وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

قانون کپی رایت در ایران

قانون کپی رایت در ایران ،هدف از لایحه کپی رایت عمدتاً اصلاح قانون کپی رایت ، حمایت بهتر از منافع صاحبان حق و همچنین امکان پیوستن ایران به کنوانسیون برن و سایر قراردادهای بین المللی حق چاپ در آینده است. لایحه کپی رایت در کل یک ابتکار مثبت است که موجب می شود قانون در ایران به روزتر و مطابقت بیشتری با چارچوب هنجاری قانون بین المللی کپی رایت داشته باشد. بنابراین ، اگر این لایحه پس از ارزیابی و بهینه سازی بیشتر تصویب شود ، نه تنها از منافع صاحبان حق و کاربران در ایران بهتر محافظت می کند بلکه همکاری ، حمایت متقابل و تأمین دسترسی ایران و سایر کشورها را نیز تسهیل می کند.

قانون کپی رایت چیست؟

این قانون در بسیاری از کشورهای جهان تصویب و اجرا می شود.قوانینی که در حمایت از حقوق مولف از انواع مختلف ادبی، هنری و صنعتی وجود دارد،حق کپی رایت می‌گویند.در واقع مولفین هنرندان و صاحبان اختراع و اکتشاف با استناد به این قانون آرامش خاطر خواهند داشت.

در جمهوری اسلامی ایران کپی‌رایت با معانی و تعابیر دیگری تعریف شده و مطابق آن، مراجع مربوطه با فرد متخلف برخورد کرده و از حقوق مولف و مبتکر حمایت می‌کند

در شرایط کنونی وسایل ارتباطی و شبکه‌های مجازی برای انتقال و کپی آثار مولفان، منصفان و هنرمندان به راحتی و سهولت امکان‌پذیر شده است .و باید قوانین هم مطابق با آنها، بروزرسانی شود.

حق تکثیر، حق نشر یا کپی‌رایت (copy right) مجموعه‌ای از حقوق انحصاری است که به پدیدآورنده‌ یک اثر منحصربه‌فرد و اصیل تعلق می‌گیرد. این حقوق انحصاری شامل موارد زیر می‌شود:

  • نشر
  • الگوبرداری
  • اقتباس در شیوه‌ بیان نو
  • تکثیر
  • پخش
  • نمایش عمومی اثر
  • تولید مجدد اثر

مجازات رعایت نکردن قانون حق کپی رایت

هرکس که قسمتی یا تمام اثر متعلق به دیگری را که مورد حمایت قانون است به نام خود یا به نام خود پدیدآورنده بدون اجازه او و یا عالماً عامداً به نام شخص دیگری غیر از پدیدآورنده‌ نشر، پخش و یا عرضه نماید به حبس تأدیبی از ۶ ماه تا ۳ سال محکوم خواهد شد. و که هرکس بدون اجازه ترجمه‌ی دیگری را به نام خود یا دیگری چاپ و پخش و نشر نماید به حبس تأدیبی از سه ماه تا یکسال محکوم می‌شود.

قانون در این زمینه بصورت گسترده ای بنابر شرایط تخلف مجازاتی را مشخص کرده است که برای اطلاعات بیشتر می توانید با یک وکیل یا مشاور حقوقی صحبت کنید.

چگونه می توان از آثار خود در برابر حق کپی رایت محافظت کرد؟

حق کپی‌رایت از آثار مولف در برابر اقتباس‌ در مواردی چون برنامه‌های تلویزونی و فیلم‌های سینمایی نیز محافظت می‌کند. کپی رایت باعث محافظت کامل ایده‌های شما نمی‌شود ولی تعریف منحصر به فرد و قابل دفاعی از آن ارائه می‌دهد.برای جلوگیری از هر گونه تخلفی باید در دفاتر قانونی ثبت شوند.باید مطمئن باشید که خودتان حق کپی رایت را زیر پا نگذاشته اید.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۹۹/۱۰/۲۹
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی