وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

مطالعه وجه التزام قراردادی

مطالعه وجه التزام قراردادی ،مبنای حقوقی دادخواست:وجه التزام مبلغی است که طرفین یک قرارداد به عنوان جریمه تاخیر و یا عدم انجام تعهد قراردادی پیش بینی می کنند در واقع وجه التزام نوعی ضمانت اجرای حقوقی است که احتمال نقض و تخلف از قرارداد را به حداقل می رساند بنابراین اگر یکی از طرفین قرارداد اجرای تعهد را با تاخیر انجام دهد و یا به صورت کلی از انجام تعهد استنکاف کند طرف دیگر قرارداد می تواند دادخواست مطالبه وجه التزام را تقدیم کند.

طرفین دعوی

طرفین دعوی در حقیقت طرفین قرارداد ای هستند که در آن وجه التزام تعیین شده است شخصی که تعهد به نفع او شده است خواهان و شخصی که از تعهد تخلف کرده خوانده است.

نحوه اجرای رای

بعدپس از صدور حکم مبنی بر محکومیت متعهد و قطعیت آن متعهد الله باید درخواست صدور اجراییه کند و به طرق مختلف از جمله معرفی اموال متعهد به ناحیه اجرا و در صورت عدم شناخت اموال متعهد با گرفتن استعلام از اداره راهور نیروی انتظامی ثبت اسناد و املاک بانک مرکزی و غیره در صدد به دست آوردن اموال و جبران خسارت های به وجود آمده بر آید در صورتی که مالی از محکوم علیه در دسترس نباشد محکوم له می تواند جلب محکوم علیه را از دادگاه بخواهد.

وجه التزام در صورت تخلف از قرارداد

وجه التزام خسارت مقطوع ای است که طرفین ضمن قرارداد در مورد آن توافق می‌کنند و در صورت تخلف از قرارداد ولو آن که ضرر و زیانی به متعهدانه وارد نشده باشد دادگاه فرد را به پرداخت وجه التزام محکوم می کند اما در مورد ای که وجه التزام در قرارداد تعیین نشده است در صورت تخلف از تعهدات قراردادی متعهد باید اثبات کند که در نتیجه تخلف متعهد به ویژه در اراضی آن وارد شده است در غیر این صورت نمی‌توان مبلغی را به عنوان خسارت ناشی از تخلف از تعهد مطالبه کرد میزان بچه التزام معادل مبلغی است که در قرارداد پیش بینی شده است و دادگاه نمی‌تواند فرد متخلف را به مبلغی کمتر و یا بیشتر از وجه التزام محکوم کنند اما در مورد ضرر و زیان میزان مبلغ قابل مطالبه بر اساس ارزیابی کارشناس محاسبه و فرد به پرداخت آن محکوم خواهد شد.

چه زمانی میتوان وجه التزام عدم اجرای تعهد را مطالبه کرد؟

برخی از محاکم معتقدند که اگر وجه التزام عدم انجام تعهد گرفته شود متخلف را نمی توان به اجرای تعهد اصلی ملزم کرد به عبارت دیگر زمانی میتوان وجه التزام عدم اجرای تعهد را مطالبه کرد که امکان الزام متعهد به اجرای تعهد اصلی وجود نداشته باشد دیگر معتقدند که خسارت عدم انجام تعهد و اجرای تعهد اصلی با هم قابل جمع هستند البته قصد مشترک طرفین و توافقات قراردادی نقش موثری در نظر دادگاه در این خصوص دارد و دادگاه ابتدا باید قصد طرفین را شناسایی و احراز کند که توافق متعاقدین چه بوده است.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۹۹/۱۲/۲۸
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی