وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

ابطال رأی داوری

ابطال رأی داوری

ابطال رأی داوری ،در برخی از قراردادهای ملکی مانند مشارکت در ساخت و پیش فروش، متداول است ک شخص یا اشخاصی به عنوان داور جهت رسیدگی به اختلافات طرفین قرارداد انتخاب شوند و در صورت بروز اختلاف این اشخاص اقدام به صدور رأی کنند.برخی مواقع نیز پس از آنکه بین طرفین اختلافی ایجاد شد، طرفین ممکن است حل اختلاف را به شخصی به عنوان داور ارجاع دهند و داور پس از رسیدگی به ادعای طرفین، اقدام به صدور رأی می کند.

ماهیت رأی داور

رأی داور مانند رأی دادگاه لازم الاجرا است و قابلیت تجدیدنظرخواهی در مرجع بالاتر ندارد و تنها حالتی که می تواند رأی داور را نقض کند، زمانی است که دادگاه صالح رأی به ابطال رأی داوری صادر کند.

ابطال رأی داوری

ابطال این رأی منحصر به موارد خاصی است که در قانون به آن تصریح شده است و در غیراز موارد مذکور در قانون قابل ابطال نخواهد بود و بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی شخصی که رأی داوری علیه وی صادر شده است، می تواند ظرف بیست روز بعد از ابلاغ رأی داور ، ابطال رأی داوری را از دادگاه صالح درخواست کند.

طرفین دعوی

هریک از طرفین داوری که رأی به ضرر وی صادر شده و خواستار ابطال رأی داوری است، باید تقاضای خود را علیه طرف دیگر، مطرح کند.

مرجع صالح برای رسیدگی

دادگاهی که دعوی را به داوری ارجاع کرده است یا دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوی را دارد، برای ابطال رأی داوری صالح است. پس اگر دعوی بر سر مال غیرمنقول باشد، می توان در دادگاه محل وقوع مال غیرمنقول طرح دعوی کرد.

نکته

درمورد آرای داوری که در اجرای قانون داوری تجاری بین المللی صادر شده است، مرجع رسیدگی به درخواست ابطال رأی داوری دادگاه موضوع مادة 6 قانون مذکور است.

نحوة اجرای رأی

در ابطال رأی داوری، دادگاه تنها رأی داور را ابطال می کند و این رأی جنبة اعلامی دارد. بنابراین اجراییه صادر نمی شود.

رابطه تقدیم دادخواست برای ابطال رأی داوری

اگر ارجاع امر به داوری از طریق دادگاه باشد، برای ابطال رأی داوری نیاز به تقدیم دادخواست نیست. ولی اگر داور از طریق دادگاه انتخاب نشده باشد، برای ابطال رأی داور باید دادخواست تقدیم شود.

ارجاع مجدد به داوری

در این خصوص منعی وجود ندارد. اگرچه دادگاه پس از ابطال رأی داور، رسیدگی را شروع کرده باشد.

معاملات منعقده با اتباع خارجی

در معامله و قرارداد با اتباع خارجی تا زمانی که اختلاف ایجاد نشده است، التزام طرف ایرانی به ارجاع اختلاف به داور دارای تابعیت مساوی با طرف خارجی ممنوع است و چنین التزامی بی اثر بوده و آن قسمت از معامله که بر مبنای آن باشد، باطل است.

اعتراض ثالث

اگر رأی داوری به حق شخص ثالث که خود یا نماینده اش در تعیین داور شرکت نداشته است خللی وارد کند، شخص ثالث می تواند در قالب اعتراض ثالث نسبت به رأی داور اعتراض کند.

دادخواست تعیین داور

علاوه بر دادخواست ابطال رأی داور، دادخواست تعیین داور نیز از جمله دادخواست هایی است که طرفین قراردادی که حل اختلاف به داوری واگذار شده ولی داور تعیین نشده است، می توانند به دادگاه تقدیم کنند.

رسیدگی دادگاه صالح باید در حد خواستة خواهان باشد؛

دادگاه رسیدگی کننده به درخواست ابطال رأی داور نمی تواند به اصل اختلاف طرفین قرارداد رسیدگی و نسبت به آن صدور حکم کند  و صرفاً در حدود خواستة خواهان در خصوص تأیید و یا ابطال رأی داور رسیدگی می کند.

مستند ابطال رأی داوری

نمی توان اعتراض به نحوة رسیدگی داور و ادلة ابراز شده از سوی داور را مستند ابطال رأی داوری قرارداد؛ زیرا دادگاه صلاحیت رسیدگی به نحوة رسیدگی و ارزش ادلة استنادی داور را ندارد.

نکته

طبق قانون آیین دادرسی مدنی رأی داور باید موجه و مدلل باشد اما برخی محاکم اعتقاد دارند حتی اگر رأی داوری فاقد مستند و دلیل باشد، این رأی صحیح است.

نتیجه ابطال رأی داوری

در صورت تقدیم دادخواست ابطال رأی داوری اجرای رأی داور متوقف نمی شود مگر آنکه به نظر دادگاه رسیدگی کننده دلایل اعتراض قوی باشد و در چنین مواردی دادگاه قرار توقف اجرای رأی داور را صادر می نماید و درصورت صلاح دید دادگاه، تأمین مناسب از معترض به رأی داوری اخذ خواهد شد. بنابراین با درخواست دستور موقت نمی توان مانع از اجرای رأی داوری شده و صرفاً از طریق درخواست توقف اجرای رأی داوری می توان جلوی اجرای حکم را گرفت.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد

  • ۰۰/۰۲/۲۹
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی