وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

مهریه

مهریه

مهریه ،امروزه تقریباً برای تمامی افراد مسلم است که به محض وقوع عقد نکاح زوجه نسبت به مطالبه آن اختیار تام خواهد داشت اعم از اینکه از شوهر خود تمکین بکند یا خیر؛همچنین مطالبه مشروط به طلاق گرفتن از زوج نمی باشد و طبیعتاً زوجه حق دارد حتی در زمان زندگی مشترک با همسر نیز مهریه خود را مطالبه نماید؛ اما تشخیص اینکه آیا اخذ مهریه در زمان زندگی مشترک به صلاح زوجین است یا خیر برعهده زوجه می باشد؛چراکه بسیاری معتقدند که در اینصورت به استحکام و دوام زندگی زناشویی خدشه وارد خواهد شد.

مهریه لزوماً نباید سکه باشد؛

آنچه در قانون مقرر شده است، مالیت داشتن است و نه اینکه لزوماً مهریه در قالب سکه تعیین شود.مهریه می تواند در سه قالب مال غیر منقول، وجه نقد وسکه تعریف شود.

تکلیف مهریه پس از فوت زوج

مهریه دین و بدهی شوهر به زن است و اگر زن فوت کند، ورثه ی وی حق مطالبة آن را از شوهر یا  همسر سابق دارند.اما چنانچه خانمی از همسرش جدا شده باشد و به صورت ماهیانه مهریه بگیرد،اگر شوهر وی فوت کند، در این مورد مرد یا اموالی دارد که زن مثل هر طلبکار دیگر یا از اموال وی طلب خود را وصول می کند یا اینکه مرد مالی ندارد و در نتیجه عملاً دست طلبکار یعنی همسر سابق وی، به جایی بند نخواهد بود.

نکته ای قابل توجه

در خصوص مطالبة مهریه باید گفت که ازدواج زن یا شوهر باعث قطع اقساط  از همسر سابق نمی شود.

ممنوع الخروج شدن مرد به دلیل پرداخت مهریه

زن می تواند مرد را به دلیل عدم پرداخت مهریه ممنوع الخروج کند؛ اگر پرداخت به صورت اقساط باشد، در اینصورت می توان مرد را تا پرداخت آخرین قسط ممنوع الخروج کرد.

مطالبة مهریه مادری که فوت شده

بعد از فوت مادر،کلیه حقوقی که مادر دارد را ورثه وی می توانند مطالبه کنند؛ از جمله وصول مهریه از جانب پدر یا سایر حقوقی مثل اجرت المثل را هم می توان مطالبه نمود. اما نکته اینجاست که خود پدر هم جزء ورثه محسوب می شود و اجرت المثل نیاز به اثبات دارد و اثبات چنین امری با فوت مادر کمی دشوار است.

افزایش یا کاهش مهریه

بعد از عقد امکان کاهش با اعمال حقوقی از قبیل صلح،هبه و ابراء امکان پذیر است. اما در خصوص افزایش مهریه،هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در سال 1388 اعلام کرد که افزایش صحیح نمی باشد و دادگاه های خانواده مکلف به رعایت وحدت رویه فوق می باشند.

مهریه عند الاستطاعه

یعنی زوجه برای دریافت مهر، باید مالی به غیر از مستثنیات دین را به دادگاه یا اجرای ثبت معرفی نماید.زوجین با توافق حتی بعد از عقد هم می توانند مهریه را از عند المطالبه به عند الاستطاعه و یا بالعکس تغییر دهند.

 عند المطالبه

به این معنی است که به محض امضای عقدنامه، زن اگر بخواهد می تواند با مراجعه به محاکم و دادگاه های خانواده یا مراجعه به اجرای ثبت بخواهد که کل مهر یا قسمتی از را بپردازد.

حق حبس در  عند الاستطاعه

با عندالاستطاعه بودن مهریه، درهنگام عقد نکاح زوجه پذیرفته است که زوج توان مالی پرداخت مهریه را در زمان انعقاد عقد ندارد و اگر زوجه بعد از آن اراده مطالبه را داشته باشد، ابتدا باید مال معرفی کند. لذا زوجه با قید استطاعه بودن مهریه و پذیرفتن آن، حق حبس خود را از بین برده است.

حق حبس درعندالمطالبه

در این نوع از مهریه اگر زن مهریه را مطالبه نماید و مرد از پرداخت سرباز زند یا توان پرداخت آن را نداشته باشد، زن می تواند حکم حبس مرد را از دادگاه بگیرد و از انجام وظایف زوجیت و تمکین خودداری کند.

در چه صورتی زوج به دلیل مهریه به زندان نمی رود؟

طبق قانون تا 110 سکه رو می توان حکم جلب گرفت ولی در صورتیکه اعسار زوج و عدم توانایی وی برای پرداخت بدهی ها یا همان ورشکستگی در امور تجارت اثبات شود، دیگر حکم جلب اعتبار نخواهد داشت و صورت قسطی از زوج گرفته می شود.

اموالی که برای اخذ مهریه قابلیت معرفی و توقیف دارند؛

زوجه برای گرفتن مهریه از زوج میتواند اموال منقول مثل ماشین،اموال غیرمنقول مثل ملک،وجه نقد و یا حقوق کارمندی زوج را برای توقیف به دادگاه یا اجرای ثبت معرفی نماید. در صورتی که زوج کارمند باشد، زوجه می تواند تا 4/1 یا 3/1 حقوق زوج (با توجه به فرزند داشتن یا نداشتن) را برای توقیف معرفی نماید.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۰۰/۰۲/۱۶
  • میثم شفیعی

نظرات (۱)

فضای رایگان آپلود فایل و آپلود عکس اشتراک گذاری ویدیو...اهنگ...فایل


https://98share.com/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی