وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

دعوای اثبات بیع

دعوای اثبات بیع

دعوای اثبات بیع ،طبق آمار های رسمی از حدود 15 میلیون پرونده ای که در محاکم کشور در حال رسیدگی است.حدود 50 درصد ،مربوط به دعاوی و اختلافات ملکی است.پرونده های ملکی،جزو پیچیده ترین و وقت گیرترین پرونده های دادگاه ها محسوب می شوند.حجم بالا و تنوع قوانین و مقررات حاکم بر املاک و مستغلات،رویه های متفاوت و گاهی متعارض محاکم در رسیدگی به این پرونده ها و نیز نا آشنایی مردم. و در برخی موارد ،عدم تسلط کافی وکلا و قضات با قوانین و رویه ها موجب شده است. که فرآیند رسیدگی به دعاوی ملکی طولانی تر شود. و در بسیاری مواقع این پرونده ها به نتیجه ی درست ختم نشود.بنابراین در نتیجه ی شناخت از مسایل فوق نیاز مستند سازی دانش حقوقی موجود در زمینه ی دعاوی ملکی  ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

تأیید و اثبات وقوع بیع در دعاوی اختصاصی خریدو فروش

وفق قانون مدنی ایران، همین که طرفین بر بیع ملک توافق کنند.عقد بیع منعقد می شود و به غیر از موارد خاص در اکثر موارد به صرف توافق طرفین،ولو آن که مکتوب نشده باشد.بیع تشکیل می شود.

مبنای حقوقی دادخواست اثبات وقوع بیع

دادخواست تأیید و اثبات وقوع بیع زمانی تقدیم میشود. که ملکی خریداری شود و مبایعه نامه ی مکتوبی در بین نباشد .و خواهان،قصد داشته باشد با استفاده از مدارک و مستنداتی،مانند شهادت شهود و یا مستندات پرداخت وجه ،وقوع بیع را اثبات کند.دادگاه پس از بررسی مستندات وقوع بیع،اگر ادله و مستندات را کافی دانست.حکم به تأیید وقوع بیع صادر می کند.

طرفین دعوای اثبات بیع

هریک از طرفین عقد بیع که بخواهد،بیع را به اثبات برساند.اعم از خریدار و یا فروشنده،می تواند علیه طرف مقابل طرح دعوا کند.اگر فروشنده،مالک رسمی ملک نباشد.خریدار برای طرح دعوای اثبات بیع ،بهتر است. علاوه بر فروشنده،مالک رسمی ملک را نیز طرف دعوا قرار دهد.

مرجع صالح برای ر سیدگی

در دعاوی مرتبط به املاک،دادخواست باید در دادگاهی اقامه شود .که ملک در حوزه ی قضایی آن واقع شده است.

نحوه ی اجرای رأی

به استناد ماده 339 قانون مدنی ،بیع از زمان ایجاب و قبول و قبل از طرح دعوی منعقد شده است.بنابراین دادگاه فقط بیع را تأیید می کند.دادنامه ی تأیید بیع جنبه ی اعلامی دارد و به همین دلیل در این دعوا اجراییه صادر نمی شود.

1)برخی از محاکم به استناد قانون ثبت اسناد و املاک و به این استدلال که دعوای تأیید بیع،مربوط به مال غیر منقول و جزو امور غیرترافعی است.چنین دعوایی را به تنهایی قابل پذیرش نمی دانند. و آن را فقط به همراه دعوای الزام به تنظیم سند رسمی،می پذیرند.

2)حتی اگر قایل به این باشیم که لزومی به طرح دعوای اثبات وقوع بیع و الزام به تنظیم سند رسمی به صورت همزمان نیست.بهتر است این دو خواسته همزمان مطرح شود؛زیرا رأی اثبات وقوع بیع،صرفاً جنبه ی اعلامی دارد .و به صرف این حکم نمی توان مالک را به تنظیم سند رسمی الزام کرد.

3)دادخواست اثبات وقوع بیع با دادخواست اثبات مالکیت متفاوت است.دعوی اثبات وقوع بیع در مورد املاک ثبت شده و ثبت نشده اقامه می شود.در مقابل،دادخواست اثبات مالکیت در مورد املاک در صورتی قابل طرح است که ملک به ثبت نرسیده باشد.

اثبات وقوع بیع در مورد املاک چه زمانی مطرح می شود؟

معمولاً چنین اثباتی وقتی مطرح می شود. که سند مکتوبی ( مثل مبایعه نامه ) جهت الزام فروشنده به تنظیم سند در دست نیست.اما دعوی اثبات مالکیت چه بسا به استناد مبایعه نامه،طرح شود.

دعوای اثبات معامله خاص اموال منقول می باشد؛

به استناد رأی شماره 651 شعبه ی 15 دادگاه تجدیدنظر استان تهران،دعوای اثبات معامله صرفاً در خصوص اموال غیرمنقول،قطع نظر از موارد استثنایی به لحاظ حاکمیت قانون ثبت،قابل طرح نمی باشد.لیکن در مورد اموال منقول با توجه به امکان تحقق عقد بیع به استناد قانون مدنی،موجبی جهت صدور قرار عدم استماع نبوده است.

دعوای تأیید وقوع بیع به تنهایی قابلیت استماع ندارد؛

بلکه باید به همراه دعوای الزام به تنظیم سند رسمی طرح شود. همچنین چناچه ملک،رسماً به نام خوانده نباشد نیز تنظیم سند رسمی و تحویل مبیع ، مسموع نخواهد بود.

اثبات وقوع یک قرارداد نمی تواند موضوع یک دعوا باشد؛

خواهان،مدعی حقی است که بر عهده ی خوانده برقرار است .و خوانده در این رهگذر منکر آن می باشد یا این که از انجام تعهد خویش شانه خالی می کند. و وصف این دعوا نیز با مخالفت آن با اصل و ظاهر شناخته می شود.این در حالی است که بیع یا هر عمل حقوقی دیگری،اعلام اراده هایی است. که در شرایط آگاهانه و با سایر شرایط قانونی تحقق می پذیرد و اثبات وقوع چنین رویدادی نیز توسط ادله ی قانونی صورت می گیرد.بنابراین اجرای یک قرارداد در صورت عدم انجام تعهد توسط متعهد،موضوع دعوا قرار می گیرد.لذا دادگاه،دعوی مطروحه را فاقد شرایط توصیف یک دعوای صحیح دانسته و مستنداً به قانون آیین دادرسی مدنی ،قرار عدم استماع آن را صادر و اعلام می کند.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۹۹/۱۱/۱۹
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی