وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

اعسارچیست؟

اعسارچیست؟

اعسارچیست؟ ،اعسار به معنای عدم تمکن مالی، عدم ملائت و عدم ایسار است.

اعسار بر دو نوع است: 1- اعسار از تادیه ی هزینه دادرسی 2- اعسار از تادیه محکوم به.

  • اعسار از تادیه ی هزینه دادرسی به این معناست .که شخص دادخواست دهنده ادعا کند .که در تادیه ی هزینه دادرسی دعوایی که مطرح کرده نا توان است. این دادخواست ممکن است هر دادخواستی اعم از بدوی، تجدید نظر، واخواهی یا... باشد.
  • اعسار از تادیه محکوم به به این معنی است. که محکوم به از تادیه وجه یا مالی که به پرداخت آن محکوم شده است. عاجز باشد و تقاضای مهلت یا تقسیط کند.

 

اوصاف از هزینه دادرسی

اعسارچیست؟ وبرای اثبات اعسار باید طرح دعوی کنیم. و این دعوی، دعوایی غیر مالی است.اعسار قائم به شخص است و از شخصی به شخصی تسری نمیابد. برای مثال اعسار از موروث به وارث تسری نمیابد. و وارث در صورت ادعای اعسار باید آن را ثابت نماید.اعسار نهادی موقتی است. و اگر مدعی اعسار در دعوایی محکوم له واقع شود.و محکوم به وصول شود.هزینه دادرسی از او گرفته می شود.اعسار ممکن است کلی یا جزئی باشد. یعنی ممکن است شخص فعلا نسبت به تادیه کل هزینه دادرسی معاف شود. و یا از تادیه ی بخش از آن معاف شود.ملاک اعسار عدم کفایت دارایی برای پرداخت مبلغ یا عدم دسترسی به اموال است. بدیهی است که در بررسی عدم کفایت دارای مثتسنیات دین لحاظ نمی شود. چرا که قرار نیست شخص مبلغ هزینه دادرسی یا محکوم به را از محل اموال ضروری زندگی بپردازد.

رای اعسار یا عدم اعسار در زمان های آتی از اعتبار امر مختومه بر خوردار نیست.

آثار اعسار از هزینه دادرسی:

شخص معسر از پرداخت هزینه دادرسی معاف است.شخص معسر می تواند از وکیل معاضدتی برخوردار شود.شخص معسر از پرداخت هزینه ی نشر آگهی، برای ابلاغ اخطاریه ها به خوانده ی مجهول المکان، معاف است .و این هزینه بر عهده ی دولت است.شخص معسر ممکن است به تشخیص دادگاه، به طور کلی یا جزئی از پرداخت حق الزحمه کارشناس دادگستری معاف می شود. این معافیت، قطعی نیست. بلکه یتگی به تصمیم دادگاه دارد.شخص معسر از تودیع خسارت احتمالی برای صدور قرار تامین خواسته یا دستور موقت وهمچنین از سپردن تامین دعوای واهی یا تامین اتباع بیگانه معاف نیست.

پرسش و پاسخ

شخصی که از تادیه هزینه دادرسی معسر بوده، در جریان دادرسی فوت می کند. دادگاه چه اقدامی نسبت به ورثه انجام می دهد؟

دادرسی تا مشخص شدنوراث متوفی متوقف می شود.بعد از آنکه واث متوفی مشخص شد. دادرسی نسبت یه آن ها به جریان می افتد. با توجه به اینکه در این دعوی هزینه دادرسی پرداخت نشده. و اعسار نیز قائم به شخص است .و به وراث تسری نمی یابد.خطاب به وراث اخطار رفع نقص مینی بر تادیه هزینه دادرسی صادر می شود. در این حالت هر یک از وراث باید نسبت به سهم خود از خواسته ی دعوی.  ظرف مهلت رفع نقص( 10 روز از ابلاغ) نسبت به تادیه هزینه دادرسی اقدام کند. یا آنکه ظرف همان مهلت رفع نقص  مجددا دادخواست اعسار دهند. تا بتوانند اعسار خود از تادیه ی هزینه دادرسی را اثبات کنند.

رسیدگی به دعوی نسبت به هر یک از وراث که هزینه ی دادرسی مربوط به خود را بپردازند. ادامه می یابد و نسبت به وراثی که هزینه دادرسی نپرداخته اند .و اعسار خود را هم نتوانسته باشند اثبات کنند .قرار رد دادخواست صادر میشود.

منبع : آیین دادرسی مدنی - دکتر محمد مهدی توکلی

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۹۹/۱۰/۲۴
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی