وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

دعاوی سه گانه تصرف

دعاوی سه گانه تصرف ،به دعاوی ذیل، دعاوی سه گانه رفع تصرف می گویند:

1_ رفع تصرف عدوانی

2_رفع ممانعت از حق

3_ رفع مزاحمت

برای طرح دعوای رفع تصرف نیاز به سه رکن داریم که در ادامه به آنها می پردازیم.

1 سبق تصرف خواهان

خواهان باید سابقا متصرف ملک بوده باشد. در این خصوص نکاتی قابل توجه است:

مالکیت خواهان در طرح این دعوا مهم نیست بلکه تنها اثبات سبق تصرف کافی است.

تصرف متصرف سابق در صورتی مورد حمایت است که تصرف او عرفا تصرف به حساب بیاید. تصرف عرفی در واقع تصرفی است که مستمرف مستقل و علنی باشد، تصرف منقطع و مورد تردید، تصرف عرفی محسوب نمی شود.

در قانون فعلی هیچ محدودیت خاصی  از حیث مدت زمان تصرف وجود ندارد بنابر این کافی است تصرفات خواهان عرفا تصرف به حساب بیاید.

نکته ی قابل توجه این که اگر شخصی مال غیر منقول خود را بدون تصرف رها کرده و بعد از مدتی شخص دیگری مال او را تصرف کند، این تصرف مصداق دعوای تصرف عدوانی نیست.

2 لحوق تصرف خوانده

در زمان طرح دعوی، ملک باید در تصرف خوانده باشد. در این خصوص نکاتی قابل توجه است:

اگر خوانده مدعی مالکیت ملک باشد، نمی تواند ملک را بدون طرح دعوای حقوقی از تصرف متصرف خارج کند در غیر این صورت اقدام او مشمول دعوای تصرف عدوانی است.

اخلال خواند باید مستمر و مستقل با شد به این معنا که اگر خوانده صرفا از ملک تحت تصرف خواهان عبور کند عمل او مشمول دعوای رفع تصرف عدوانی نیست.

3 عدوانی بودن تصرف خوانده

هرگاه تصرف فعلی خوانده بدون رضایت خواهان و بدون حکم مرجع صالح  باشد تصرف به گونه ای عدوانی صورت گرفته است. در این خصوص باید توجه داشت که:

هر شخصی با قهر و غلبه وارد ملک تصرف شود، عمل او تحت عنوان تصرف عدوانی است حتی اگر مالک ملک باشد.

این دعوی تنها در خصوص اموالی قابل طرح است که قابلیت تملک خصوصی دارند و در خصوص اموال عمومی ممکن نیست.

تفاوت دعوای تصرف عدوانی و دعوای خلع ید

دعوای خلع ید بدین معنی است که شخصی؛ مالک ملک باشد و شخص دیگری به گونه ای غاصبانه ملک مزبور را تصرف نماید. در این شرایط مالک باید علیه متصرف دعوای خلع ید طرح کند.

پایه و اساس دعوای تصرف عدوانی حمایت از تصرفات متصرف سابق است این درحالی است که در دعوای خلع ید، مهم حمایت از مالکیت است.

سبق تصرف در دعوای تصرف عدوانی اهمیت دارد در حالیکه در دعوای خلع ید مالکیت خواهان مهم است.

در دعوای خلع ید ارائه ی سند، اعم از ثبتی یا دادنامه ایف الزامی است در حالیکه در دعوای تصرف عدوانی چنین الزامی وجود ندارد.

در دعوای تصرف عدوانی سند اماره ای ست برای اثبات سبق تصرف خواهان ولیکن در دعوای خلع ید وجود سند دلیلی است برای اثبات مالکیت خواهان.

مقایسه دعوای تصرف عدوانی با دعوای تخلیه ید:

اگر بین خواهان و متصرف قراردادی مبنی بر چگونگی تخلیه و زمان تخلیه وجود داشته باشد و متصرف در زمان مقرر اقدام به تخلیه ی ملک نکند، می توان علیه او دعوای تخلیه ید طرح کرد.

به بیان دیگر اگر میان مالک و متصرف قراردادی وجود داشته باشد نمی توان علیه او دعوای تصرف عدوانی طرح کرد چرا که رکن عدوانی بودن تصرف در این مورد معنا و مفهومی ندارد و عدم وجود قرارداد دلیلی است برای عدوانی بودن تصرف متصرف.

دعوای ممانعت از حق

 

پایه و اساس دعوای ممانعت از حق، حمایت از حق استفاده از یک ملک تحت عنوان حق ارتفاق یا حق انتفاع  است. مانند آنکه شخصی در ملک دیگری راه عبور یا مجرای آبی داشته باشد و شخص ثالثی و یا مالک ملک مانع  بهرمندی شخص دارنده ی حق  شود.

در این دعوی صرفا به بررسی سبق استفاده خواهان و ممانعت خوانده پرداخته می شود و قاضی به اینکه استفاده ی سابق خواهان بر حق و مشروع بوده یا خیر کاری ندارد.

 دعوای رفع مزاحمت:

اگر شخصی برای متصرفات غیر منقول دیگری مزاحمت ایجاد کنند مانند آنکه پنجره ای رو به ملک غیر باز کند یا آب باران خود را به سمت منزل همسایگان هدایت کند و مواردی از این قبیل می توان علیه او دعوای رفع مزاحمت طرح کرد.

در دعوای رفع مزاحمت مالکیت خواهان اهمیتی ندارد و او تنها باید ثابت کند که متصرف ملک است. همچنین مزاحمت باید در حال حاضر در جریان باشد و اگر مزاحمت در گذشته اتفاق افتاده باشد اما در زمان حال بر طرف شد باشد طرح دعوای رفع مزاحمت ممکن نیست.

اوصاف مشترک دعاوی سه گانه تصرف

هر سه غیر منقولند و در مورد اموال غیر منقول طرح دعاوی تصرف منتفی است در خصوص اموال منقول می توان دادخواست استرداد مال تقدیم کرد.

هرسه دعاوی غیر مالی اعتباری اند و به همین دلیل آرای صادره در این دعاوی قابل تجدید نظرند اما آرای صادره در این دعاوی در شمار آرای قابل فرجام ذکر نشده است.

در این دعاوی احراز مالکیت خواهان اهمیتی ندارد و هدف حمایت از مالک نیست، صرفا به دنبال حمایت از سبق تصرف هستیم؛ در واقع احراز مالکیت خواهان و مشروعیت تصرف سابق او حائز اهمیت نیست لذا؛ نه تنها خواهان نباید مشروعیت تصرف خود را ثابت کند بلکه عدم مشروعیت تصرف خواهان برای خوانده دلیل نیست و تاثیری در دعوای تصرف ندارد. با توجه به این امر حتی اگر مالکی با قهر، غلبه و بدون مراجعه به مراجع قانونی، وارد ملک خود که تحت تصرف دیگری استف شود، عمل او مصداق تصرف عدوانی است.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۹۹/۱۰/۲۱
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی