/۱۰/۱۷
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی