وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

تأیید رجوع از هبه

تأیید رجوع از هبه

تأیید رجوع از هبه ،هبه عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را رایگان به دیگری تملیک می کند و مال خود را مجانی به ملکیت شخص دیگری در می آورد.بخشیدن یک مال مترادف با انعقاد عقد هبه است که چنین عقدی شرایط خاص خود را دارد.

لازمه وقوع عقد هبه دریافت مال است؛

اصولا و طبق قانون تا زمانی که متهب قبول نکند و اقدام به قبض ننماید،عقد هبه واقع نمی شود.همچنین اگر متهب مال را قبض نکرده باشد،رجوع نیز موضوعیت ندارد و واهب می تواند هر زمان که می خواهد آن مال را پس بگیرد.

شرایط رجوع از عقد هبه

-انعقاد عقد هبه

-قبض عین موهوبه از جانب متهب

-موجود بودن عین موهوبه

-از بین نرفتن حق رجوع واهب

مبنای حقوقی دادخواست

زمانی که عقد هبه بین طرفین یعنی واهب و متهب منعقد می شود و ملک در اختیار متهب قرار می گیرد،اگر عین موهوبه یعنی همان ملک موجود باشد،واهب یا شخصی که هبه کرده است می تواند از آن رجوع کند و بعد از رجوع برای تثبیت آن دادخواست تأیید رجوع از هبه را مطرح کند.اعلام رجوع از هبه با هر طریقی ممکن است؛ولی بهتر است از طریق اظهارنامة رسمی صورت بگیرد.

طرفین دعوی

واهب که ملک خود را هبه کرده است و حالا پشیمان شده و از هبه رجوع کرده،خواهان دعوی است و متهب خوانده می باشد.

مرجع صالح برای رسیدگی

در صورتی که موضوع هبه ملک باشد،دادگاه محل وقوع ملک صلاحیت رسیدگی به دعوای تأیید رجوع از هبه را خواهد داشت.در غیراینصورت دادگاهی که عقد هبه در حوزه آن واقع شده است و دادگاه محل اقامتگاه خوانده صالح به رسیدگی هستند.

نحوة اجرای رأی

از وقتی که واهب از هبة خود رجوع کند،رجوع از هبه محقق شده است.همچنان که از نام دعوا روشن است،واهب تنها برای تأیید و اعلام آن دادخواست می دهد.بنابراین رأی به اجراییه نیاز ندارد.

رجوع از هبه

به استناد قانون مدنی بعد از قبض نیز واهب می تواند با بقای عین موهوبه از هبه رجوع کند.مگر در موارد ذیل:

1)در صورتی که متهب پدر یا مادر و یا اولاد واهب باشد.

2)در صورتی که هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد.

3)در صورتی که عین موهوبه از ملکیت متهب خارج شده یا متعلق حق غیر واقع شود،خواه قهراً مثل اینکه متهب بواسطه فلس محجور شود ،خواه اختیاراً مثل اینکه عین موهوبه به رهن داده شود.

4)در صورتی که در عین موهوبه تغییری حاصل شود.

آیا رجوع ضمنی از هبه صحیح است؟

رجوع ضمنی از هبه صحیح است.مانند اینکه واهب ملک خود را به قصد رجوع از هبه به دیگری بفروشد.

عدم وجود حق رجوع

در صورتی که متهب پدر یا مادر یا اولاد (حتی نوادگان) باشند،حق رجوع وجود ندارد.

اسقاط حق رجوع

اگر ملک موهوبه از ملکیت متهب خارج شود،حق رجوع ساقط می شود.هر چند دوباره به مالکیت متهب در بیاید.

نکته کلیدی

حق رجوع در هبه مبتنی بر بلاعوض و مجانی بودن آن است و در هبه ی معوض با قبض عوض،حق رجوع زایل می شود و هم چنین بعد از فوت واهب رجوع ممکن نیست.

اثر رجوع و انحلال هبه ناظر به آینده است؛

به معنای دقیق تر این رجوع در گذشته اثر ندارد.یعنی منافع ملک قبل از رجوع ،مثل اجاره بهایی که از ملک گرفته شده،برای متهب است.

نکته

به استناد رویه و نظرات قضایی عدم ثبت رسمی هبة اموال غیرمنقول مانع از  رسیدگی به دعوی مربوط به رجوع از هبه نیست.

مزیت هبه نامه های رسمی

هبه های با سند رسمی مزیت بخصوصی دارند که در هبه های با سند عادی چنین مزیتی وجود ندارد؛در واقع در مورد هبه نامه های رسمی امکان انکار و تردید وجود ندارد و هیچ یک از خواهان و خوانده نمی تواند مدعی شود که در صحت و اصالت سند مزبور مردد است و چنین ادعایی قانوناً پذیرفته نیست.

هبه نامه های غیررسمی

در خصوص هبه‌نامه‌های غیر رسمی یا عادی ادعای انکار و تردید مسموع خواهد بود و با طرح هر یک از دو ادعای انکار یا تردید دادگاه موظف می‌شود تا بدون تعلل سند را مورد بررسی قرار دهد و بعد از دقت فراوان در مورد اعتبار آن حکم کند.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۰۰/۰۱/۲۵
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی