وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

اصلاح اظهارنامه مالیاتی

بر اساس قانون مالیات های مستقیم در حال حاضر ، اصلاح اظهارنامه های مالیاتی امکان پذیر می باشد و مهلت اصلاح و ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیاتی سال 1400 ، یک ماه پس از پایان مهلت ارسال اظهارنامه می باشد.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی دفترچه ای محسوب می شود که عملکرد مالی مؤدیان مالیات و اشخاصی که مشمول پرداخت مالیات می باشند اعم از حقیقی یا حقوقی را مشخص می نماید ؛ به عبارتی دیگر در آن رویدادهای مالی به ترتیب وقوع، مستند بر مدارک و ادله قانونی، درج شده است.

تکلیف قانونی در ارائه اظهارنامه مالیاتی

مؤدیان مالیاتی در سراسر کشور مکلف به ارائه اظهارنامه مالیاتی صحیح و مبتنی بر مدارک مستند می باشند و این مسئله تکلیف قانونی مهمی برای آنان قلمداد می شود. وفق قانون برای ارائه این اظهارنامه مهلتی مقرر گردیده است و چنانچه این تکلیف قانونی در مهلت مقرر صورت نگیرد ، اشخاص از معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی محروم می گردند.

آیا اظهارنامه مالیاتی نیازمند نسخه چاپی می باشد؟

اکنون با راه اندازی سامانه سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی اینترنتی، جایگزین نسخه چاپی شده و از طریق لینکی در سایت TAX.GOV.IR در دسترس خواهد بود. بنابراین تکمیل اظهارنامه به نحو اینترنتی نیز امکان پذیر خواهد بود.

طریقه اصلاح اظهارنامه مالیاتی

بر اساس قانون مالیات های مستقیم ، به مؤدیان مالیاتی اجازه داده می شود در صورتیکه به نحوی از انحاء در اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان تسلیمی از نظر محاسبه اشتباهی شده باشد، با ارایه مدارک لازم ظرف یک ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه نسبت به رفع اشتباه اقدام و اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان اصلاحی را حسب مورد تسلیم نماید و در هر حال تاریخ تسلیم اظهارنامه مؤدی تاریخ تسلیم اظهارنامه اول می باشد.

اظهارنامه اصلی

بر اساس قانون مالیات های مستقیم ، اظهارنامه تسلیمی جدید که قبل از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه ارائه شده باشد ، به عنوان اظهارنامه اصلی تلقی و آخرین اظهارنامه تسلیمی در موعد مقرر که با رعایت مقررات تسلیم شده باشد به عنوان اظهارنامه اصلی ملاک رسیدگی خواهد بود.

تسلیم اظهارنامه اصلاحی پس از انقضای مهلت تسلیم

چنانچه مؤدی پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه نسبت به تسلیم اظهارنامه اصلاحی در مهلت مقرر قانونی اقدام نموده باشد،در صورتی که مغایرت ارقام اظهارنامه اصلاحی مذکور در مقایسه با آخرین اظهارنامه تسلیمی در مهلت مقرر،ناشی از نتیجه ثبت سند حسابداری اصلاحی یا رویداد مالی پس از تسلیم اظهارنامه اصلی در دفاتر قانونی مؤدی نباشد، به عنوان اظهارنامه اصلاحی موضوع تبصره ماده ۲۲۶ قانون مذکور قابل قبول خواهد بود.

زمان ارائه اظهارنامه

مؤدیان مالیاتی و اشخاصی که مشمول پرداخت مالیات می باشند ، بایستی کارنامه مالی الکترونیکی و ترازنامه و حساب سود و زیان خود را در صورتی که جزء اشخاص حقیقی باشند ظرف 3 ماه و چنانچه در ردیف اشخاص حقوقی به حساب آیند ، ظرف 4 ماه پس از پایان سال مالی تسلیم نمایند و مالیات خود را پرداخت کنند.

مقصود از سال مالی چیست ؟

سال مالیاتی به دوره مالی یک ساله گفته می شود که مطابق با قانون مالیات های مستقیم برای نگهداری سوابق، گزارش درآمد و هزینه است که اظهارنامه مالیاتی را پوشش می دهد. جهت تهیه اظهار نامه مالیاتی و جمع آوری اسناد مالی مربوطه اهمیت ویژه ای دارد.

آغاز سال مالیاتی بنا به مدل فعالیت می تواند هر موقع از سال باشد ولی مدت زمان سال مالیاتی باید ۱۲ ماه باشد حتی اگر در طی چند ماه فعالیت یا درآمدی نباشد. بنابراین در صورتی که سال مالی به موجب اساسنامه با سال مالیاتی تطبیق نباشد، درآمد سال مالی آن ها بجای سال مالیاتی ملاک محاسبه درآمد سالیانه قرار می گیرد.

گروه حقوقی وکیل الرعایا

  • ۰۰/۰۴/۲۲
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی