وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

شروط ضمن عقد ازدواج

شروط ضمن عقد ازدواج

شروط ضمن عقد ازدواج ،با مقررات و بخش نامه های جدید مهریه کارکرد سابق خود را از دست داده است. حکم جلب برای مهریه تقریباً به صورت کامل برداشته شده و اقساط پرداخت مهریه در شرایط معمول طولانی و ناچیز می باشد. بنابراین منطقی است که به جای تعیین مهریه های سنگین که هیچ تضمینی برای ایجاد برابری نسبی در ازدواج نیست، از شروط ضمن عقد استفاده کنید.

مهم ترین شروط ضمن عقد ازدواج عبارتند از:

حق تحصیل

یعنی مخیر ساختن زوجه توسط زوج در ادامه تحصیل تا هرمرحله و هرزمان که زوجه لازم بداند و در هرکجا که شرایط ایجاب نماید زوج موظف به اعطای این حق می باشد.

حق اشتغال

زوج زوجه را در اشتغال به هر شغلی که تمایل دارد و در هرکجا که شرایط ایجاب نماید مخیر می کند.

حق خروج از کشور

زوج به زوجه وکالت بلاعزل می دهد که با همه اختیارات قانونی بدون نیاز به اجازه شفاهی یا کتبی مجدد شوهر از کشور خارج شود. تعیین مدت، مقصد و شرایط مربوط به مسافرت به خارج از کشور به صلاحدید خود زن است.

شرط تقسیم اموال

زوجین متعهد می شوند هنگام جدایی اعم از آنکه به درخواست مرد باشد یا به درخواست زن یا با توافق مشترک،  نیمی از دارایی خود را اعم از منقول و غیرمنقول که طی مذت ازدواج بدست آورده اند به طرف مقابل منتقل نماید.

حق طلاق

شرط وکالت در طلاق بدین معناست که زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق تؤکیل به غیر می دهد تا زوجه در هرزمان  و تحت هر شرایطی از جانب زوج اقدام به مطلقه نمودن خود از قید زوجیت زوج به هرقسم طلاق، اعم از بائن و رجعی و خلع یا مبارات، به هر طریق اعم از بذل یا اخذ مهریه نماید.

شرط انتخاب محل سکونت مشترک

زوجین توافق می نمایند که انتخاب محل سکونت مشترک با توافق طرفین صورت پذیرد.

ماهیت شرط ضمن عقد

بر اساس قانون مدنی می توان هر شرطی را که برخلاف قانون یا اخلاق اجتماعی نباشد به عنوان شروط ضمن عقد قرار داد. پس شرط هایی مانند سلب حق طلاق از مرد، بچه دارنشدن، عدم معاشرت با اقوام زوجین، نداشتن رابطه جنسی و امثال آن را نمی توان به عنوان شروط ضمن عقد تعیین کرد.

نکته کلیدی

شروط ضمن عقد را در هر زمانی پس از وقوع عقد می توان تنظیم کرد. بنابراین تا زمانی که عقد نکاح صورت نگرفته است، امکان تنظیم شروط وجود ندارد. قوه قضائیه اخیراً بخشنامه ای صادر کرده تا شروط ثبت شده در قباله های ازدواج در دادگاه ها نیز قدرت اجرایی داشته باشند . اما رویه دادگاه های خانواده همچنان آن است که شروط ضمن عقد را تنها در قالب سند رسمی صادره از دفاتر اسناد رسمی می پذیرند. بنابراین تا اطلاع ثانوی شروط ضمن عقد را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنید.

مهم ترین هدف شروط ضمن عقد

مهم ترین هدف آن ایجاد برابری در نهاد ازدواج است. یعنی زوجین بدون آنکه غلبه یا حقی اضافه تر نسبت به طرف مقابل در اختیار داشته باشند، رابطه ای را به صورت مساوی و در شرایط برابر شروع می کنند.

شرط تعیین حضانت فرزند قابل ثبت نیست؛

رویه دادگاه های خانواده مبتنی بر آن است که در صورتی که در مورد حضانت فرزند اختلاف نظر وجود داشته باشد، صلاحیت زوجین در همان زمان مورد بررسی و درصورت لزوم با استفاده از کارشناس یا پرسش از خود کودک ، شخص دارای صلاحیت انتخاب می شود.

  • ۰۰/۰۲/۳۰
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی