وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

تقاضای طلاق به دلیل اعتیاد زوج

بر اساس قانون مدنی ، هر زنی استحقاق آن را دارد که در زندگی مشترک خود ، چنانچه از اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا مشروبات الکلی رنج می برد، با اثبات این موضوع به دلیل عسر و حرج موجود حتی بدون رضایت مرد، نسبت به طلاق به دلیل اعتیاد مرد اقدام و موجبات برهم خوردن زندگی مشترک را فراهم سازد.

منشأ ذی حق بودن زوجه در طلاق به دلیل اعتیاد مرد

منشأ چنین استحقاقی مستند قانونی بر وفق قانون مدنی می باشد: اعتیاد شوهر به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلاء وی به مشروبات الکلی که به‌ اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی ‌که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. ‌در صورتی که زوج به تعهد خود عمل ننماید و یا پس از ترک، مجدداً به مصرف‌ موارد مذکور روی آورد، بنا به درخواست زوجه، طلاق انجام خواهد شد.

مقصود از عسر و حرج

هرگاه گفته شود زوجه دچار عسر و حرج می باشد، دلالت بر پدید آمدن وضعیتی دارد که ادامة زندگی مشترک را برای وی سخت و طاقت فرسا می سازد. به عبارت دیگر یکی از موجبات دشواری زندگی اعتیاد شوهر به مواد مخدر و مشروبات الکلی می باشد که زوجه می تواند با اثبات این موضوع در دادگاه صالح، تقاضای طلاق نماید.

تقلب در آزمایش اعتیاد

وقتی زوجه ادعای اعتیاد همسر خود را مطرح می سازد، جهت اثبات چنین ادعایی در غالب موارد آزمایشی انجام می گیرد که متأسفانه امروزه ممکن است با توسل به شیوه های فریب یا دروغ، افراد مانع از احراز اعتیاد خود شوند. یعنی دعوای طلاقی به دلیل اعتیاد زوج به مواد مخدر مطرح می شود اما زوج با توسل به فریب در آزمایش های معمولی مانع از احراز اعتیاد خویش می شود؛

درخواست آزمایش موی سر

این آزمایش می تواند تا سه ماه مصرف فرد در زمینه مواد مخدر را احراز نماید؛ به عبارت دیگر چنانچه زوج مانعی برای احراز اعتیاد خود بوسیلة آزمایش های معمولی ایجاد نماید، زوجه می تواند از مرجع صالح درخواست نماید تا در جهت اثبات صحت ادعای خود مبنی بر اعتیاد همسر به مواد مخدر ، آزمایش موی سر انجام شود .

اختیار قاضی

پذیرش آزمایش فوق الذکر در راستای روشن نمودن اعتیاد زوج جهت تحقق طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه، معطوف به نظر قاضی رسیدگی کننده می باشد و وی مختار است تا از طریق آزمایش یا هر راهی که مقتضی بداند، حقیقت امر را کشف نماید.

اثبات اعتیاد زوج از راه های دیگر

  • یکی از این راه ها ، اثبات اعتیاد مرد بوسیلة شهادت شهودی می باشد که از وضعیت وی آگاهی کافی داشته باشند.
  • استعلام سابقه ثبتی موجود در مراکز اعتیاد یا کمپ های ترک اعتیاد توسط مراجع قضایی در راستای تقاضای طلاق زوجه به دلیل اعتیاد زوج آن هم در شرایطی که زوج سابقه بستری در چنین اماکنی را داشته باشد.
  • تقاضای استعلام از مراجع ذی ربط توسط زوجه در راستای اثبات اعتیاد همسر در صورتی که زوج سابقه زندان به دلیل جرایم مربوط به مواد مخدر را داشته باشد.
طلاق به دلیل اعتیاد

زمانی که زوجه به عنوان خواهان تقاضای طلاق به دلیل اعتیاد به طرفیت زوج به عنوان خوانده را مطرح می سازد، موجباتی برای اثبات صحت ادعای زوجه پدید می آید که مطابق با توضیحات فوق الذکر مورد بررسی قرار گرفت؛ اما لازم است بدانید صرف اثبات اعتیاد زوج منجر به طلاق نخواهد شد؛

لزوم مضر شناخته شدن اعتیاد برای زندگی مشترک

لزوما اعتیاد باید به تشخیص دادگاه مضر باشد و به زندگی زناشویی خلل وارد کند تا رأی دادگاه به طلاق به دلیل اعتیاد صادر شود. نکته مشترک هر اعتیادی اعم از اعتیاد به مواد مخدر با انواع و اقسام آن ، اعتیاد به مشروبات الکلی و غیره ، مضر بودن آن ها برای زندگی زناشویی و ایجاد دشواری برای زوجه است. یعنی همان پدید آمدن عسر و حرج.

دفتروکالت وکیل الرعایا

موسسه حقوقی وکیل الرعایا به وسیله وکلای مجرب، وکلای پایه یک دادگستری و همچنین وکلای کانون دادگستری این توان را در خود می بیند که دعاوی کلیه امور ذیل را در استان البرز، بپذیرد:

دعاوی حقوقی شامل:  دعاوی ملکی و املاک، رفع تصرف عدوانی، خلع ید، تخلیه، حکم جلب، وصول مطالبات، الزام به سند، توقیف اموال  دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی خانوادگی شامل طلاق، طلاق توافقی، نفقه، عدم تمکین، حضانت، مهریه، فسخ نکاح و دیگر دعاوی مربوطه.دعاوی کیفری شامل خیانت در امانت، قتل، ضرب وجرح. جعل اسناد، استفاده از سند مجعول، سرقت. فروش مال غیر، کلاهبرداری.دیگر دعاوی مربوطه.و همچنین کلیه دعاوی حقوقی کیفری  و خانوادگی ثبتی تنظیم لایحه جهت دادگاه های بدوی. تجدید نظر، دیوان عالی کشور و طرح شکایت در کلیه دعاوی و تنظیم قرارداد مالی خرید و فروش و املاک، دیه. بیمه مشارکت، طلاق توافقی در تهران و کرج ثبت شرکت و تغییرات شرکتها. ثبت برند و ثبت علامت تجاری را در دفترمشاوره حقوقی درکرج  انجام دهد.

  • ۰۰/۰۴/۲۰
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی