وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

گزارش اصلاحی و آثار آن

گزارش اصلاحی و آثار آن ،وفق قانون آیین دادرسی مدنی یک نوع خاص از ختم رسیدگی و برقراری صلح و سازش میان طرفین دعوا ،صدور صورتجلسه ای از جانب محکمه رسیدگی کننده به عنوان گزارش اصلاحی می باشد به این معنا که طرفین دعوا میتوانند هر زمانی که بخواهند با رعایت شرایطی به دعوای میان خود خاتمه بدهند.

نحوه صدور گزارش اصلاحی

هرگاه طرفین دعوا قصد پایان دادن به اختلافات میان خود را داشته باشند از دادگاه تقاضا می کنند تا در مقابل چشم پوشی از بخشی از ادعاهای خود دادگاه قرار دادی را تنظیم نماید و در این راستا دادرس موضوع سازش و شرایط آن به ترتیبی که واقع شده را در صورت مجلس درج می کند و به امضای طرفین دعوا می رساند و گزارش اصلاحی زمانی صادر میشود که سازش در دادگاه صورت بگیرد یا صحت سازش نامه ای که در خارج از دادگاه به صورت غیر رسمی تنظیم شده است در دادگاه مورد تأیید قرار بگیرد و بدین صورت دادگاه ختم رسیدگی را اعلام می نماید.

آثار گزارش اصلاحی

این گزارش به محض صدور دارای آثاری می باشد که بعضاً سبب تمایز آن از سایر احکام دادگاه ها می شود؛ مفاد گزارش اصلاحی برای طرفین دعوا و قائم مقام قانونی آنان نافذ و معتبر می باشد و مانند احکام دادگاه ها به موقع اجرا گذاشته می شود.

گزارش اصلاحی از اعتبار امر قضاوت شده برخوردار نیست؛

به این معنا که گزارش اصلاحی رأی شمرده نمی شود و به نوعی تثبیت قرارداد در میان اصحاب دعوا می باشد و لازم نیست به شکل دادنامه صادر شود.

آیا امکان اعتراض نسبت به این گزارش وجود دارد؟

گزارش اصلاحی قابل تجدید نظر نمی باشد و همچنین سایر روش های اعتراض به رأی دادگاه نیز در خصوص آن میسر نیست؛ بنابراین اگر گزارش اصلاحی در حد تثبیت توافق اصحاب دعوا باشد به شکل دادنامه تنظیم نشده و به طرفین دعوا ابلاغ نمی شود.

گاهی گزارش اصلاحی مشمول قاعده فراغ دادرس قرار میگیرد؛

در صورتی که توافق طرفین دعوا به صورتی باشد که دادگاه حکم واقعی صادر نماید که دارای اسباب موجهه و منطوق رأی باشد، گزارش اصلاحی صادر شده دارای آثار مشابهی با سایر احکام می باشد و همچنین دارای اعتبار امر قضاوت شده است.َ

موارد صدور گزارش اصلاحی

گاهی گزارش اصلاحی قبل از اقامه دعوا صادر می شود.یعنی خواهان می تواند از دادگاه درخواست کند تا طرف او را به منظور سازش دعوت کند . در این صورت ، اگر خوانده نیز بپذیرد .دادگاه مفاد قرارداد صلح که میان طرفین منعقد می شود .را تنظیم می کند و به امضای طرفین دعوا می رساند.تقاضای صدور می تواند پس از اقامه دعوا باشد؛

این روش نسبت به روش قبلی در عمل مرسوم تر می باشد .ولی درکل مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی طرفین دعوا در هر مرحله از دعوا میتوانند از طریق سازش دعوای خود را خاتمه بدهند.

درخواست سازش در اثناء رسیدگی به  دو صورت انجام می شود؛

1)در صورت اول این سازش خارج از دادگاه انجام میشود. و از طریق تنظیم سند رسمی یا سند عادی؛در صورت رسمی بودن سازش نامه دادگاه ختم رسیدگی را به موجب سازش موجود در پرونده اعلام و اجرای مفاد سازش نامه رسمی تابع اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا خواهد بود.

در صورتی که سند سازش نامه عادی باشد طرفین بایستی با حضور در دادگاه بر صحت آن سند اقرار نمایند و با احراز اصالت سند گزارش اصلاحی صادر و صلح برقرار می شود.

2) سازش در دادگاه یا نزد قاضی عضو مجری قرار به عمل می آید و مراتب در صورت مجلس رسمی دادگاه یا قرار و امضای آن به وسیله اصحاب دعوی یا دادرس، ختم رسیدگی اعلام و صدور گزارش اصلاحی در دستور کار دادگاه قرار میگیرد.

نکته

موضوع گزارش اصلاحی می تواند هر خواسته ای باشد اعم از مالی، غیر مالی ، الزام به انجام تعهد با مطالبه حق؛ اما آثار یا نتیجه گزارش اصلاحی برای اشخاص ثالثی که طرفین پرونده نیستند اعتباری ندارد. به معنای دقیق تر 

نتیجه گزارش اصلاحی فقط بین طرفین دعوی و قائم مقام قانونی ایشان لازم الاجراست  و شخص ثالث متضرر از این گزارش اصلاحی می‌تواند مراتب اعتراض خود را به محکمه صادر کننده گزارش اصلاحی ارائه و مطالبه حق نماید.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۹۹/۱۰/۳۰
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی