وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین ،اکثر افراد دیدگاه کاملاً منفی نسبت به مسئله دارند و آن را امری غیر قانونی و خلاف شرع قلمداد می کنند.سقط جنین در قانون مجازات اسلامی ایران نیز جرم انگاری شده است و قانونگذار برای سقط عمدی جنین علاوه بر مجازات تعذیری،مسئولیت پرداخت دیه نیز در نظر گرفته است.در کشور ما سقط جنین از مراحل اولیه استقرار نطفه قابل مجازات است و ضوابط و چگونگی آن در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است.

معاونت در سقط جنین

علی رغم اینکه ممکن است مادر خود رأساً اقدام نماید، در شرایطی که هر فردی اعم از اینکه پزشک باشد یا ماما باشد یا هر شخص عادی دیگری در این فرآیند مشارکت نماید،به نحوی که منجر به تسهیل وقوع آن چه با آموزش دادن و چه با دارو دادن و هر اقدامی که سقط را ممکن سازد شود،به عنوان معاون جرم قابل مجازات است

شرایط قانونی جهت سقط جنین

مواردی وجود دارد که قانوگذار با رعایت شرایطی اجازه سقط جنین را صادر کرده است؛به عنوان مثال گاهی مادر در شرایط بیماری است که ادامه بارداری برای وی امکان پذیر نیست و سلامتی او را شدیداً به خطر می اندازد.یا اینکه جنین دچار ناهنجاری هایی است که بعد از تولد قادر به زیستن نمی باشد و با حیات وی منافات دارد.

شرایط صدور مجوز سقط

سقط شامل مواردی می شود که عسر و حرج شدیدی را به خانواده وارد می کند.مانند جنین های مبتلا به سندروم داون یا مواردی که نوزاد مغز نداشته یا مغز او بیرون از جمجمه قرار گرفته باشد یا ستون فقرات او تشکیل نشده باشد.در چنین شرایطی وفق قانون سقط درمانی که امروزه بر اساس ماده ۵۶ طرح جوانی جمعیت منسوخ شده است، مادر با انجام آزمایش های تکمیلی به پزشکی قانونی مراجعه کرده و در صورت اعلام حرج بر او،۳ پزشک از جمله ۲ پزشک متخصص و یک پزشک معتمد پزشکی قانونی مجوز سقط را صادر می کردند.

نکته کلیدی و مهم

در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، تفاوتی بین سقط جنین قبل یا بعد از دمیده شدن روح(ولوج روح) وجود ندارد و چنین اقدامی در هریک از این مراحل مشمول مجازات خواهد بود.گرچه گفته می شود قانونگذار بعد از ولوج روح اجازه سقط جنین را نمی دهد(یعنی ۴ ماهگی).اما چنین قیدی مختص به قانون سقط درمانی بوده است که امروزه منسوخ اعلام شده است.

طرح جدید مجلس در خصوص سقط

طبق این طرح برای سقط جنینی که مشکل جسمی یا ژنتیک دارد،علاوه بر دکتر،۲ فقیه و یک قاضی باید نظر بدهند؛طرح جدید شامل تغییراتی است که بر اساس آن شورایی در سازمان نظام پزشکی قانونی متشکل از ۲ فقیه،یک قاضی و چند پزشک تشکیل خواهد شد.حرج مادر را نیز قاضی تعیین می کند.به معنای دقیق تر اگر مادر بگوید امکان نگهداری کودک معلول را ندارد،کافی نیست و در نهایت قاضی باید به این تشخیص برسد.

مجازات سقط جنین

چنانچه افراد عادی مادر را در راستای سقط جنین راهنمایی نمایند،به نحوی که عملاً در سقط جنین مباشرت نداشته باشند و صرفاً با دارو یا وسایل دیگر مادر را در این زمینه مساعدت نمایند،وفق قانون مجازات اسلامی علاوه بر پرداخت دیه،به ۳ تا ۶ ماه حبس محکوم می شوند.اگر این افراد معمولی عملاً در سقط مباشرت داشته باشند،به مجازات حبس از ۶ ماه تا یک سال و پرداخت دیه محکوم می شوند.

و اما مجازات سنگین تر

افرادی که فعال در مشاغل پزشکی ،مامایی،فروشندگان دارو و سایر مشاغل مشابه می باشند،چنانچه مبادرت به معاونت در جرم سقط جنین نمایند و مادر را در این زمینه مساعدت و راهنمایی کنند،بواسطه شغل خود مسئولیت بیشتری داشته و مشمول مجازات سنگین تری خواهند بود که از این قرار است:علاوه بر پرداخت دیه محکوم به حبس از دو تا پنج سال خواهند بود.یعنی حداقل مجازات برای این دسته از افراد دوسال است.

نکته

افراد عادی که به دروغ اظهار نمایند که پزشک،ماما یا فروشنده دارو و  شاغل در هرشغل مشابه دیگر هستند،و با این عناوین اقدام به سقط جنین نمایند،مجازات سنگین تر در خصوص آنها اعمال خواهد شد.

 طریقه مجازات پدر یا مادر

قانوناً برای مادری که اقدام به سقط جنین خود نماید ولو اینکه اقدام وی عمداً و شخصاً باشد،مجازاتی از قبیل حبس یا جریمه پیش بینی نشده است و در هر حال مادر محکوم به پرداخت دیه به پدر خواهد شد.سنگین ترین مجازات برای پدری که همسر خود را تشویق یا تحریک به سقط جنین نماید یا ابزار آن را فراهم آورد نیز همان پرداخت دیه است و پدر یا مادری که در زمینه سقط قصد داشته باشند،سهمی از دیه نمی برند.

نکته

دیه جنین با توجه به مراحل رشد آن متفاوت است و بعد از ۴ ماهگی که روح در وی دمیده می شود و به عبارتی ولوج روح رخ می دهد ،دیه جنین، دیه کامل خواهد بود.

آیا مجازات قصاص در این خصوص اعمال می شود؟

عده ای باور دارند چنانچه جنینی در مرحله ولوج روح باشد،مرتکب سقط جنین مستحق قصاص است؛اما عده ای دیگر در هر صورت اعمال مجازات قصاص در خصوص سقط جنین را منتفی می دانند.در نتیجه آنچه در رویه های قضایی و نظریه پردازی های حقوقی مقبول طبع بیشتری واقع شده است،رویکرد دوم و منتفی بودن مجازات قصاص است.بنابراین آنچه در برابر جنین مستقر است،دیه می باشد.

مجازات آزار و اذیت زن باردار

هر کس عالماً و‌ عامد‌‌اً به واسطه ضرب  و جرح یا اذیت و آزار زن حامله موجب سقط جنین وی شود‌‌ علاوه بر پرد‌‌اخت د‌‌یه یا قصاص حسب مورد‌‌ به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد‌‌ شد؛مقصود از قصاص در اینجا مجازات آسیبی است که به مادر وارد شده و در برابر جنین همان مجازات دیه مستقر است.‌‌

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

منبع : وکیل الرعایای تهران

  • ۰۰/۰۱/۲۶
  • میثم شفیعی

نظرات (۱)

سایت شما عالی هستش 
امیدوارم موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی