وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

فریب در ازدواج

فریب در ازدواج

فریب در ازدواج ، همانطور که می دانید یکی از ارکان مهم به هنگام ازدواج و تشکیل خانواده، رعایت صداقت می باشد؛ اینکه دو نفر اساس جلب اعتماد یکدیگر را صداقت بدانند، مطمئناً هم در شروع و هم در ادامة زندگی موفق تر عمل خواهند کرد. با این تفاسیر که اصل بر صداقت است، گاهی ممکن است که استثنایی رخ دهد و فردی سعی کند با توسل به فریب و نیرنگ اعتماد طرف مقابل خود را جلب نماید که در این شرایط قوانین و مقررات مسئولیت حقوقی و کیفری برای فرد مرتکب در نظر گرفته اند تا بدین طریق حقوق شخصی که فریب خورده تأمین شود.

مقصود از فریب چه قسم اعمالی می باشد؟

فریب د‌ر ازد‌واج عبارت از گفتار و اعمال و رفتار متقلبانه و حیله‌گرانه‌ای که شخص به منظور گول زد‌ن و اغفال طرف مقابل ، خود‌ را با ویژگی‌ها و صفاتی د‌روغین و واهی که واقعیت ند‌ارد‌ یا با کتمان و مخفی کرد‌ن عیوب و ایراد‌اتی معرفی می‌کند‌. به عنوان مثال ادعاهایی مانند داشتن توانایی مالی،تحصیلات عالی ،مجرد بودن و غیره.

ملاک تشخیص فریب عرف حاکم بر روابط اجتماعی است؛

فریب باید‌ با گفتار و اعمال ماد‌ی و ملموس همراه باشد‌، امور خلاف واقع و اد‌عا‌های موهوم را د‌ارای ظاهری واقعی جلوه د‌اد‌ه و اعتماد‌ طرف مقابل را به حقیقی بود‌ن آنها جلب کند‌.

مصداقی از فریب در ازدواج

وفق قانون مجازات اسلامی اگر زوج سابقاً ازدواج کرده باشد ولی به استناد شناسنامه جدید که مشخصات همسر سابقش در آن منعکس نمی باشد خود را مجرد معرفی و ازدواج نماید، عمل وی مصداق فریب در ازدواج است.

مسئولیت کیفری فریب دهنده

چنانچه شخصی قبل از عقد نکاح متوسل به امور واهی و غیرواقعی شود، به طوری که طرف مقابل فریب بخورد و به شرطی که این قسم از اعمال متقلبانه منتهی به انعقاد عقد نکاح شود، مرتکب به حبس تعذیری از 6 ماه تا 2 سال محکوم می شود.بنابراین فریب در ازدواج جرمی مرکب و متشکل از سه جزء می باشد و از همه مهم تر جرمی مقید است و باید حتماً منجر به ازدواج شود تا برای شخص مرتکب مسئولیت کیفری به بار آورد.

نکته

مقصود از امور واهی تمامی مطالبی می باشد که شخص بوسیله آنها خود را معرفی نموده ولی در حقیقت فاقد اوصاف و ویژگی های مورد ادعا می باشد.

عنصر معنوی جرم فریب

عنصرمعنوی جرم فریب د‌ر ازد‌واج نیز شامل سوء نیت عام و سوءنیت خاص است؛ سوءنیت عام یعنی اینکه مرتکب خود‌ آگاه و عالم به واهی و غیر واقعی بود‌ن آنچه که وسیله فریب د‌اد‌ن طرف عقد‌ قرارد‌اد‌ه میباشد‌ و سوءنیت خاص با عنایت به مقید‌ بود‌ن این جرم، عبارت از خواستن و حصول نتیجه یعنی وقوع ازد‌واج است.

معاونت در جرم فریب در ازدواج

مسئولیت کیفری فوق الذکر ناظر بر زوجین می باشد؛ حال چنانچه شخص ثالثی به غیر از زوجین از قبیل والدین یا هر واسطة دیگری، عمل فریب و اغفال طرف مقابل را تسهیل نماید اعم از اینکه راهی برای فریب هر یک از زوجین به دیگری ارائه نماید یا اینکه طرف مقابل را با همدستی و تبانی زوج یا زوجه فریب بدهد،از لحاظ قانونی قابل تعقیب است چراکه معاون در جرم محسوب می شود.

نکته

جرم فریب در ازدواج از جمله جرایم غیرقابل گذشت می باشد و چنانچه فریب خورده رضایت بدهد و از تصمیم خود مبنی بر تعقیب و کیفر مرتکب صرف نظر نماید ( اصطلاحاٌ گذشت صورت بگیرد)، دادگاه رسیدگی کننده بر اساس آنچه قانون مجازات اسلامی مقرر نموده است،میتواند مجازات مرتکب را تخفیف دهد.

ضمانت اجرای حقوقی فریب در ازدواج

اگر شخصی توسط امور واهی در ازدواج فریب خورده باشد،علی رغم مسئولیت کیفری مذکور برای شخص مرتکب، شخص فریب خورده حق فسخ عقد نکاح را خواهد داشت.

تکلیف مهریه پس از تحقق جرم فریب در ازدواج

چنانچه زوجه مرتکب جرم فریب در ازدواج باشد، اگر ارتباط زناشویی بین زوجین صورت نگرفته باشد، تکلیف مرد در پرداخت مهریه ساقط می شود و اگر زوج تمام یا قسمتی ازمهریه را پرداخت کرده باشد، این دارایی برای زن کاملاً بلا جهت و دارای منشأ باطل می باشد و قابلیت استرداد دارد.همچنین اگر فریب دهنده والدین زوجه یا شخص ثالث دیگری باشد، مرد می تواند مهریه پرداختی زن را از عامل فریب مطالبه نماید.

در چه صورتی زوجه استحقاق دریافت تمام مهریه را دارد؟

اگر زوجه مرتکب جرم فریب در ازدواج شود و مرد پس از برقراری رابطة زناشویی از این امر مطلع شود،زوج می تواند با توسل به حق فسخ فوری و منحل نمودن عقد نکاح، هیچ مبلغی را به عنوان مهریه به زن نپردازد؛ اما چنانچه مرد از این حق استفاده ننماید، آنگاه زن مستحق دریافت تمام مهریه خواهد بود.

نکته

همچنین اگر فریب دهنده مرد باشد، زن میتواند حقوق قانونی خود از جمله مهریه را مطالبه نماید.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد

 

  • ۰۰/۰۲/۱۹
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی