وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

نحوۀ تغییر سن شناسنامه ای

 

نحوۀ تغییر سن شناسنامه ای ،وفق قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها،تغییر سن تولد اشخاص ممنوع می باشد؛اما گاهی ممکن است فردی مدعی تفاوت در سن واقعی و شناسنامه‌ای خود باشد. چنین تفاوتی می تواند از اشتباه مأمور ثبت به هنگام درج سن در شناسنامه نشأت بگیرد یا اینکه دلایلی دیگر داشته باشد ولی در هر دو حالت شناسنامه متعلق به خود شخص متقاضی می باشد و وی مدعی است که شرایط کاهش سن را دارد.به هر حال در مطلب ذیل قصد بررسی راهکار مؤثر و قانونی در این خصوص را داریم.

 

نحوۀ پذیرش درخواست فرد در دعوای تصیح

 

مرجع اداری یا دادگاهی که به موضوع رسیدگی می‌کند، در همه موارد، فرد را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهند تا آزمایش‌های مربوط به تعیین سن روی فرد انجام شود؛ در صورتی‌که پزشکی قانونی به‌عنوان کارشناس رسمی، پایین‌تر بودن سن واقعی افراد را تائید کند، با بررسی سایر ادله و مستندات، مانعی برای پذیرش درخواست فرد وجود ندارد اما اگر پزشکی قانونی، چنین موضوعی را تایید نکند، در این‌صورت می‌توان گفت که مراجع رسیدگی‌کننده، بعید است که تقاضای فرد را مورد پذیرش قرار دهند.

 

نکته

 

فرد می تواند هم برای کاهش سن شناسنامه‌ای خود و هم برای افزایش آن از مراجع ذی صلاح  با ارائۀ مدارک لازم اعم از شناسنامه و کارت ملی و سه قطعه عکس رنگی با زمینه سفید، درخواست نماید و جهت احراز صحت ادعای وی ۱ ماه و نیم تا سه ماه پروسۀ اثبات آن زمان می برد.

 

چنانچه اختلاف سنی بیش از ۵ سال باشد؛

 

اگر تفاوت میان سن واقعی و شناسنامه ای ۵ سال باشد، شخص متقاضی بایستی با مراجعه به فرمانداری واقع در شهرستان محل صدور شناسنامه،درخواست تغییر سن خود را مطرح نماید.

در این شرایط پرونده وی در کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون تشخیص سن بررسی می شود. چنانچه دلایل فرد از قبیل استشهاد نامه و برگه ولادت مورد قبول واقع گردد و همچنین پزشک کمیسیون نیز تفاوت سنی را تأیید نماید،فرد می تواند برای تغییر سن در شناسنامه اقدام کند.

 

رجوع به دادگستری

 

چنانچه ادعای فرد متقاضی در خصوص تفاوت بین سن واقعی و شناسنامه ای کمتر از ۵ سال باشد،بایستی برای ابراز صحت ادعای خود به دادگستری مراجعه نمایند و در این شرایط دادگاه حقوقی محل اقامت شخص متقاضی صلاحیت رسیدگی به پرونده وی را دارد.

طرح دادخواست

چنانچه مرجع صالح به رسیدگی دادگاه حقوقی محل سکونت متقاضی باشد،شخص بایستی دادخواستی مشتمل بر موضوع خواسته خود را به طرفیت اداره ثبت احوال صادر کننده شناسنامه فرد متقاضی،تقدیم مرجع ذی صلاح مربوطه نماید.

 

کمیسیون تشخیص سن

 

این کمیسیون متشکل از: فرماندار یا بخشدار، رییس اداره ثبت احوال محل، پزشک منتخب ، مدیرعامل سازمان بهداری استان و رییس شورای اسلامی شهر یا بخش می باشد. ریاست این کمیسیون بر عهده قاضی دادگاه محل است. صاحب شناسنامه تنها یک بار در طول عمر خود حق دارد از این طریق برای اصلاح سن مندرج در شناسنامه اقدام نماید.

 

لزوم ارائۀ دلایل کافی

 

برای تغییر سن بایستی دلایل کافی مثل شهود مبنی بر صحت اختلاف سنی ارائه شود. چنانچه مدارکی کافی جهت احراز صحت ادعای خود مبنی بر اشتباه ثبتی یا سایر دلایلی که منجر به بروز اختلاف سنی شده است در اختیار نداشته باشید،آنگاه دشوار است که ادعای شما مورد پذیرش قرار بگیرد.راه اثبات این ادعا می تواند شهادت شهود باشد که وفق قانون آیین دادرسی مدنی احراز ارزش آن با دادگاه است یا رجوع به پزشکی قانونی جهت تعیین اختلاف سنی.

نکته کلیدی

 فراموش نکنید که هر فردی تنها یک بار میتواند در خصوص تغییر سن شناسنامه ای خود آن هم در صورت داشتن مدارک کافی اقدام نماید.

 

مدارک لازم جهت اقدام

 

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، نامه مرجع قضائی،‌ انتظامی یا ثبت‌احوال و مدرک تولد یا تحصیلی معتبر از جمله مدارک لازم می باشند که البته در مواردی ممکن است شناسنامه پدر و مادر هم برای پاسخ به این درخواست نیاز باشد.

 

قابلیت اعتراض رأی محکمه بدوی

 

چنانچه فردی با مراجعه به دادگاه حقوقی محل سکونت خود به طرفیت اداره ثبت احوال صادر کننده شناسنامه طرح دعوا نماید و خواستۀ وی در دادگاه بدوی رد شود،انگاه می‌تواند اقدام به اعتراض نسبت به آن رأی در دادگاه تجدید نظر نماید؛ اما رأی دادگاه تجدید نظر قطعی می باشد و چنانچه تأیید کننده رأی دادگاه بدوی باشد،آنگاه اصطلاحا درخواست شخص خواهان از اعتبار امر مختومه برخوردار است و دیگر در این زمینه محق به طرح دعوا نمی باشد.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد

  • ۰۰/۰۲/۲۲
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی