وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

انحلال نکاح

انحلال نکاح

انحلال نکاح ،ازدواج امری است که در قانون و شرع ما از احترام قابل توجهی برخوردار است و جهت حفظ دوام و استمرار آن رویکردهای متفاوتی مطرح می باشد؛اما متأسفانه همیشه آنطور که افراد انتظار دارند به نتیجه مطلوبی نمی رسد و گاهی بنا بر دلایل گوناگونی همچون اختلافات خانوادگی،درگیری ها و حتی فوت یکی از زوجین منحل می شود.

مقصود از منحل شدن چیست؟

گاهاً پیش می آید که عقدی با تمام شرایط صحت عقد نکاح حاصل می شود و آثار خود را نیز برجای می گذارد؛اما دلایلی منجر به انحلال عقد صحیح مذکور می شود.در چنین شرایطی تمامی آثاری که در نتیجه عقد نکاح و پیش از انحلال آن ایجاد شده است،معتبر و بدون هیچ خدشه ای باقی خواهد ماند؛چراکه اساساً انحلال نکاح صحیح منجر به مخدوش شدن آثار حاصل از آن نکاح نخواهد شد؛به عنوان مثال چنانچه فرزندی در نتیجه نکاح متولد بشود،پس از انحلال نکاح همچنان دارای نسب مشروعی خواهد بود.

تفاوت انحلال نکاح با بطلان نکاح

عقد نکاح زمانی باطل محسوب می شود که یکی از شرایط اساسی صحت عقد نکاح را نداشته باشد یا یکی از موانع نکاح موجود باشد؛در چنین شرایطی گویی هیچ گونه زوجیتی از ابتدا فی مابین زن و مرد حاصل نشده و پدید نیامده است.نکته حائز اهمیت آن است که اگر آثاری از عقد مزبور حاصل شده باشد،قابل شناسایی نخواهد بود و معتبر تلقی نمی شود.

اسباب انحلال نکاح

وفق قانون مدنی برای انحلال عقد نکاح موارد و اسبابی پیش بینی شده است که مشمول موارد ذیل می باشد:

۱)فسخ نکاح

این سبب برای زوجین این امکان را فراهم می آورد که وفق شرایط معینی و بدون طی کردن تشریفات طلاق بتوانند از یکدیگر جدا بشوند.به عبارت دقیق تر فسخ نکاح با طلاق متفاوت است و تنها زمانی می تواند مورد بررسی قرار بگیرد که یکی از عیوبی که مطابق با فقه و قانون مدنی برای هریک از زوجین احصا شده است(عیوب زن، عیوب مرد و عیوب مشترک زن و مرد )،وجود داشته باشد و عیوب مذکور حتماً بایستی به اثبات برسد.

۲) طلاق

از دیگر اسباب انحلال نکاح طلاق می باشد که این مورد رایج ترین روشی است که عملاً مورد استفاده زوجین قرار می گیرد.جهت اعمال این روش زوجین بایستی به دادگاه خانواده مراجعه نمایند و همچنین طریقه اعمال آن بسته به شرایطی که وجود دارد به سه روش طلاق توافقی،طلاق از جانب مرد و طلاق به درخواست زن صورت می گیرد.

۳)بذل مدت

از جمله روش های انحلال عقد موقت که قابلیت جریان در عقد دائم  را ندارد،بذل مدت و بخشیدن مدت باقی مانده از عقد از طرف مرد به زن است.بذل مدت صرفاً از طرف مرد به عمل می آید چون مدت در عقد موقت به نفع مرد تلقی می شود و وی میتواند از چنین نفعی بگذرد؛ همچنین مرد می تواند برای بذل مدت به زن وکالت بدهد تا به نیابت از زوج مدت باقی مانده از نکاح را به خود بذل نماید.

نکته

بذل مدت ماهیتاً با طلاق و فسخ نکاح متفاوت است؛به عنوان مثال طلاق یک ایقاع تشریفاتی است که به صیغه خاص و با حضور دو مرد عادل انجام می شود اما بذل مدت نیاز به هیچگونه تشریفاتی ندارد.

۴)فوت یکی از زوجین

فوت زن یا مرد از جمله عللی می باشد که منجر به انحلال عقد ازدواج می شود.در این خصوص بحث موت فرضی نیز موجود است که چنانچه فرد غایب مفقود الاثر شود،با گذشتن مدت زمانی از غیبت وی می توان حکم موت فرضی وی را از دادگاه گرفت که به موجب آن عقد نکاح منحل می شود و شرایط ازدواج مجدد را برای  زن فراهم می آورد البته به شرط نگه داشتن عده.

انحلال خود به خودی عقد نکاح

گاهی عقد نکاح بدون دخالت زوجین و انجام هر گونه اقدامی از جانب آنان منحل می شود؛جهت توضیح این مطلب باید گفت که موارد انحلال نکاح وابسته به قصد و اراده زوجین است اما  در فوت یکی از آنان قصد و اراده هیچ مدخلیتی ندارد و با وقوع آن عقد منقطع خواهد شد و راه برگشتی موجود و ممکن تخواهد بود.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۰۰/۰۱/۲۴
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی