وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

همه چیز درباره مهریه وقوانین آن

همه چیز درباره مهریه وقوانین آن ،یکی از مهم ترین دغدغه های زوجین به هنگام طلاق مسئله مهریه می باشد .که در این زمینه باورهای بسیار غلطی در میان عموم وجود دارد. که بایستی آگاهی لازم از بحث مهریه و قوانین و مقررات راجع به چگونگی تعلق یا عدم تعلق آن را کسب نمایند. تا به هنگام حضور در محکمه با مشکلی مواجهه نشوند.

در بسیاری از موارد تصور می‌شود که اقدامات ناپسند زوجه موجب می‌شود .تا استحقاق لازم برای دریافت مهریه را نداشته باشد. بر خلاف تصور برخی از افراد عدم تمکین، بیماری، ارتکاب به جرم، رابطه نامشروع، خیانت و… هیچ گونه ارتباطی به پرداخت مهریه زوجه نخواهد داشت .و مرد موظف است تا مهریه زن را پرداخت نماید.

زن وفق قانون حق مطالبه مهریه خود را خواهد داشت

در زمان عقد زوجین، مهریه ای در سند ازدواج قید می‌شود. که می‌تواند به صورت “عندالمطالبه” و یا “عند الاستطاعه” باشد .که فارغ از نوع آن مهریه حق انکار ناپذیر زوجه می باشد.

مهریه عند الاستطاعه

زن برای اخذ مهریه خود باید توان و استطاعت مالی شوهرش را برای پرداخت اثبات نماید.

مهریه عندالمطالبه

پس از دادخواست اخذ مهریه از سوی زن، شوهر موظف به پرداخت یکباره مهریه خواهد بود. در صورتی که شوهر استطاعت مالی برای پرداخت یک جا را نداشته باشد.می‌تواند تقاضای تقسیط مهریه را به دادگاه تقدیم نماید. در این شرایط با پذیرش دادگاه، مهریه تقسیط خواهد شد .و در بازه‌های زمانی مشخص به زوجه پرداخت می‌شود.

شرط عندالاستطاعه بودن مهریه در چه صورتی منتفی است؟

هنگامی که زوج درخواست طلاق دارد مکلف است کلیه حقوق ناشی از زوجیت زوجه از جمله کل مهریه را حین اجرای صیغه طلاق و ثبت آن نقداً در حق زوجه تأدیه نماید.چراکه شرط عندالاستطاعه بودن مهریه یک شرط ضمن عقد نکاح می باشد .و تا زمانی اعتبار دارد که عقد نکاح به قوت و اعتبار خود باقی بماند. و در مدت استمرار زوجیت این شرط بین طرفین قابل اعمال واجرا می باشد. و با انحلال نکاح از طریق طلاق از ناحیه زوج به تبع آن شرط مذکور منتفی و هیچ اعتباری بر آن مترتب نبوده .و با وقوع طلاق قابلیت استناد نخواهد داشت.

مهریه های عجیب و غریب چه حکمی در قانون دارند؟

در مواردی زوجین با توافق یکدیگر یا بنا بر اصرار زوجه موارد عجیب و غریبی را برای مهریه تعیین می کنند .که مصادیق گوناگونی دارد و در اکثر مواقع موجب حیرت دیگران می شود.وفق قانون مدنی چنانچه مهریه تعیین شده مجهول باشد .یا فاقد ارزش اقتصادی باشد، زن مستحق مهرالمثل می باشد.

مهرالمثل چگونه تعیین می شود؟

مطابق با قانون مدنی قاضی برای تعیین مهرالمثل باید شأن و جایگاه زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر  صفات و وضعیت او نسبت به سایر زن ها به خصوص زنان فامیل و محل سکونت او را در نظر بگیرد.

افزایش مهریه بعد از ازدواج

در خصوص این موضوع میان وکلا اختلاف نظر وجود دارد مبنی بر آنکه عده ای معتقدند...

برخی محاکم دعوای مازاد بر مهریه را محکوم به رد می دانند. زیرا اینگونه استدلال می نمایند که مهریه شرعی همان است .که در ضمن عقد نکاح مقرر شده است.

برخی دیگر معتقدند که به استناد حکومت اراده طرفین عقد و اینکه چنین توافقاتی با موازین شرعی و مقررات دولتی مخالفتی ندارند.دعوای خواهان را مسموع و زوج را محکوم به پرداخت مهریه مذکور می نمایند.

در حال حاضر دادگاه های خانواده بایستی طبق رأی صادره از دیوان عدالت اداری عمل نمایند؛

بنابراین با توجه به آنکه دیوان مهریه شرعی را همان چیزی می داند که در ضمن عقد نکاح واقع شده است.و ازدیاد مهریه بعد از عقد شرعاً صحیح نیست و ترتیب آثار مهریه بر آن خلاف موازین شرعی شناخته شده است.امکان افزایش مهریه بعد از عقد وجود نخواهد داشت.

افزایش مقدار مهریه چگونه ممکن است؟

مقدار مهریه می تواند در قالب یک تعهد و هبه از جانب زوج افزایش یابد .که جزء مهریه نیست و عنوان و امتیاز مهریه را ندارد .و صرفا تعهدی از جانب شوهر می باشد.

افزایش مهریه در چه قالبی صورت می گیرد؟

برخلاف کاهش مهریه که در دفتر اسناد رسمی و در قالب های گوناگونی چون اقرار،ابرا، صلح، هبه و بذل صورت می گیرد.افزایش مقدار مهریه در قالب اقرارنامه رسمی صورت می گیرد .و باید در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسد.

به اجرا گذاشتن مهریه

در صورتی که مهریه کمتر از 110 سکه باشد. تمامی مهریه بایستی پرداخت شود و در غیراینصورت وفق قانون فردی که اقدام به پرداخت 110 سکه ننماید. محکوم می شود و مجازات زندان دارد.

در صورتی که مهریه بیش از 110 سکه باشد.مطابق قانون ابتدا باید 110 سکه پرداخت شود .و سپس دادگاه تمکن مالی فرد را بررسی کرده و مطابق با وضعیت مالی و تمکن وی در خصوص پرداخت مابقی مبلغ مهریه تصمیم گیری نماید.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۹۹/۱۰/۲۰
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی