وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

عسر و حرج و نقش آن

عسر و حرج و نقش آن

عسر و حرج و نقش آن ،عسر و حرج به معنای سختی و مشقت در زندگی هستند و در این خصوص قاعده ای تحت عنوان «نفی  عسر و حرج » مطرح می باشد که بر اساس آن هر آنچه در زندگی منجر به سختی و مشقت فرد شود،از لزوم انجام و ضرورت ایفای آن کاسته و تکلیف آن از دوش فرد برداشته خواهد شد.از همین منظر در خصوص طلاق گرفتن،قانونگذار وفق قاعدة نفی عسر و حرج به زوجه این امکان را داده است تا هرگاه در زندگی مشترک دچار عسر و حرج شود،به زندگی مشترک پایان دهد.

تقاضای طلاق از سوی زوج

وفق قانون مدنی اختیار طلاق با مرد است و اوست که می تواند حتی بدون دلیل موجه، دادخواست طلاق به طرفیت همسر تقدیم دادگاه کند.عدم رضایت زوجه تأثیری در روند طلاق از جانب مرد ندارد و تنها می تواند منجر به طولانی شدن مراحل طلاق از طرف مرد  شود و نمی تواند منجر به جلوگیری از صدور حکم طلاق شود.

گواهی عدم امکان سازش

رأیی که دادگاه پس از دادخواست طلاق از طرف مرد صادر می کند گواهی عدم امکان سازش نام دارد و زوج متقاضی طلاق ۳ ماه فرصت دارد تا برای اجرای رای دادگاه و ثبت آن به دفترخانه رسمی طلاق مراجعه کند در غیر این صورت رای صادره از درجه اعتبار ساقط می شود.

مدت زمان طلاق از طرف مرد

پرونده طلاق چه خواهان آن مرد باشد چه زن، در صورت اعتراض پرونده ای سه مرحله ای است یعنی دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور، که با اعتراض زن حتی اگر اعتراض غیر موجه باشد، روند طلاق تا یک سال نیز به طول می انجامد. لذا مدت زمان طلاق از طرف مرد بستگی کامل به اعتراض طرفین خصوصا زوجه دارد که ممکن است از ۳ ماه تا ۱ سال و شاید کمی بیشتر به طول بیانجامد.

تقاضای طلاق از سوی زوجه

به طور کلی  طبق قانون مدنی و مقررات فقهی، طلاق در اختیار مرد است و زن تنها با داشتن دلیل موجه و اثبات آن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند مگر این که طلاق توافقی باشد یا زن وکالت در طلاق (حق طلاق) داشته باشد. مطابق با قوانین جاری امکان تقاضای طلاق از سوی زوجه محدود به شرایط مقرر در قانون مدنی می باشد که بحث عسر و حرج یکی از شرایطی می باشد که در ماده 1130 به آن اشاره شده است و احراز آن بر عهدة دادگاه است.

معنای دقیق عسر و حرج

1.ترک زندگی خانواده توسط شوهر حداقل برای شش ماه متوالی یا 9 ماه متناوب بدون عذر موجه.

2.اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا ابتلای او به مشروبات الکلی و امتناع زوج از ترک آنها یا عدم امکان الزام شوهر به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.

3.محکومیت قطعی شوهر به حبس پنج سال یا بیشتر.

4.ضرب و جرح یا فحاشی یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زن قابل تحمل نباشد.

5.ابتلای شوهر به بیماری های صعب العلاج روانی یا مسری یا هر عارضة صعب العلاج دیگر که زندگی مشترک را مختل کند مثل بیماری سارس یا ایدز.

نحوة اثبات عسر و حرج

تقاضای طلاق به واسطة عسر و حرج از سوی زوجه نیازمند اثبات مصادیق غیر حصری عسر و حرج و احراز آن در دادگاه است تا قاضی بدین طریق برای صدور حکم طلاق بواسطة عسر و حرج مجاب شود.به عنوان مثال اثبات ترک انفاق که موجب تنگدستی و قرارگرفتن زن در وضعیت عسر و حرج می شود،بوسیلة ادلة متعدد که می تواند شامل حکم قطعی مبنی بر الزام بر تأدیه‌ی نفقه، حکم قطعی کیفری مبنی بر ترک انفاق توسط زوج به استناد ماده‌ی ۵۳ قانون حمایت از خانواده باشد،امکان پذیر است.

یا در خصوص اثبات عسر و حرج بواسطة اعتیاد همسر چنانچه در این رابطه حکمی مبنی بر محکومیت زوج صادر یا پرونده‌ی قضایی مطرح باشد یا استناد به سوابق بستری شدن زوج در کمپ‌های ترک اعتیاد، تمامی این سوابق ادله‫ای برای اثبات عسر و حرج به خاطر اعتیاد خواهد بود. در خصوص اثبات عسر و حرج به‌واسطه‌ی سوءِرفتار زوج، سوابق شکایت از زوج توسط زوجه یا احکام صادره در این خصوص احراز عسر و حرج توسط دادگاه سهل‌تر خواهد بود. زیرا برعهده‌ی مدعی (زوجه) است تا با تمسک بر ادله‌ی اثبات دعوی به اثبات امور موضوعی بپردازد و بتواند عسر و حرج خود را در دادگاه ثابت کند و در این بین وجود احکام قضایی و کیفری راه را برای اثبات عسر و حرج هموارتر می‫کند.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۹۹/۱۲/۲۳
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی