وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

توقف عملیات اجرایی ثبت و ابطال اجراییه ثبت

توقف عملیات اجرایی ثبت و ابطال اجراییه ثبت ،ادارة اجرای ثبت متولی اجرای اسناد لازم الاجرا و اسناد رسمی تعهد آور است.چک،قرارداد تسهیلات بانکی و سند ازدواج،مهم ترین اسناد لازم الاجرا هستند و اسناد رهنی و سند رسمی تعهد پرداخت وجه ،نمونه های اسناد رسمی تعهد آور هستند که از طریق اجرای ثبت قابلیت اجرا دارند.

مبنای حقوقی دادخواست

اگر شخصی به عنوان ذی نفع،چک یا سند رسمی طلبی را در اختیار داشته باشد،فرض بر مدیون یا متعهد بودن طرف مقابل سند خواهد بود و به ذی نفع این اجازه داده شده است که بدون مراجعه به محاکم قضایی و طی کردن پروسه طولانی قضایی به مرجع تنظیم کنندة سند یا ادارة ثبت حسب مورد مراجعه و با اخذ دستور اجرا صدور اجراییه را برای ملک درخواست کند.

اگر دستور اجرا مخالف مفاد سند و یا خلاف قانون باشد...

در اینصورت متعهد اجراییه یا ثالثی که با صدور دستور اجرا متضرر می شود،می تواند به عملیات اجرایی اعتراض کند و درخواست توقیف و ابطال عملیات اجرایی را خواستار شود.

به عنوان مثال

ممکن است شخصی ملکی را با مبایعه نامة عادی خریداری کند و بعد از خرید ملک،شخص ثالثی چک فروشندة ملک را برگشت بزند و سپس از طریق اجرای ثبت اقدام به توقیف ملک فروخته شده کند.در چنین حالتی خریدار ملک به عنوان ذی نفع می تواند دادخواست توقیف و ابطال عملیات اجرایی را به استناد مبایعه نامة عادی تقدیم کند.

ادارة اجرای ثبت چه زمانی به اعتراض ثالث رسیدگی می کند؟

اگر ادعای معترض به عملیات اجرایی ثبت مستند به سند رسمی و یا حکم قطعی دادگاه باشد،ادارة اجرای ثبت به اعتراض،رسیدگی می کند و در این خصوص تصمیم لازم گرفته می شود؛اما اگر مستند اعتراض به عملیات اجرایی سند عادی باشد،مرجع رسیدگی به این دعوا دادگاه عمومی است.

طرفین دعوی

هرکس دستور اجرای سند را مخالف با مفاد سند یا مخالف با قانون دانسته یا از جهت دیگری شکایت از دستور اجرای سند رسمی و یا سند لازم الاجرا داشته و ذی نفع در ابطال اجراییه باشد،خواهان محسوب می شود و دعوا باید علیه شخصی که دستور اجرا به نفع اوصادر شده است،طرح شود.

مرجع صالح برای رسیدگی

مرجع رسیدگی به دعاوی ناشی از دستور اجرای اسناد رسمی،دادگاه صلاحیت دار محلی است که در حوزة آن دستور اجرا صادر شده است.

نحوة اجرای رأی

در مورد توقیف عملیات اجرایی با صدور دستور توقیف،اجرای عملیات مورد اعتراض متوقف می شود.پس از آن دادگاه به موضوع ابطال اجراییه رسیدگی می کند.اگر به نظر دادگاه ارکان عملیات اجرایی دچار خلل باشد،رأی بر ابطال آن صادر می کند.پس از قطعیت،نسخه ای از رأی برای ادارة ثبت یا دفترخانه فرستاده می شود تا از آن رفع اثر شود.

نکات کلیدی

1)در دعوای ابطال اجراییه نیازی نیست ادارة ثبت یا دفترخانة تنظیم کننده یا صادر کنندة سند،طرف دعوی قرار گیرد.

2)در صورتی که عملیات اجرایی خاتمه یافته باشد،در این صورت خواسته باید ابطال اجراییه و عملیات اجرایی و اعادة وضع به حال سابق باشد.

3)توقیف عملیات اجرایی به تنهایی قابل پذیرش نیست؛

در درخواست توقیف عملیات اجرایی بایستی دادخواست ابطال اجراییه نیز داده شود و توقیف عملیات اجرایی به تنهایی،قابل پذیرش نیست.اما دادخواست ابطال اجراییه به تنهایی قابل پذیرش است.

4)اقامة دعوای ابطال اجراییه مانع از جریان عملیات اجرایی نیست؛

بنابراین اگر خواهان بخواهد عملیات اجرایی متوقف شود،باید ضمن دادخواست تقاضای توقیف عملیات اجرایی را مطالبه کند.

5)اگر عقد رهن به دلیل تعلق مال مرهونه به غیر باطل شود،اجراییة ثبتی که بر اساس این عقد صادر شده است نیز به درخواست ذی نفع ابطال می شود.

آیا دستور توقیف عملیات اجرایی قابلیت تجدیدنظر خواهی دارد؟

از آنجا که دستور توقیف عملیات اجرایی به صورت حکم یا قرار صادر نمی شود،بنابراین قابلیت تجدیدنظر خواهی ندارد.

شروط توقیف عملیات اجرایی قبل از صدور حکم ابطال اجراییه

1)دلایل شکایت قوی باشد.

2)اجرای مفاد سند رسمی و لازم الاجرا متضمن ضرر جبران ناپذیر باشد.

3)خواهان تأمین مناسب را بر اساس نظر دادگاه تودیع نماید.

اعتراض اشخاص ثالث نسبت به ملک توقیف شده

در مسیر اجرای سند رسمی و یا لازم الاجرا ممکن است مال غیرمنقولی توسط اجرای ثبت توقیف شود که اشخاص ثالثی نسبت به ملک توقیف شده،ادعایی داشته باشند.اگر ادعای شخص ثالث نسبت به توقیف ملک بر اساس سند رسمی و یا حکم قطعی دادگاه باشد،توسط اجرای ثبت از توقیف ملک رفع اثر می شود؛اما اگر مستند ادعا سند رسمی و یا حکم دادگاه نباشد،اجرای ثبت صالح به رسیدگی به ادعا نیست و دادگاه عمومی مرجع رسیدگی به اعتراضات ماهیتی نسبت به اجرای ثبت است.

نحوة رسیدگی به اعتراض

رسیدگی به اعتراض اشخاص نسبت به عملیات اجرایی در صلاحیت رییس ثبت است و رسیدگی به اعتراض نسبت به دستور اجرای ثبت در صلاحیت دادگاه است.به عبارت دیگر رییس ثبت مرجع رسیدگی به اعتراضات شکلی نسبت به اجرای ثبت است و دادگاه عمومی مرجع رسیدگی به اعتراضات ماهیتی نسبت به اجرای ثبت است.

سایر دعاوی مرتبط

ممکن است همزمان با طرح دعوای ابطال اجراییه،نیاز به طرح دعوای دیگری همچون الزام به تنظیم سند رسمی و یا فک رهن و یا ابطال سند رهنی باشد.در چنین حالتی خواهان باید دعوای مربوطه را در دادگاه صالح طرح کرده و گواهی آن را به شعبة رسیدگی کننده به دادخواست ابطال عملیات اجرایی،تقدیم کند.نهایتاً اگر رسیدگی به دعوای ابطال اجراییه منوط به رسیدگی به دعوا در دادگاه دیگری باشد،دادگاه رسیدگی کننده به ابطال باید قرار توقیف رسیدگی صادر کند و پس از صدور حکم قطعی از دادگاه صالح،نسبت به دادخواست ابطال اجراییه رسیدگی کند.

نکته خیلی مهم

دادخواست ابطال عملیات اجرایی صحیح نیست و دادخواست ابطال اجراییه صحیح است.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۰۰/۰۱/۲۹
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی