وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

طلاق توافقی

طلاق توافقی

طلاق توافقی ،یکی از انواع طلاق،طلاق توافقی می باشد که در چند سال اخیر با تصویب قانون حمایت از خانواده جدید با توجه به نیاز جامعه و درخواست مردم ، این عنوان از طلاق به قانون اضافه شده است که مؤثر برای زوجینی می باشد که برای طلاق گرفتن مطمئن هستند و در کنار داشتن مزایایی از قبیل سرعت انجام پروسه طلاق،رضایت و توافق دوجانبه طرفین،تعیین تکلیف در خصوص مسائل مشترک زوجین،قیمت اقتصادی منصفانه تر از میزان حق الوکاله طلاق یک طرفه،تضمینی بودن انجام طلاق توافقی،عدم نیاز به حضور زوجین و غیر رجعی بودن،طبعاً دارای معایبی نیز می باشد؛از قبیل:

1)کوتاه بودن پروسه طلاق توافقی

برخی این کوتاهی زمان را عیبی بزرگ می دانند چراکه هرگاه زوجین با کوچکترین مسئله ای مواجهه شوند،دادخواست طلاق خود را تنظیم و ظرف چند روز از هم جدا می شوند؛از این جهت برای رفع این مشکل طبق قانون مشاوره قبل از طلاق الزامی شده است.

2)عدم وجود هرگونه الزام یا اجبار

در طلاق توافقی در تمام مراحل لازم است زن و شوهر با یک‌دیگر توافق داشته باشند. و اگر در هر مرحله یکی از طرفین از طلاق منصرف شود، هیچ الزامی برای ادامه روند طلاق نیست.

3)الزامی شدن حضور زن و مرد

در طلاق توافقی نیازی به حضور زن و شوهر در دادگاه نیست و وکیل به تنهایی می‌تواند صفر تا صد طلاق را انجام دهد اما گاهی ممکن است قاضی حضور زن و مرد را شخصاً در دادگاه جهت اخذ یک سری از توضیحات و روشن شدن موضوع الزامی کند .

توافق نامه طلاق توافقی الزام آور نیست؛

یعنی تا زمانی که طلاق ثبت رسمی نشده است امکان پشیمانی از طلاق توافقی وجود دارد حتی اگر توافق مکتوبی در این خصوص نوشته باشند و حتی اگر رای دادگاه نیز صادر شده باشد.به طور مثال هرگاه در ادامه یکی از طرفین منصرف شود و چنانچه صورت جلسه طلاق توافقی را امضاء کرده باشد و وکالتنامه وکیل را نیز امضاء کرده باشد هنوز امکان برگشت وجود دارد.

شرایط طلاق توافقی

روند طلاق توافقی بدین صورت است که زوجین پس از تنظیم توافقات و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق از مراکز مشاوره می توانند درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش را بنمایند.دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بدون ارائه گواهی مرکز غربالگری که اصطلاحا به آن گواهی عدم انصراف از طلاق گفته می‌شود، نمی‌توانند اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی نمایند.

مراحل طلاق توافقی

طلاق توافقی یک سری مراحل اصلی دارد که توسط زوجین یا وکیل دادگستری آنان بایستی اقدام گردد؛

مشاوره اجباری

دادگاه خانواده بدون جلب نظر مشاوره خانواده نمی‌تواند اقدام به صدور رای گواهی عدم امکان سازش نماید. بنابراین اولین اقدام مراجعه به سامانه نوبت دهی طلاق (تصمیم) و ثبت اطلاعات زوجین در این سامانه است.زوجین باید به مراکز غربالگری و مشاوره خانواده مراجعه نمایند. پس از انجام جلسات مشاوره با مشاوران مذکور (حدودا ۵ جلسه )، اگر زوجین همچنان بر تصمیم خود مبنی بر طلاق اصرار داشته باشند، مرکز مشاوره اقدام به صدور گواهی عدم انصراف از طلاق می‌نماید.

تنظیم دادخواست

دومین گام ثبت دادخواست طلاق توافقی می باشد؛برای این منظور، زوجین یا وکلای ایشان باید به همراه مدارکی همچون شناسنامه، کارت ملی، عقد نامه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست خود را تقدیم نمایند.

تعیین وقت دادرسی

پس از تقدیم دادخواست، برای زوجین وقت جلسه دادرسی تعیین خواهد شد که باید در تاریخ و ساعت تعیین شده زن و مرد یا وکلای دادگستری در شعبه دادگاه خانواده حضور داشته باشند.

صدور گواهی عدم امکان سازش

پس از پرداخت هزینه مشاوره زوجین یا وکلای آن ها به واحد مشاوره مستقر در دادگاه خانواده مراجعه می نمایند. در این مرحله است که مسائلی چون مهریه، نفقه زوجه، اجرت المثل، جهیزیه، حضانت فرزند و نحوه ملاقات با فرزند و … توسط مشاور خانواده تکمیل، به امضاء طرفین رسیده و به زوجین یا وکلاء آنها تحویل داده می‌شود تا جهت صدور گواهی عدم امکان سازش به دادگاه ارائه نمایند.

احراز عدم بارداری زوجه

از سوی دادگاه جهت صدور گواهی عدم امکان سازش الزامی است و برای این منظور زوجه باید به آزمایشگاه یا پزشکی قانونی معرفی و پس از انجام آزمایشات پزشکی مربوطه، گواهی عدم بارداری را از اخذ و به دادگاه ارائه نماید.

در نهایت

زوجین یا وکیل آن ها مجدداً در دادگاه حاضر می شوند و سپس دادگاه نسبت به صدور گواهی عدم امکان سازش اقدام می نماید و زوجین پس از حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی نسبت به قطعیت رأی اقدام می نمایند. پس از آن زوجین با مراجعه به دفاتر طلاق، اقدام به اجرای صیغه طلاق می‌نمایند. مهلت اجرای صیغه طلاق ۳ ماه می باشد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

برای رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی و ثبت آن در دفاتر طلاق نیاز به مدارکی است که زوجین یا وکلای آن‌ها باید در اختیار داشته باشند؛این مدارک عبارتند از:

1.عقدنامه

2.شناسنامه

3.کارت ملی

4.گواهی عدم بارداری

5.گواهی بکارت در صورت باکره بودن زن

6.توافقنامه کتبی مبنی بر توافقات زوجین در خصوص مسائل مختلف از قبیل مهریه،نفقه،حضانت و ...

اخذ وکیل برای طلاق توافقی

یک وکیل نمی تواند همزمان وکالت زوجین را در این  امر به عهده بگیرد، لذا ضروری است تا هریک از زوجین یک وکیل از وکلای حاضر را انتخاب نموده  و آنها امور مربوطه  در خصوص طلاق توافقی را به عهده خواهند گرفت.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۹۹/۱۱/۲۹
  • میثم شفیعی

نظرات (۱)

ممنون عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی