وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

محرومیت از ارث

محرومیت از ارث

محرومیت از ارث
بسیار پیش می آید که در اختلافات خانوادگی فی مابین والدین و فرزندان،بحث محروم کردن از ارث مطرح شود و به قولی مانعی برای ارث بری وراث پدید آید.علی رغم اینکه قواعد و احکام مربوط به ارث، سهم هریک از وراث و طریقۀ تقسیم اموال از جمله قواعدی هستند که عدول از آن ها جایز نیست، اما همواره مردم این پرسش را در ذهن دارند که آیا می شود واقعا کسی را از ارث محروم کرد؟!

حقیقتی انکار ناپذیر

افراد تا زمانی که در قید حیات هستند اختیار انجام هرگونه دخل و تصرفی در اموال خود را دارند همچنین می توانند اموال خود را به هر نحو که صلاح بدانند،رسما یا بوسیلۀ طرق دیگر به دیگران منتقل کنند و کسی نمی تواند آنان را از چنین امری منع نماید؛اما چنانچه فرد اقدامی مبنی بر انتقال اموال خود در زمان حیاتش انجام ندهد،پس از مرگش دیگر اختیاری بر سرنوشت اموال خود نخواهد داشت و تنها می‌تواند نسبت به بخشی از اموال خود وصیت نماید.

نحوۀ وصیت

بر اساس قانون مدنی افراد این امکان را ندارند تا در خصوص کل اموال خود وصیت کنند اما می توانند نسبت به یک سوم از اموال خود وصیت کنند و چنانچه تمایل به وصیت در خصوص مابقی اموال خود داشته باشند،اصولاً بایستی اجازه وراث را کسب نمایند و در غیر این صورت عمل آنان غیر نافذ تلقی می شود و منوط به تنفیذ وراث می باشد.در واقع متوفی در صورت داشتن وصیت‌نامه می‌تواند بعد از مرگش در خصوص یک سوم اموالش دخل و تصرف کند، بیشتر از این مقدار دیگر در صلاحیت متوفی نیست و وراث هستند که باید در خصوص آن تصمیم بگیرند.

قابلیت تقسیم ما ترک

وقتی افراد فوت می شوند،اموال آنان به عنوان ماترک شخصیت حقوقی مستقلی پیدا می کنند و دیگر تحت تصرف فرد متوفی نیستند.هر گونه حساب و کتابی که لازم است باید انجام شود تا اموال شخص متوفی قابلیت تقسیم فی مابین وراث را داشته باشد؛به معنای دقیق تر پس از کسر هزینه های مربوط به کفن و دفن و همچنین هزینه های احتمالی درمانی شخص،نوبت میرسد به حساب و کتاب دین و بدهی شخص از قبیل بدهی وی به همسرش در قالب مهریه،بدهی های عادی و بدهی های دارای حق وثیقه و حقوق کارکنان و خدمه وی، تمام و کمال بایستی ادا شوند و چنانچه اموال دیگری باقی بماند به عنوان ارث میان وراث تقسیم خواهد شد.

محرومیت کلی از ارث امکان پذیر نیست؛

هیچکس نمی‌تواند ورثه قانونی خود را از ارث محروم نماید مگر اینکه در زمان حیات خود اموالش راهبه یعنی بخشش نماید یا اینکه چنانچه مایل باشد تا به برخی از ورثه سهم الارث کمتری تعلق بگیرد ،می تواند با توجه به اختیاری که در خصوص یک سوم از اموالش دارد، وصیت کند آن یک سوم به سایر ورثه تعلق بگیرد تا افرادی که مد نظر دارد، سهم الارث کمتری ببرند. پس
محرومیت کلی از ارث امکان پذیر نیست.

موارد قانونی محرومیت از ارث

همانگونه که بیان شد افراد نمی‌توانند ورثه خود را تمام و کمال از ارث محروم نمایند اما طبق قانون حالت هایی وجود دارد که افراد پس از مرگ متوفی حقی در خصوص ارث بری نداشته باشند:
۱) قتل مورث
چنانچه یکی از وراث از روی طمع و زیاده خواهی قصد داشته باشد تا زودتر به سهم الارث خود برسد و از این جهت اقدام به کشتن مورث خود نماید،آن گاه به حکم شارع از ارث محروم خواهد شد.
۲)کافر بودن
وفق قانون مدنی فرد کافر از شخص مسلمانی که فوت شده است ارث نخواهد برد اما خوب است بدانیم که شخص مسلمان از کافر متوفی ارث می برد.
۳)ولد زنا بودن
فرزندی که حاصل از رابطه نامشروع پدر و مادر باشد،از هیچ کدام از آنها ارث نخواهد برد.

۴)لعان

چنانچه زن و شوهری طبق شرایطی که در قانون و فقه مقرر شده است یکدیگر را لعن نمایند و در مدت عده یکی از آنان فوت کند دیگری از ارث محروم خواهد بود.
۵)لعان فی مابین پدر و فرزند
چنانچه فرزندی به واسطه لعن از پدر خود نفی شود،آنگاه نه فرزند از پدر ارث می برد و نه پدر از فرزند. چنانچه پدر از لعان رجوع نماید فرزند قابلیت ارث بری دارد اما پدر همچنان از ارث فرزند خود محروم است.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۰۰/۰۳/۲۹
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی