وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

فسخ قرارداد به جهت خیار تخلف شرط

فسخ قرارداد به جهت خیار تخلف شرط ،اگر در قرارداد به نفع یکی از طرفین شرطی پیش بینی شود،اعم از انکه شرط فعل باشد یا شرط صفت یا شرط نتیجه،در صورت تخلف متعهد از شرط ویا بی اعتباری شرط،مشروط له می تواند اقدام به فسخ قرارداد کند.

اگر شرط مندرج در قرارداد شرط صفت باشد؛

به عنوان مثال اگر در قرارداد شرط شود ملک مورد معامله دارای صفت و ویژگی خاصی باشد،در چنین حالتی اگر ملک فاقد ویژگی مذکور در قرارداد باشد،خریدار حق فسخ قرارداد را دارد.

اگر شرط مذکور شرط فعل باشد،

چنانچه شخص متعهد به تعهد خود عمل نکند،شخصی که تعهد به نفع او شده است،ابتدا باید الزام متعهد به انجام تعهد را از دادگاه بخواهد.در صورتی که متعهد تعهد را انجام ندهد،متعهد له می تواند شخصاً یا از طریق شخص ثالث تعهد را انجام و هزینه های آن را از متعهد دریافت نماید.در صورتی که امکان اجرای تعهد از طریق متعهد له یا شخص ثالث نباشد،متعهد له می تواند وفق بیان قانون مدنی اقدام به فسخ قرارداد کند.

مبنای حقوقی دادخواست

در هریک از موارد فوق،شخصی که در قرارداد به نفع او شرطی ذکر شده است،می تواند پس از فسخ قرارداد به هر نحوی دادخواست تأیید فسخ قرارداد را در دادگاه حقوقی مطرح نماید.

بطلان شرط معامله

وفق قانون مدنی در صورتی که معامله به واسطة اقاله یا فسخ به هم بخورد،شرطی که در ضمن آن شده است باطل می شودو چنانچه کسی که ملزم به انجام شرط بوده است،به شرط مدنظر عمل کرده باشد،می تواند عوض او را از مشروط له و شخصی که به نفع او شرط شده است بگیرد.

طرفین دعوی

پس از فسخ قرارداد از سوی صاحب حق فسخ،هر یک از طرفین دعوی می تواند دعوای تأیید فسخ را در دادگاه صالح طرح نماید.

مرجع صالح برای رسیدگی

دعوای تأیید فسخ قرارداد در صورتی که مربوط به معاملات ملکی باشد،دادگاه محل وقوع ملک صلاحیت رسیدگی خواهد داشت.

نحوة اجرای رأی

محکمه فقط فسخ را تأیید می نماید و درواقع فسخ زمانی حاصل می شود که متعهد له آن را اعمال و به طرف مقابل اعلام می کند.بنابراین در این گونه دعاوی اجراییه صادر نمی شودو حکم دادگاه تنها جنبه اعلامی دارد.

نکته

در استناد به فسخ قرارداد نیازی به طرح دعوای تقابل نیست؛

تأیید فسخ از آنجا که خلاف اصل صحت قراردادهاست و ادعایی است که می بایست ثابت شود،باید به عنوان ندارد. بر این اساس طرفی که مدعی فسخ قرارداد و انحلال آن است،می تواند صبر کند تا طرف مقابل برای الزام وی به قرارداد یا سایر عناوین مشابه،اقدام کند و در مقابل دفاع از حقوق خود به فسخ قرارداد استناد کند و بر این اساس در استناد به فسخ قرارداد نیازی به طرح دعوای تقابل هم نخواهد بود.

کاربرد طرح دعوای تأیید فسخ

این کاربرد در جایی است که مدعی فسخ می خواهد هرچه سریع تر تکلیف قرارداد را روشن و از آثار فسخ قرارداد استفاده کند و یا در کنار خواستة تأیید فسخ ،خواستة دیگری نظیر استرداد وجه و یا ابطال سند و یا مطالبة خسارت را مطالبه نماید.به همین خاطر متداول است که دادخواست تأیید فسخ قرارداد در کنار دعاوی دیگر مطرح می شود.

اسقاط ضمنی حق فسخ

اگر تأخیر در پرداخت هریک از اقساط ثمن به فروشنده حق فسخ بدهد،وصول هرکدام از اقساط که موعدش گذشته باشد از سوی طلبکار می تواند قرینه ای بر اسقاط ضمنی حق فسخ باشد.

آیا فوریت در حق فسخ قرارداد ملاک است؟

حق فسخ قرارداد به دلیل تخلف متعهد از شرط قراردادی فوریت ندارد و صاحب حق فسخ هرزمان که بخواهد می تواند اقدام به فسخ قرارداد کند.این حق فسخ در صورت فوت ذی حق به ورثه منتقل می شود.

تصرفات معتبر در ملک

اگر بعد از عقد قرارداد و قبل از فسخ آن خریدار در ملک تصرفات حقوقی مانند فروش،رهن و اجاره انجام دهد،در صورت فسخ قرارداد این تصرفات معتبر است مگر آن که در قرارداد عدم تصرفات ناقله شرط شده باشد.

نکته

اجبار مشروط علیه وقتی است که امتناع از انجام شرط از سوی مشروط علیه باشد و قانون مدنی هم ناتوانی در تسلیم و اجرای تعهد و شرط را یکی از اسباب خیار می داند.َََ

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۰۰/۰۱/۲۲
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی