وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

توقیف املاک قولنامه ای

توقیف املاک قولنامه ای ،بر اساس قانون ثبت اسناد و املاک، سه دسته از اشخاص مالک املاک محسوب می شوند؛ اولاً اشخاصی که ملک به نام آن ها به ثبت رسیده و دوماً اشخاصی که ملک به آن ها به ارث رسیده و در آخر افرادی که ملک به آن ها انتقال یافته و در دفتر ثبت اسناد و املاک به ثبت رسیده است.

معرفی ملک قولنامه ای به عنوان اموال شخص

چنانچه ملک قولنامه ای به عنوان اموال یک شخص معرفی شود، نمی توان ادعا کرد که وی مالک ملک محسوب می شود؛ اما وفق قانون اجرای احکام مدنی چنین املاکی قابل توقیف هستند و گاه ممکن است رأی بر توقیف ملک قولنامه ای مورد نظر صادر شود.

صدور رأی توقیف

زمانی رأی توقیف املاک قولنامه ای صادر می شود که مالک حقیقی و شخصی که سند رسمی ملک به نامش است، به قطعیت و معتبر بودن سند قولنامه ای اقرار  نماید و رضایت خود را مبنی بر توقیف ملک اعلام کند.

املاک فاقد سابقه ثبتی

چنانچه املاک قولنامه ای دارای سابقه ثبتی نباشند، در دو صورت وفق قانون اجرای احکام مدنی ، قابلیت توقیف دارند؛ اول اینکه شخص تصرف مالکانه در ملک داشته باشد و دوم اینکه بوسیلة حکم قطعی دادگاه مالک ملک شناخته شده باشد. در این دو صورت نیز املاک قولنامه ای ثبت نشده قابلیت توقیف خواهند داشت.

توقیف ملک در جهت پرداخت بدهی

می دانیم که مهریه شرعا و قانونا بدهی مرد به زوجه محسوب می شود و چنانچه مرد از پرداخت این دین خودداری نماید، با درخواست زن مراجع صالح اقدام به شناسایی اموال زوج می نمایند و در صورت موجودیت اموال ، اقدامات لازم جهت توقیف آن اموال صورت می گیرد. اموالی که توقیف می‌شوند غیرقابل انتقال به دیگری و در صورت درخواست زن غیر قابل استفاده می‌گردند.

عدم قابلیت توقیف مستثنیات دین

به منظور پرداخت مهریه هر مالی که جزء اموال مرد باشد و در زمرة مستثنیات دین محسوب نشود ، قابلیت توقیف دارد. ملک نیز در صورتی که جزو مستثنیات دین نباشد برای مهریه قابل توقیف است. اگر توقیف ملک، شرایط زندگی را برای مرد سخت نکند، می‌توان آن را برای مهریه توقیف کرد.

کدام املاک جزء مستثنیات دین هستند؟

منزلی که در شأن مرد و افراد تحت تکلف وی باشد و مغازه یا ملکی که برای امرارمعاش وی و افراد تحت تکلفش ضروری است، املاک مستثنیات دین محسوب می‌شوند.

نحوة توقیف املاک قولنامه ای برای مهریه

برای توقیف املاک دارای سابقه ثبتی بایستی به اداره ثبت محل وقوع ملک اطلاع داده شود و چنانچه ملک فاقد سابقه ثبتی باشد، توقیف آن جایز نیست مگر آنکه مرد در آن ملک دارای تصرفات مالکانه باشد یا توسط کارشناس مالک آن ملک شناخته شود. تنها با معرفی ملک قولنامه‌ای به عنوان اموال شوهر، نمی‌توان ادعا کرد که مرد مالک آن است و با توجه به عدم اثبات مالکیت به دادگاه، امکان توقیف ملک وجود ندارد. اما ممکن است با استفاده از قانون اجرای احکام مدنی توقیف ملک  به نحوی که بدواً شرح داده شد ، ممکن شود.

ضرورت بهره گیری از وکیل

توقیف املاک دارای مقررات بسیاری وفق قانون ثبت اسناد و املاک و قانون اجرای احکام مدنی هستند؛ جهت تسریع تحقق هدف خود و اینکه این فرآیند نیازمند رسیدگی و پیگیری مداوم می باشد، بهتر است از دانش و مهارت وکیلی متخصص در این زمینه بهره ببرید تا در حد امکان حقوق شما عزیزان در معرض تضییع قرار نگیرد؛ چه بسیار افرادی که با وجود داشتن حق بدیهی و شرعی وقانونی ، موفق در اکتساب آن حقوق نشده اند.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۰۰/۰۴/۱۶
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی