وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

حقوق آپارتمان ها

حقوق آپارتمان ها

حقوق آپارتمان ها ،زندگی آپارتمانی در یک محیط مشترک باعث شده تا جهت تنظیم روابط افراد در این محیط مجموعه قواعد و مقرراتی پدید آید. به همین دلیل به تدریج نظام حقوقی ویژه ای برای ساماندهی زندگی آپارتمانی شکل گرفت.

منشأ نظام حقوقی آپارتمانی

این نظام از متن قانون ، عرف محلی ، رویه های قضایی و توافق ساکنین برای اداره هر ساختمان تشکیل می شود. افراد جهت تطبیق با مدل جدید زندگی اجتماعی ، از این الگو ها و قواعد جمعی تبعیت می کنند تا زیست مسالمت آمیزی با همسایگان خود داشته باشند.

نکته

مشکل زندگی آپارتمانی از جایی آغاز می شود که همسایه ها تصمیم می گیرند از قواعد جمعی تبعیت نکنند و هریک راه خود را بروند.در حالیکه می دانیم زندگی جمعی نیازمند پذیرش قواعد جمعی است و بدون این قاعده ها همه چیز دچار بحران خواهد شد.

برخورد با همسایگان متخلف

در ابتدا خیلی مهم است که توافقات جمعی اهالی ساختمان را مکتوب نمایید. بهتر است در صورت وجود فردی متخلف در وهله اول با او وارد گفتگو شوید و نظر جمعی مبنی بر عدم رضایت نسبت به رفتارش را به او ابلاغ نمایید.

اقدامات قضایی

پس از اینکه به همسایه متخلف اعلام نمودید که تصمیم جمعی همسایه ها به عنوان قاعدة ادارة جمعی چیست و از او درخواست کردید تا خودش را با این قواعد تطبیق بدهد، اما کماکان پایبند به رفتار متخلفانه خود بود، می توانید وارد ساز و کار های قضایی بشوید و با طرح شکایت علیه همسایه متخلف حقوق قانونی خود به عنوان ساکن یک آپارتمان را مطالبه نمایید.

شرایط نگهداری حیوانات

در جامعه کنونی حیوانات خانگی به بخش جدایی ناپذیر زندگی خیلی از افراد تبدیل شده اند. تطبیق پذیری بهتری نیز نسبت به این حیوانات در بین عموم صورت گرفته است.اما همچنان مسئله بهداشت و سرو صدای این حیوانات برای همسایه ها دغدغه است. همچنین ممکنه افرادی دچار حیوان هراسی نیز باشند.

نگهداری حیوانات در قسمت های اختصاصی فاقد اشکاله؛

قانوناً اگر بین ساکنین توافقی وجود نداشته باشد، کسی نمی تواند در قسمت های مشترک مثل حیاط یا پشت بام برای نگهداری از حیوانات خانگی استفاده کند. برای نگهداری از حیوانات خانگی در قسمت های خصوصی مثل داخل واحد نیز شرایطی وجود دارد:

  • حیوان خانگی باید از نوع متعارف باشد.
  • از نظر بهداشتی مشکلی نداشته باشد و سرو صدای نامتعارف نداشته باشد.

وفق دو شرط مذکور هم می توان از حیوانات خانگی نگهداری کرد و هم اینکه آن ها در فضاهای عمومی یا مشاعات مثل راه پله و آسانسور حمل کرد. البته با رعایت مقررات بهداشتی ، کنترل آلودگی های ناشی از آن ها و استفاده از باکس های ایمن جهت حمل.

نکته

می دانیم که بسیاری از افرادی که ساکن آپارتمان ها می باشند، نسبت به آرامش و استراحت خود حساس اند و به سروصدا و رفت و آمد دیگران واکنش نشان می دهند بخصوص افرادی که پر سن و سال هستند. توصیه می شود جهت جلوگیری از وقوع اختلاف قبل از برگزاری هر نوع مهمانی و برنامه هایی از این قبیل، با همسایه ها و مدیر ساختمان گفتگو کرده و از آن ها اجازه بگیرید.

اجاره واحد آپارتمانی به افراد مجرد

برخلاف تصور رایجی که وجود دارد هیچ فردی اعم از مدیر ساختمان یا سایر همسایگان حق این را ندارند که بگویند اجاره واحدی از آپارتمان به افراد مجرد ممنوع است. هر مالکی می تواند حتی با وجود مخالفت سایرین ملک خود را به هر فردی که می خواهد اجاره بدهد یا بفروشد.

پرداخت شارژ ساختمان

چنانچه یکی از ساکنین از پرداخت مبلغ شارژ ساختمان خودداری نماید، جهت وصول مبلغ اولین اقدام آن است که مدیر ساختمان یک معرفی نامه از ساکنین بگیرد و با مراجعه به دفتر خدمات قضایی اظهارنامه ای علیه همسایه بدهکار ارسال نمایدو 10 روز فرصت برای پرداخت شارژ برای وی در نظر بگیرد. چنانچه با انقضای مهلت مذکور اقدامی جهت پرداخت شارژ معوقه صورت نگیرد، مدیر ساختمان می تواند دسترسی همسایه بدهکار را به امکانات مشترک قطع نماید.اما اگر مانعی در برابر سایر موارد مثل پارک کردن ماشین در پارکینگ یا تعویض قفل در ورودی یا قطع کنتور برق ایجاد کند مصداق جرم ممانعت از حق می باشد و جوازی ندارد.

نصب دوربین مداربسته

چنانچه هر یک از ساکنین قصد نصب دوربین مداربسته در فضاهای مشترک مثل پارکینگ یا راه پله را داشته باشند، بایستی با توافق تمام ساکنین چنین اقدامی صورت بگیرد چراکه هریک از آنها نسبت به حریم خصوصی خود ذی حق می باشند و نمی توان بدون اطلاع سایرین اقدامی نمود در مشاعات ساختمان.

انتقال کسب و کار به واحد مسکونی

وفق قانون شهرداری ها دایر کردن کسب و کار داخل واحد مسکونی تخلف محسوب می شود و می تواند منجر به پلمپ واحد شود.اما بر اساس بخشنامه ای که صادره شده برخی مشاغل جواز فعالیت در محل مسکونی را دارند:

  • مطب پزشک
  • حرفه های وابسته به امور پزشکی
  • دفتر مهندسی
  • دفاتر اسناد رسمی
  • کارشناس رسمی دادگستری
  • دفاتر ازدواج و طلاق
  • پانسیون
  • مهدکودک
  • دفتر وکالت
  • دفاتر مطبوعات
  • داروخانه ها
  • آموزشگاه ها
  • مدارس ابتدایی و راهنمایی
  • شرکت های مهندسین مشاور
  • دفاتر خدمات الکترونیک شهر
  • دفاتر پیشخوان دولت
  • مشاغل خانگی
گزارش تخلف

چنانچه همسایه ای شغلی خارج از لیست فوق الذکر در محل مسکونی خود دایر نماید، میتوان با تلفن ویژه پیگیری شهرداری 129 تماس گرفت و گزارش تخلف کرد.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۰۰/۰۳/۲۰
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی