وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

ابطال سند رهنی

ابطال سند رهنی

ابطال سند رهنی ،سند رهنی یک سند رسمی محسوب می شود که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود و به موجب آن راهن یا بدهکار ملک خود را به عنوان وثیقة بدهی خود در رهن مرتهن یا طلبکار قرار می دهد.

مبنای حقوقی دادخواست

چنانچه سند رهنی به صورت قانونی تنظیم نشده باشد، شخص ذی نفع می تواند برای ابطال سند رهنی به دادگاه مراجعه کند.

به عنوان مثال:

1)ممکن است شخصی ملک دیگری را به عنوان مال خود در رهن شخص دیگر اعم از حقیقی یا حقوقی قرار دهد.پس از اینکه مالک متوجه قرار گرفتن ملک خود در رهن شود، می تواند دادخواست ابطال سند رهنی را مطرح کند.

2)مثال دیگری که در این ارتباط می توان زد، زمانی است که شخصی با سند عادی ملکی را خریداری می کند و فروشندة ملک پس از امضای مبایعه نامه اقدام به در رهن بردن ملک می کند.در چنین حالتی نیز خریدار ملک می تواند دادخواست ابطال سند رهنی را از دادگاه بخواهد.

3)حالت دیگری که ممکن است وجود داشته باشد،زمانی است که شرایط قانونی قرارداد رهن مانند شرایط اساسی صحت معامله رعایت نشده باشد.

طرفین دعوی

مالک ملک و یا کسی که از در رهن بردن ملک متضرر شده است، باید به طرفیت راهن و مرتهن طرح دعوی کند.

مرجع صالح برای رسیدگی

از آن جا که دعوای ابطال سند مربوط به مال غیرمنقول است، در دادگاه محل وقوع ملک رسیدگی می شود.

نحوة اجرای رأی

پس از قطعی شدن رأی، مرجع قضایی برای ذی نفع گواهی قطعیت رأی صادر می کند. با ارائه حکم قطعی از مرجع قضایی به ادارة ثبت اسناد و املاک و تقاضای ذی نفع، رییس ادارة ثبت موضوع را برای بررسی و اقدام به دفتر املاک ارجاع می دهد.متصدی دفتر املاک پس از بررسی سوابق و ملاحظة مدارک ابرازی و تطبیق مشخصات مندرج در آن با محتویات پرونده ثبتی ، مراتب ابطال سند رهنی را در ستون ملاحظات دفتر املاک مربوط توضیح می دهد.

محتویات سند مالکیت جدید

در پیش نویس سند مالکیت جدید علاوه بر قید مشخصات کامل مالک جدید،جریان پرونده ثبتی و نحوة ابطال سند رهنی و شماره و تاریخ مستند ابطال باید به طور مشروح نوشته شود.

جلوگیری از فروش یا مزایدة سند رهنی

در مورد سند باطل شده ادارة ثبت بخش نامه ای را خطاب به دفاتر اسناد رسمی مبنی بر ابطال سند رهنی ارسال می کند تا از فروش یا مزایدة جلوگیری شود. هم چنین در صورتی که سند رهنی به طریقی به ادارة ثبت ارائه شود، آن را هم باطل ضمیمة پروندة ثبتی می کند.

لزوم داشتن سند رسمی در مالکیت

شخصی که سند رسمی ندارد و به موجب مبایعة نامة عادی ادعای مالکیت ملک را دارد، در دادگاه به عنوان مالک شناخته نمی شود و نمی تواند دادخواست ابطال سند رهنی را مطرح کند؛ بلکه باید قبل از تقدیم دادخواست ابطال سند رهنی و یا همزمان با آن دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را مطرح کند.

تأیید بطلان عقد رهن موضوع سند رهنی

همزمان و یا قبل از دادخواست ابطال سند رسمی، حسب مورد باید تأیید بطلان عقد رهن موضوع سند رسمی نیز از دادگاه خواسته شود؛زیرا ابطال سند رهنی فرع بر بطلان عقد رهن است.

نکته

ممکن است دادخواست ابطال سند رسمی همزمان با دادخواست توقیف و ابطال اجراییة موضوع سند رهنی تقدیم شود.در چنین حالتی ابتدا در دادگاه محل وقوع ملک به دادخواست ابطال سند رهنی رسیدگی می شود و پس از صدور حکم قطعی مبنی بر ابطال سند به خواستة توقیف و ابطال اجراییه رسیدگی می شود.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۰۰/۰۲/۲۵
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی