وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

الزام به تجمیع املاک موضوع مشارکت

الزام به تجمیع املاک موضوع مشارکت ،در مواردی که دو یا چند ملک که با دو پلاک ثبتی متفاوت در مجاورت هم بوده و پس از تجدید بنا به صورت یک بنا ( یک باب خانه یا یک مجموعه آپارتمانی ) درآمده است، میتوان از طریق اداره ثبت اسناد و املاک ،پلاک های ثبتی را به هم پیوسته و یک پارچه کرد. به این عمل اصطلاحاً تجمیع پلاک های ثبتی می گویند.

تجمیع در قراردادهای مشارکت در ساخت

تجمیع پلاک های ثبتی در قرارداد مشارکت در ساخت نیز کاربرد دارد؛ ممکن است زمین مورد ساخت و ساز از به هم پیوستن دویاچند پلاک ثبتی فراهم آمده باشد . در این صورت برای اخذ سند مالکیت برای واحد های جدید الاحداث ، باید پلاک های ثبتی تجمیع شوند.

نحوه انجام تجمیع پلاک های ثبتی

پس از آن که بنای موضوع مشارکت در ساخت تکمیل شد، تجمیع پلاک ها و دریافت اسناد مالکیت جدید بر اساس ساختمان کنونی با تقاضای مالکین همه پلاک ها انجام می شود. چنانچه مالک از این کار سرباز بزند و سازنده نیز برای این کار از وی وکالت نداشته باشد، یکی از راه های پیش روی سازنده، الزام مالک به تجمیع املاک موضوع مشارکت از مراجع قضایی است.

طرفین دعوی

خواهان دعوا سازنده یا شخصی است که در تجمیع واحدهای ساخته شده، ذی نفع است. خوانده این دعوی، مالکی است که از تجمیع پلاک های ثبتی خودداری می کند و با این کار روند اخذ سند مالکیت جدید برای واحد ها با مشکل مواجه می شود.

مرجع صالح برای رسیدگی

دعوی الزام مالک به تجمیع املاک در دادگاه محل وقوع ملک مطرح می شود.

نحوه اجرای رأی

در مرحله اجرا به محکوم علیه ( خوانده ) ابلاغ میشود تا ظرف ۱۰ روز پس از ابلاغ برای اقدام نسبت به تجمیع در اداره ثبت اسناد و املاک حاضر شود. اگر محکوم علیه مبادرت به تجمیع نکند، این کار با مجوز دادگاه توسط اداره ثبت انجام خواهد شد.

مبنای حقوقی الزام به تجمیع

الزام مالک به تجمیع ملک به استناد تعهدی است که در قرارداد مشارکت به صورت صریح یا ضمنی داده شده است؛ به نظر می رسد در هر قرارداد مشارکت در ساختی که زمین از جمع آمدن چند پلاک حاصل شده است، تعهد ضمنی به تجمیع پلاک ها وجود دارد.

صدور سند مالکیت تجمیعی

با ارائه درخواست تجمیع ، معاینه محل توسط کارشناسان یعنی نماینده و نقشه بردار انجام می شود و حدود تجمیع ثبت می شود. پس از آن با ابطال اسناد مالکیت اولیه ، سند مالکیت تجمیعی صادر و تسلیم می شود. ملکی که بازداشت  و یا در رهن است، امکان تجمیع ندارد.

شروط اساسی

تجمیع املاک دو شرط اساسی دارد:

۱)دو یا چند پلاک در اثر احداث ساختمان یا لااقل دیوار کشی به صورت واحدی درآمده باشند.

۲)قطعات باید به هم وصل باشد.

سایر دادخواست های قابل طرح

دادخواست الزام به تجمیع می تواند همزمان با خواسته های دیگری همچون الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی و تنظیم سند رسمی تفکیکی طرح شود. دادخواست الزام به تفکیک پس از اخذ گواهی پایان کار، قابل طرح خواهد بود.

مستندات قانونی

-عقودی که بر طبق قانون واقع شده باشد، بین متعاملین و قائم مقام آن ها لازم الاتباع است. مگر اینکه به رضای طرفین اقاله یا به علت قانونی فسخ شود.

-عقود نه فقط متعاملین را به اجرای چیزی که در آن تصریح شده است، ملزم می نماید. بلکه متعاملین به کلیه نتایجی هم که به موجب عرف و عادت یا به موجب قانون از عقد حاصل می شود ملزم می باشند.

نکته

دادخواست الزام به تجمیع نسبت به پلاک هایی که حدود آن ها به مسیل و یا کوه و یا نظایر آن محدود شده، قابلیت طرح ندارد . بدیهی است این اجازه مانع نظارت کامل مدیران مناطق بر حسن جریان نخواهد بود.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۰۰/۰۴/۱۵
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی