وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

تقسیم دیه فی مابین وراث

وفق قانون مجازات اسلامی ، هرکس عمداً یا غیر عمد خسارتی را به جان و سلامتی دیگری وارد سازد، مسئول جبران خسارات وارده می باشد؛ ممکن است شخصی که متحمل خسارت جانی می شود، فوت کند؛ آنگاه دیه فرد متوفی به وراث وی تعلق خواهد گرفت.

نحوة تقسیم دیه

خسارت فوت ناشی از رانندگی جزو دارایی و ترکه متوفی خواهد بود. چنان که دیه نیز در حکم ترکه میت و اموال او است؛ لذا تقسیم آن باید به موجب قواعد ارث صورت گیرد.

سرمایه بیمه عمر

در مورد سرمایه بیمه عمر هرگاه قرارداد به طور مطلق تنظیم شده باشد با توجه به اطلاق ماده 24 قانون بیمه، این حق به ورثه قانون تعلق خواهد گرفت و رعایت قواعد ارث الزامی است، اما اگر در قرارداد بیمه ترتیب خاصی پیش بینی شده باشد باید وفق قرارداد عمل شود.

دیه به چه کسی تعلق می گیرد؟

زمانی که فردی متحمل خسارت جسمانی می شود، وفق میزان مقرر در قانون و بر اساس حکمی که از مرجع قضایی صالح صادر می شود، مجنی بایستی مبلغی را به عنوان دیه به مجنی علیه پرداخت نماید و زمانی که مجنی علیه در اثر خسارت جسمانی وارده فوت نماید، دیه همچون ترکه فی مابین وراث متوفی تقسیم خواهد شد.

تقسیم دیه میان اولیای دم

چگونگی تقسیم دیه میان اولیای دم و میزان آن همچون ترتیبات تقسیم ارث می باشد؛ گویی ورثه از دیه ارث می برند ؛

سهم پدر و همسر

چنانچه فردی فوت نماید و مادر و فرزند نداشته باشد به نحوی که مادر قبل از متوفی فوت کرده باشد، اما پدر و همسر داشته باشد ، یک چهارم از دیة متوفی متعلق به همسر و سه چهارم آن متعلق به پدر وی خواهد بود.

ارث جنین

چنانچه شخص متوفی که ذی حق در دریافت دیه بوده است، دارای همسر  باردار باشد، جنین در صورتی از دیه سهم می برد که  انعقاد نطفه جنین باید قبل از فوت مورث بوده باشد و اینکه جنین حتما باید زنده متولد بشود ؛ اگر چه یک لحظه بعد از زنده متولد شدن فوت کند.

نکته

چنانچه شخصی که محکوم به پرداخت دیه می باشد از وراث متوفی باشد، آنگاه دیه به شخص مقصر تعلق نمی گیرد. همچنین اگر در اثر جنایتی دو شخص همزمان فوت نمایند و بین آن ها رابطه توارث وجود داشته باشد، دیه فرد اول به فردی که دوم فوت کرده است می رسد.

میزان مقرر برای دیه

هر سال مبلغ معینی به عنوان دیه ی کامل هر فرد از طرف قوه قضاییه بیان می شود، این مبلغ در نظر گرفته شده هرساله با توجه به نرخ تورمی است که همه ساله توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود. دیه تعیین شده در سال 1400 مبلغ 480 میلیون تومان می باشد؛ به‌این ترتیب و با توجه به تغلیظ دیه به میزان یک ‌سوم در ماه‌های حرام (محرم، ذی القعده، ذی الحجه و رجب) میزان دیه در ماه‌های حرام ۶۴۰ میلیون تومان خواهد بود.

تبدیل مجازات قصاص به دیه

گاهی اولیای دم با اعلام گذشت از اجرای حکم قصاص منجر به منتفی شدن مجازات قصاص می شوند؛آنگاه قضیه ختم می شود به گرفتن غرامت به میزان دیه یا به مصالحه کمتر یا بیشتر از دیه یا عفو مجرم بدون گرفتن دیه.

تعدد اولیای دم

در صورت تعدد اولیای دم و تفاوت نظر آن ها در اجرای قصاص و یا دریافت دیه و عفو، کسی که خواهان قصاص است باید مازاد بر استحقاق خود بر دیه را به سایر اولیای دمی که خواهان دیه هستند پرداخت کنند و اگر سایر اولیای دم فقط قاتل را عفو کنند ولی دم متقاضی باید قصاص مازاد دیه را به قاتل پرداخت و او را قصاص کنند.

به ارث رسیدن حق قصاص

لازم به ذکر می باشد که چناچه صاحب حق قصاص فوت نماید، حق قصاص به ورثه او می‌ رسد حتی اگر همسر شخص مقتول باشد.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۰۰/۰۴/۱۴
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی