وکیل

درباره وکالت و مشاوره حقوقی

  • ۰
  • ۰

تأیید فسخ قرارداد

مقالات حقوقی

    0 نظر  ، ، 

تأیید فسخ قرارداد

تأیید فسخ قرارداد به جهت خیار تبعض صفقه چیست ؟

اگر ملکی خریداری شود و بعداً معلوم شود که معامله نسبت به بخشی از ملک باطل بوده است ، در چنین حالتی برای خریدار خیار تبعض صفقه ایجاد می شود . در این حالت خریدار ، می تواند به استناد این خیار ، کل معامله را فسخ کند و یا معامله را نسبت به بخش صحیح قبول کند و نسبت به بخش باطل ، درخواست استرداد ثمن را مطرح کند.

به عنوان مثال:

ممکن است ملکی خریداری شود و بعداً کشف شود که سه دانگ ملک متعلق به غیر است و معامله نسبت به سه دانگ ، فضولی بوده است. در این حالت اگر مالک سه دانگی که به صورت فضولی فروخته شده است ، معامله را رد کند ، معامله نسبت به سه دانگ باطل می شود. این جا برای خریدار خیار تبعض صفقه ایجاد می شود.

مقصود از فسخ چیست ؟

فسخ قرارداد

فسخ ، عمل حقوقی است که باید توسط ذی حق اعمال شود و خواهان نمی تواند فسخ قرارداد را از دادگاه بخواهد و نهایتاً می تواند پس از اعمال فسخ ، تأیید آن را از دادگاه تقاضا کند.

فسخ یک مسأله ی قضایی نیست ؛

بلکه یک مسأله ی حقوقی است . یعنی شخصی که در یک رابطه ی حقوقی ذی نفع است ، در صورتی که حق فسخ داشته باشد ، خودش باید رابطه ی مذکور را فسخ کند و دادگاه مرجع فسخ قرارداد نیست؛ بلکه وظیفه دادگاه این است که وقوع یا عدم وقوع فسخ صحیح قانونی را احراز و اعلام کند.

طرفین دعوی

تأیید فسخ قرارداد به جهت خیار تبعض صفقه

 

 

اگر خریدار اقدام به فسخ قرارداد به استناد خیار تبعض صفقه کرد ، هریک از طرفین قرارداد می تواند دادخواست تأیید فسخ را تقدیم کند.

مرجع صالح برای رسیدگی

دعوی تأیید فسخ در مورد معامله ی املاک در دادگاه محل وقوع ملک ، رسیدگی خواهد شد. در این خصوص رویه ی صادره از سوی دیوان عالی کشور اعلام نموده است :

 

« دعوی فسخ قرارداد راجع به مال غیرمنقول ، در دادگاهی اقامه می شود که مال غیرمنقول در حوزه ی آن واقع است. »

نحوه ی اجرای رأی

تأیید فسخ قرارداد از سوی دادگاه ، تنها جنبة اعلامی دارد و نیاز به صدور اجراییه نیست.

 

از بین رفتن حق فسخ

از بین رفتن حق فسخ

اگر مشتری در زمان معامله آگاه باشد که بعض از ملک، متعلق به دیگری است ، دیگر حق فسخ قرارداد را نسبت به بخشی که معامله ی صحیح است ، ندارد.

 

تکلیف شروط ضمن قرارداد در صورت فسخ چیست؟

در صورت فسخ قرارداد ، شروط ضمن قرارداد نیز باطل می شود . مگر آن که شرط ضمن عقد به عنوان شرطی مستقل مطرح شود.

انحلال ارادی فسخ قرارداد

در انحلال ارادی فسخ قرارداد که با اراده ی صاحب خیار صورت می پذیرد ، لزوماً باید با اعمال حق به طرف دیگر قرارداد اعلام شده و تأیید این اعمال حق از دادگاه درخواست شود.

  • ۰۰/۰۵/۰۶
  • میثم شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی