وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

جرم تصادف ساختگی

جرم تصادف ساختگی

جرم تصادف ساختگی ،امروزه یکی از راهکارهایی که در عرصة تصادفات مؤثر قلمداد می شود. راهکار بیمه برای وسایل نقلیه می باشد. بیمه یک تعهد است. بین شرکت بیمه و بیمه گذار یا صاحب خودرو. شرکت بیمه گر متعهد می شود .که با توجه به شرایط بیمه نامه هنگامی که خسارتی به بیمه گذار وارد شد. آن را بپردازد. هنگامی که خودرو به دلیل تصادف، سرقت، آتش سوزی و سایر حوادث دچار صدمه شود. شامل این نوع بیمه می شود و بیمه گذار می تواند از بیمه بدنه استفاده نماید. اما علی رغم مزیت مذکور، این مسئله شرایطی را برای افراد سودجو و فریبکار فراهم آورده. تا با توسل به تصادفات ساختگی بتوانند از امکانات شرکت بیمه سوء استفاده و پولی در این راستا به جیب بزنند.

آیا تصادف ساختگی کلاهبرداری محسوب می شود؟

این فعل مجرمانه با توجه به قانون بیمه شخص ثالث صراحتاً جرم انگاری شده است. اما گاهی پیش می آید که افرادی آن را به اشتباه کلاهبرداری محسوب می کنند. وفق قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری. هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت‌ها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا مؤسسات موهوم یا به داشتن .اموال و اختیارات واهی فریب دهد .

یا به امور غیر واقع امیدوار نماید. یا از حوادث یا پیش‌آمدهای غیر واقع بترساند .و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند .و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا‌حساب و امثال آن‌ها تحصیل کرده. و از این راه مال دیگری را ببرد کلاهبردار محسوب می شود. بنابراین کلاهبرداری به هر رفتار غیرمشروعی که عنصر فریب در آن دخالت داشته باشد. گفته نمی شود. و بر اساس قانون تعریف خاص خود را دارد.

ارکان جرم کلاهبرداری

اولین رکن در این جرم آن است. که مجرم متوسل به وسایل متقلبانه می شود. تا بتواند مقصود خود را محقق سازد.اما گاهی ممکن است .وسیله ای که مورد استفاده قرار می گیرد متقلبانه نباشد.

یا عرفاً متقلبانه تلقی نشود .اما در هرصورت منجر به اغفال بزه دیده و تحقق مهم ترین رکن جرم کلاهبرداری شود.بنابراین فرد بزه دیده نباید از کلاهبرداری و عناصر آن آگاهی داشته باشد. و بایستی به اصطلاح فریب بخورد و در این راستا اموال وی توسط شخص کلاهبردار تحصیل شود. اموالی مثل وجوه، اسناد. مفاصا حساب و هر چیزی که با توسل به وسایل متقلبانه بدست آورده شود.

نکته

با توجه به آنکه جرم تصادف ساختگی در قانون خاص و جداگانه ای تحت عنوان قانون بیمه شخص ثالث مورد اشاره قرار گرفته .و برای آن مجازات تعیین شده، از این رو تحت شمول قانون مربوط به کلاهبرداری نخواهد بود.

مجازات جرم تصادف ساختگی

وفق قانون بیمه شخص ثالث، چنانچه فرد یا افرادی برای گرفتن خسارت از بیمه،اقدام به ایجاد اعمال متقلبانه مانند صحنه سازی صوری تصادف.تعویض خودرو یا ایجاد خسارت عمدی. وجوهی را بابت خسارت دریافت کنند.

به حبس از 6 ماه تا 2 سال و جزای نقدی معادل دو برابر وجوه دریافتی محکوم می شوند. در حالی که مجازات کلاهبرداری وفق قانون، علاوه بر رد مال به صاحبش، حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت. جزای نقدی معادل مالی که اخذ شده است مقرر گردیده .

شروع به جرم

چنانجه فردی با قصد انجام تصادف ساختگی وارد عمل بشود .اما ناکام بماند و به نتیجه ای نرسد. در کنار محکومیت به مجازات شروع جرم مقرر در قانون مجازات اسلامی. مستحق جزای نقدی درجه 5 به میزان 80 تا 180 میلیون ریال می باشد.

تبانی در جرم تصادف ساختگی

هرگاه شخصی برخلاف واقع خود را به‌عنوان راننده وسیله نقلیه مسبب حادثه معرفی کند .به مجازات حبس درجه هفت(حبس ازسه تاشش ماه) محکوم می‌شود. راننده نیز چنانچه در این امر تبانی کرده باشد. به مجازات مذکور محکوم می‌شود.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۰۰/۰۲/۲۰
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی